روابط عمومی اثرگذار و کل نگر

photo 2017 05 23 11 36 33
تصویر روز: واحدهای روابط عمومی در مجموعه های بزرگ حضور پررنگ تری در بازار رقابت های تجاری پیدا می کنند و مسئولیت های مهم و مهمتری متوجه این سازمان ها خواهد شد. هم در حیطه جذب اطلاعات و داده ها و هم در زمینه داده پردازی و نحوه پردازش و آماده کردن این اطلاعات و داده ها، باید کاملا به شکل حرفه ای و رقابتی عمل کنند.قطعا باید روابط عمومی ها برای این مسئولیت تجهیز شوند که در نوشته های قبلی اینجانب همیشه به این مسئله اشاره شده است.

بطور کلی برای ساختار روابط عمومی چهار خصوصیت تعریف کرده ام که در روند تجهیز و آماده سازی این واحدها همواره باید به این خصوصیات توجه داشت، روابط عمومی باید همواره : مدرن، چابک، پویا و انعطاف پذیر باشد.در مورد مدرن و یا به روز بودن و استفاده از تیم ورزیده و تجهیزات جذب و پردازش اطلاعات و همچنین داشتن امکانات به روز رایانه ای برای حضور اثرگذار در فضاهای مجازی همیشه تاکید شده است. زیرا در دنیای مدرن اطلاعات، ورود و پردازش و نهایتا تاثیر این داده ها به شکل پیچیده تری در مقایسه با گذشته رقم می خورد.

تاثیرها به هیچ عنوان بصورت خطی عمل نمی کنند، بلکه به حالت شبکه ای می باشند. به طور مثال یک خبر و یا اطلاع رسانی خواه به نوع مثبت و خواه به طور منفی دیگر فقط یک تاثیر ندارد. بلکه به دلیل پیچیدگی سیستم های اطلاعاتی و حضور فاکتورهای غیرقابل پیش بینی مثل وابستگی های نهفته و پنهان اقتصادی و یا فاکتورهایی مثل بورس و بازار سرمایه و غیره همیشه به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر این اطلاعات قرار می گیرند.به همین دلیل اطلاعات وارد شده به این بازار رقابتی می تواند یک واکنش شبکه ای به راه بیاندازد که به هیچ عنوان قابل پیش بینی نبوده است و تاثیرهای جنبی آن از تاثیر اولیه مورد نظر و دلخواه نهایتا پراهمیت تر جلوه کند و یا مخاطره آمیز باشد.

به همین دلیل درک اثرگذاری شبکه ای در حضور اجتماعی یک مجموعه یکی از چالش های روابط عمومی تاثیرگذار خواهد بود.به همین دلیل چابک بودن و فعال بودن در حیطه داد و ستدهای اطلاعاتی می تواند اثرگذاری را افزایش دهد و فاکتور زمان را به عنوان یک پارامتر بسیار مهم در کنار فعالیت اطلاعاتی و رسانه ای در نظر بگیرد تا فرصت ها از دست نروند. پویا بودن و کشف و جذب اطلاعات تاثیرگذار و هدایت و انتقال این اطلاعات به واحدهای درون سازمانی و تعامل با این واحدها و باز هم تاکید می کنم در نظر گرفتن پارامتر زمان در طول انجام این پروسه داده پردازی از الزامات بسیار مهم درروند کاری روابط عمومی می باشد.آخرین خصوصیت یعنی انعطاف پذیری به نظر بنده از مهمترین خصوصیات پختگی یک روابط عمومی مدرن، چابک و پویا می باشد. به این منظور است که روابط عمومی باید متوجه باشد که هیچ چیز را به صورت مطلق نبیند.

بسیاری از این اطلاعات و داده ها یک ارزش نسبی دارند و به دلیل همین نسبیت باید مسیرهای برخورد با این اطلاعات را یک بعدی و یک جانبه ندید و پیچیدگی و شبکه ای بودن فضاهای اطلاعاتی و خبری را درک کرد و چند جهت دانستن مسیرهای انتقال و تاثیر این داده ها را از همان اول مدنظر قرار داد و خود را برای چالش های متاثر از این شبکه بزرگ و پیچیده اطلاعاتی آماده کرد.

در این راستا حیطه فعالیت روابط عمومی را برای اثرگذاری حداکثری در دو بخش مجزا و سازمان یافته تعریف می کنم:
۱٫ روابط عمومی درون سازمانی
۲٫ روابط عمومی برون سازمانی
که در قسمت اول برنامه ریزی دقیق و حساب شده ای برای تعامل و هدف سازی واحدهای درون سازمانی جهت آماده سازی اطلاعات و داده های داخلی برای معرفی و شخصیت سازی مجموعه ضروری است تا در حقیقت برند سازی و بازاریابی، موثرتر انجام شود.
در قسمت دوم معرفی و ارائه شخصیت تجاری که همان برند سازی می باشد بسیار حائز اهمیت است. ولی چالش بزرگ تر حفظ این شخصیت و برند می باشد که در این زمینه راهکارهای روابط عمومی اثرگذار نقش بسیار حیاتی خواهد داشت و فعالیت های برون سازمانی روابط عمومی را از اهمیت ویژه ای برخوردار می کند. در فرصتهای بعدی شاخص های روابط عمومی درون سازمانی و برون سازمانی اثرگذار و کل نگر را بیشتر توضیح خواهم داد.

سمیه محمدی
مدیر روابط عمومی شرکت بیمه رازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *