نقش روابط عمومی در آینده نگری صندوق های بازنشستگی

photo 2017 05 18 10 33 13

تصویر روز:  روابط عمومی در هر سازمانی نقشی مهم و اساسی در کارکرد مطلوب و اثر بخش تحقق اهداف سازمانی دارد. روابط عمومی ها برای ایفای کارکرد مطلوب سازمانی باید با اهداف سازمانی و کارکردهای تخصصی سازمان متبوع خود آشنایی داشته باشند.
همه صندوق های بازنشستگی با چالش هایی مواجه هستند و روند تغییرات جمعیتی نیز حاکی از تشدید مشکلات در آینده است. مطابق گفته سخنگوی محترم هیأت دولت، کشور ما با چالش های آب، محیط زیست و صندوق های بازنشستگی مواجه است. به عبارت دیگر چالش صندوق های بازنشستگی در ردیف مهمترین و اساسی ترین مسائل کشور است و از نظر اهمیت در کنار مسائل حیاتی از قبیل آب و محیط زیست قرار می گیرد.
اینکه برای کاهش آسیب های مربوط به صندوق های بازنشستگی و جلوگیری از بروز مشکل در آینده چه اقدامات و راهکارهایی باید در صندوق های بازنشستگی مورد توجه قرار گیرد را متخصصین امر در سازمان های بیمه گر و مراکز پژوهشی مرتبط، به تفصیل مورد بحث قرار داده اند اما آنچه ما در حوزه روابط عمومی باید با دقت و جدیت به آن بپردازیم، برقراری ارتباط با جوامع انسانی و انتقال درست و حساب شده یافته های کارشناسان بیمه ای و تصمیم گیران سازمان های بیمه گر به عموم مردم است.
از آنجا که سازمان های ارائه کننده خدمات بیمه اجتماعی با اقشار گوناگون جامعه سر و کار دارند و مردم، مخاطب این سازمان ها هستند، هر نوع تغییری در خدمات این سازمان ها باید همراه با اعتماد سازی و اقناع عمومی باشد و بدون تردید همراهی مردم نقشی اساسی در موفقیت برنامه های سازمان های بیمه گر دارد.
سازمان های بیمه گر اجتماعی بر مناسبات اجتماعی و اقتصادی کشور تأثیرات عمیقی دارند و با همه بخش‌های حاکمیت و همچنین اقشار مختلف جامعه از قبیل کارفرمایان، بیمه‌شدگان، تشکل‌های صنفی کارگری و کارفرمائی و… در ارتباط هستند. فعالیت صحیح و خدمتگزاری شایسته این سازمان ها مستلزم برقراری ارتباط منظم و ساختارمند با جامعه تحت پوشش و نهادهای اثرگذار حاکمیت است.
پاسخگویی در برابر ذی نفعان، یکی از مهمترین ویژگی های سازمان های بیمه گر است و در سازمانی که پاسخگویی به عنوان یکی از ویژگی های شاخص و ماهیتی آن تلقی می شود؛ روابط عمومی دارای جایگاه و اهمیتی خاص است و برای حرکت در مسیر ایفای این نقش، مسئولیت محوری را بر عهده دارد.
برای برقراری ارتباط با مخاطبان و انتقال دغدغه های سازمان های بیمه گر به عموم مردم باید به دنبال افزایش سرمایه اجتماعی و ایجاد اعتماد نسبت به سازمان در بین اقشار مختلف جامعه باشیم. آنچه بیش از هر چیز دیگری و حتی بالاتر از مشکلات مالی و عدم تعادل منابع و مصارف یک سازمان بیمه گر را تهدید می کند، کاهش اعتماد مخاطبان است.
در صورتی که بتوانیم نگرش مردم نسبت به سازمان های بیمه گر را اصلاح کنیم و باور به اینکه این سازمان ها متعلق به مردم و سرمایه ماندگار و بین النسلی برای خدمت به جامعه تحت پوشش هستند را در بین مردم تقویت کنیم؛ می توانیم امیدوار باشیم که جامعه نیز در تغییرات احتمالی و اصلاحات قوانین مرتبط با سازمان های بیمه گر همراهی بیشتری داشته باشند.
بدون تردید برای افزایش اعتماد ذی نفعان نسبت به سازمان های بیمه گر راه درازی در پیش است و روابط عمومی ها نیز به عنوان یکی از اجزای این سازمان ها، نقشی اساسی در اعتماد سازی بین مردم و سازمان ها دارند. این امر بسیار مهم است که در مسیر صحیح و در راستای تحقق اهداف متعالی سازمان با تمام قوا حرکت کنیم و اطمینان دارم که روابط عمومی ها نیز در این مسیر با توام توان و با استفاده از همه ظرفیت ها حرکت می کنند.

امیرعباس تقی پور
مشاور مدیرعامل و مدیرکل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *