opec

توافق اوپک ۶ ماه دیگر تمدید شد

تصویر روز: منابع خبری به نقل از منابع مطلع نفتی در اوپک اعلام کردند صادرکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک توافق وین مبنی بر کاهش تولید نفت را به مدت شش ماه دیگر تمدید کردند.
به گزارش تصویر روز به نقل از شبکه خبر، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی آذرماه گذشته در وین با کاهش تولید موافقت کرد تا با کم کردن از مازاد عرضه نفت به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذر تولیدکنندگان نفت غیراوپک را نیز با خود همراه سازد. این نخستین توافق کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون به شمار می رود.
این منابع تاکید کردند: توافق به گونه ای حاصل شده است که پس از پایان مدت شش ماهه اول اجرای توافق، صادرکنندگان نفت کاهش تولید را در ماه مه سال جاری برای شش ماه دیگر تمدید کنند.
نشست رسمی سازمان اوپک در تاریخ ۲۵ مه با حضور وزیران نفت برگزار خواهد شد. کویت در حال حاضر ریاست کمیته نظارت بر اجرای توافق نفتی وین را بر عهده دارد.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی سی ام نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه) در وین برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کم کردن از مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
جمهوری اسلامی ایران تا رسیدن سطح تولید به میزان پیش از تحریم، از اجرای این توافق مستثنی شد.
براساس این توافق اوپک یک میلیون و۲۰۰ هزار بشکه در روز از سطح تولید خود می کاهد.
اوپک همچنین موفق شد دهم دسامبر(بیستم آذر)، تولید کنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
این تولیدکنندگان نیز درمجموع با کاهش ۶۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند. این نخستین توافق کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *