dolar foroshi

بانک مرکزی: اطمینانی به ادامه روند ارز تک نرخی نداریم

تصویر روز: نشست بررسی الزامات یکسان سازی نرخ ارز با حضور غلامعلی کامیاب و فعالان اقتصادی و صادرکنندگان در کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

به گزارش شبکه خبر؛ معاون ارزی بانک مرکزی در این نشست گفت: بانک مرکزی آمادگی یکسان سازی نرخ ارز را دارد اما مشکل در تداوم ارز تک نرخی است که هنوز به این اطمینان نرسیدیم.

او افزود: مجموع ذخایر ارزی ما در حد مطلوب برای یکسان سازی نرخ ارز است ضمن اینکه حجم تعهدات ارزی یعنی سطح بدهی و دیون ارزی ما بسیار پایین تر از استانداردهای بین المللی است و خطوط اعتباری ما هم کوتاه مدت است که در یکسان سازی نرخ ارز کمک کننده است.

کامیاب گفت: به یکسان سازی نرخ ارز معتقدیم اما اگر تا کنون موفق به اجرای آن نشدیم به علت فراهم نبودن شرایط ادامه یکسان سازی است.

او گفت: رشد صادرات کالاهای غیرنفتی بخش عمده ای از نیازهای ارزی بازار را تامین می کند.

معاون ارزی بانک مرکزی در بیان اقدامات انجام شده برای یکسان سازی نرخ ارز گفت: کالاهای وارداتی را به تدریج از فهرست ارز مبادله ای به فهرست ارز با نرخ بازار منتقل کردیم، اجازه دادیم بانک ها ارز به نرخ آزاد بخرند و بفروشند، معاملات ارزی بین بانکی را راه اندازی کردیم و مجموعه مقررات ارزی را در شرایط یکسان سازی نرخ ارز بررسی کردیم و تغییر دادیم اما هر وقت بخواهیم یکسان سازی نرخ ارز را عملیاتی کنیم مقررات ارزی جدید را ابلاغ خواهیم کرد.

کامیاب گفت: به علت نبودن تعاملات روان بانکی با بانک های جهانی، صرافی ها در معاملات مالی ورود کردند اما واقعیت این است که صرافی ها نمی توانند کار تجاری انجام دهند.

او با بیان اینکه معاون اول رئیس جمهور انتقال مراودات پولی و ارزی را از صرافی ها به بانک ها خواستار شد ادامه داد: این انتقال وظیفه انجام شدنی است اما به علت مشکلاتی مانند خروج بانک های بزرگ جهانی از ایران نمی توان این انتقال وظیفه را بخشنامه کرد.

معاون ارزی بانک مرکزی گفت: در کشورهای اروپایی برای نقل و انتقال پولی مشکلی نداریم اما در کشورهای آسیایی که بانک های بزرگ جهانی باید به آنها خدمات تسویه بدهند مشکل داریم ضمن اینکه کاهش تمایل فعالان اقتصادی به استفاده از اعتبارات اسنادی نیز از مشکلات در تعاملات تجاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *