baran.4

پربارش‌ترین و کم بارش‌ترین استان‌های کشور

تصویر روز: بر اساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، از ابتدای مهر گذشته تا سوم خرداد جاری گیلان پربارش‌ترین و یزد کم بارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.
به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، بر اساس آخرین آمار ثبت شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، از ابتدای مهر گذشته تا سوم خرداد جاری استان گیلان با ۷۶۶ میلی‌متر، پر بارش ترین و استان یزد با ۷۶ میلی‌متر، کم بارش ترین استان‌های کشور بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، پس از گیلان، استان‌های چهارمحال و بختیاری با ۶۳۴ میلیمتر و لرستان با ۵۹۳ میلیمتر بارش به ترتیب رتبه دوم و سوم بارش‌های کشور را به خود اختصاص دادند.

این گزارش می‌افزاید: از ابتدای مهر گذشته تا سوم خرداد جاری، از میان شش حوضه آبریز اصلی کشور، حوضه‌های آبریز خلیج فارس و دریای عمان با ۳۶۲ میلیمتر و مرزی شرق با ۶۰ میلیمتر بارش به عنوان پربارش ترین و کم بارش حوضه‌های آبریز کشور شناخته شده‌اند.

بر اساس این گزارش، از میان سایر حوضه های آبریز اصلی کشور، حوضه آبریز دریای خزر با ۳۱۰ میلیمتر، دریاچه ارومیه با ۲۰۲ میلیمتر، قره قوم با ۱۷۹ میلیمتر و فلات مرکزی با ۱۵۵ میلیمتر بارش رتبه‌های دوم تا پنجم بارش‌های کشور را از آن خود کردند.

این آمار خاطر نشان می‌کند، حوضه آبریز درجه دو، مند، کاریان و خنج با ۵۴۴ میلیمتر بارش پر بارش ترین حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان و حوضه آبریز درجه دو، پترگان خواف با ۸۴ میلیمتر بارش به عنوان پربارش ترین حوضه آبریز مرزی شرق ثبت شده‌اند.

بر همین اساس، حوضه آبریز درجه دو، رودخانه‌های بلوچستان با ۹۴ میلیمتر بارش کم بارش ترین حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان و حوضه آبریز درجه دو، هامون هیرمند با ۳۴ میلیمتر بارش به عنوان کم بارش ترین حوضه آبریز مرزی شرق شناخته شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *