11

نقش نمایشگاه نفت و گاز در جذب سرمایه گذاری خارجی

تصویر روز: بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی کشور با هدف “جذب سرمایه و انتقال فناوری” در حالی آغاز به کار کرده¬است که ایران، در دوره پسابرجام به سر می¬برد. برجامی که سبب گشته¬است، پس از سال¬ها، روابط اقتصادی دو سویه ایران با سایر کشورهای جهان نه تنها از سر گرفته¬شود، که مسیر جدید و روبه¬رشدی را در پیش داشته باشد.
اولویت اصلی دولت ایران از دولت سازندگی به بعد، همواره تشویق سرمایه¬گذاری، به¬ویژه سرمایه¬گذاری خارجی، بوده¬است. سرمایه¬گذاری خارجی، یکی از مهم¬ترین روش¬های تامین مالی خارجی به روش غیراستقراضی است، که بر خلاف روش تأمین مالی خارجی، که در تراز پرداخت¬های کشور میزبان، بدهی محسوب می-شود، به عنوان منابع سرمایه¬گذاری تلقی می¬گردد. به همین دلیل است که امروزه بسیاری از کشورهای در حال توسعه، سرمایه¬گذاری خارجی را به عنوان یکی از منابع مهم در توسعه اقتصادی¬شان در نظر گرفته و بسیاری از طرح¬های اقتصادی خود را با بهره¬گیری از این روش، به مرحله اجرا در می¬آورند.
این در حالی¬است که، پیامدهای رکود اقتصاد جهانی، کشورهای در حال توسعه را با مشکل کاهش سرمایه¬گذاری خارجی مواجه کرده¬است. در چنین زمانی، توسعه صنعت نفت و گاز کشور منجر به افزایش جذب سرمایه خارجی خواهد شد. دولت¬ها همواره به تحقق این سیاست از طریق فراهم کردن اصلاحات در شرایط کسب¬وکار یاری رسانده¬اند. چنین سیاست¬هایی معمولا شامل: وضع قوانین رقابتی، توسعه حفاظت شخصیت حقوقی شرکت (Corporate veil proteation)، اضافه¬کردن بازارهای بیشتر برای مباحث سرمایه-گزاری و … می¬باشد. اما تحقق چنین اهدافی، به دلیل شرایط تحریم ایران همواره در معرض تردید قرار داشته است. دولت یازدهم به دنبال جذب سرمایه خارجی و استفاده حداکثری از فرصت¬های پیش آمده بعد از لغو تحریم¬ها می¬باشد. برگزاری نمایشگاه در دوره پسابرجام، هموارکردن مسیر بازگشت قدرتمند ایران به صحنه رقابت بین¬المللی در زمینه منابعی همچون نفت و گاز را سرعت می¬بخشد. متولیان نفتی کشور، با برگزاری نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی و فراهم آوردن بستر مناسب، زمینه آشنایی با شرکت¬های داخلی و خارجی مرتبط با این صنعت را فراهم کرده¬اند.
نمایشگاه تهران از نظر تعدد شرکت¬کنندگان یکی از پر اهمیت¬ترین نمایشگاه¬های تخصصی در حوزه صنعت نفت و گاز در سطح جهان به شمار می¬آید. ایران دومین تولید¬کننده نفت در میان کشورهای عضو اوپک می¬باشد، حضور شرکت¬های معتبر خارجی، در کنار صنعت¬گران داخلی، راهی برای ایجاد همکاری متقابل، (با توجه به فراهم بودن امکان سرمایه¬گذاری و عقد قرارداد در یک فضای مشترک) ایجاد می¬نماید. به¬طورکلی هدف از طراحی نمایشگاه¬های نفت و گاز در سراسر دنیا، ایجاد محیطی متوازن در جهت تعامل شرکت¬های کوچک و بزرگ، در یک زمینه مشخص است. شرکت¬های نفتی که در حال حاضر و با وجود قیمت پائین نفت، شروع به سرمایه¬گذاری می¬کنند، از طریق شرکت در این نمایشگاه¬ها این شانس را به خود می¬دهند که در زمان بازگشت بازار به حالت توازن اولیه، سود بسیار خوبی را از آن خود سازند. چنین شرایطی برای کمپانی¬هایی با ترازنامه قوی و نگاه بلندمدت (که درک درستی در زمینه تقاضای طولانی¬مدت برای پیشی¬گرفتن در عرصه نفت دارند)، زمانی برای سرمایه-گذاری کردن و نه ترک سرمایه¬گذاری می¬باشد. در پیش گرفتن استراتژی سرمایه¬گذاری طولانی¬مدت، و همچنین دریافت دانش و منابع از طریق صنایع نفت و گاز، به طور کلی در مرکز توسعه¬¬ی بخشِ انرژی، در هر کشوری می¬باشد. کشورهای دارای ذخایر غنی نفت و گاز (عرضه¬کنندگانی همچون ایران)، به دنبال بازار متنوع می¬باشند و از سوی دیگر مصرف¬کنندگان نفت و گاز (تقاضاکنندگان) به دنبال: امنیت در عرضه انرژی؛ عرضه کنندگان متنوع؛ و دسترسی ارزان و کافی به انرژی می-باشند. در نتیجه این امر، یک رابطه برد – برد بین عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان شکل می¬گیرد.
اصولاً تاثیرگذاران در صنعت نفت¬ و ¬گاز جهان، که در یک نمایشگاه یا کنفرانس بین المللی در یک کشور حضور پیدا می-کنند، نگاه ناشناخته¬ای نسبت به منطقه و اقتصاد آن کشور؛ و یا شرایط کار و تسهیلات در سرمایه¬گذاری در آن منطقه¬ی دارای نفت و گاز دارند. حضور در این چنین نمایشگاهی، باعث شناخت بیشتر آن¬ها از شفافیت و قابل پیش¬بینی بودن خطرات سرمایه-گذاری در آن منطقه می¬گردد. سرمایه¬گذاری خارجی به عواملی همچون موقعیت جغرافیایی؛ ریسک سرمایه¬گذاری پائین؛ ظرفیت تولیدی زیاد؛ امنیت در نصب و راه¬اندازی، سودمند بودن پروژه؛ و هزینه پائین قیمت پایه نفت بستگی دارد، که برگزاری نمایشگاه در این صنعت، یکی از طرق اقناع سرمایه-گذار خارجی¬ و القاء حس امنیت به وی می¬باشد.
تاکید نمایشگاه سال ۱۳۹۶ بر هدف “جذب سرمایه و انتقال فناوری”، خود نشان از درک مسئولان صنایع عظیم نفت و گاز، بر ضرورت سرمایه¬گذاری خارجی به عنوان یکی از ارکان مهم در توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور دارد. جذب سرمایه¬گذار خارجی با توجه به قرار گرفتن در دوران پسابرجام، مسیر دست¬یابی سال اقتصاد مقاومتی به هدف خود، یعنی تحقق توسعه و خودکفایی اقتصادی کشور را، هموار می¬کند.

زینت نوفر 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *