41821

ورشکستگی بانک هاشایعه است

تصویر روز: مدیرکل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی با درخواست از هم وطنان برای توجه نکردن به شایعات درباره ورشکستگی بانک ها، به تمامی افراد به ویژه همکاران نظام بانکی توصیه کرد که از دامن زدن به این شایعات خودداری کنند.
عباس کمره ای شامگاه سه شنبه در گفت و گویی تلویزیونی با انتقاد از شایعاتی که در فضای مجازی درباره ورشکستگی بانک ها منتشر شده است، گفت: با توجه به فضای انتخابات ریاست جمهوری، مباحثی در مورد بانکها مطرح شد که صد درصد کذب بود؛ بانکها علاوه بر سپرده قانونی با صندوق سپرده گذاری و خطوط اعتباری و بازار بین بانکی نه تنها ورشکسته نمی شوند بلکه می توانند اعتبارات لازم را برای بازپرداخت سپرده گذاران را نیز تامین کنند.

وی با بیان اینکه بانک ها سپرده های مردمی را به شکل تسهیلات در اختیار مشتریان خود قرار می دهند، افزود: بانک مرکزی نظارت کافی را بر موسسات اعتباری دارای مجوز و بانک ها دارد و از هموطنان می خواهیم تا به شایعات توجهی نکنند.

مدیرکل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی با تشریح روند کسب مجوز بانک ها و موسسات اعتباری از بانک مرکزی اظهار داشت: در پشت برخی از موسسات اعتباری، سازمان ها یا ارگان هایی هستند اما به هرحال تک تک این موسسات باید مجوزهای لازم را از بانک مرکزی دریافت کنند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی ابزارهای لازم را برای برخورد با بانک ها و موسسات اعتباری مجاز دارد، افزود: در همین حال بانک مرکزی ابزارهای لازم را برای برخورد با تخلفات موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز ندارد.

کمره ای با تاکید براینکه هرآنچه در مورد بانکها به لحاظ قوانین مالی صادق است، برای موسسات مالی نیز صدق می کند، گفت: بانکها موسساتی اقتصادی هستند که از محل جذب سپرده های بانکی، سرمایه جذب و در پروژه های اقتصادی سرمایه گذاری می کنند؛ این سپرده گذاری با ریسک هایی همراه است که ما برای حفاظت از آن، بانکها را مکلف به سپرده گذاری برخی از منابعشان در بانک مرکزی کرده ایم وصندوق ضمانت سپرده ها کار بیمه سپرده های مردمی را انجام می دهد.

وی خاطرنشان کرد که هیات انتظامی بانک ها با موسسات و بانک هایی که سود سپرده بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار را پرداخت می کنند، برخورد می کند.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی درباره امکان ایجاد این شایعه توسط برخی کارکنان بانکی اظهار داشت: ما نظارت کافی را داریم ولی از تمام ابزار خود برای برخورد با تخلفات استفاده می کنیم؛ بانک مرکزی به طور قطع با فضایی که در آن رقابت ناسالمی شکل بگیرد، برخورد خواهد کرد و ابزار لازم برای این کار را نیز در اختیار دارد.

مدیرکل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی گوشزد کرد که هر رقابتی دارای یکسری از اصول اولیه است که باید رعایت شود.

وی تصریح کرد بانک هایی که دارای منابع مازاد هستند می توانند در بازار بین بانکی ریالی منابع مازاد خود را در اختیار سایر بانک ها و موسسات اعتباری قرار دهند.

کمره ای در عین حال توضیح داد در صورتی که آمارها نشان دهد میزان جذب سپرده ها در برخی از بانک ها و موسسات اعتباری بر اساس روال منطقی نبوده است، برخوردهای لازم از سوی بانک مرکزی انجام خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، تمامی تلاش بانک مرکزی بر آن است تا سلامت نظام بانکی که برقرار است، حفظ شده و از ایجاد هرگونه شایعه در جامعه جلوگیری شود.

کمره ای درباره هشت تعاونی منحل شده و ایجاد موسسه کاسپین نیز گفت: این تعاونی ها هیچ یک مجوز فعالیت از سوی بانک مرکزی را نداشتند و مجوز فعالیت آنها از سوی مراجع دیگری صادر شده بود.

وی توضیح داد که قانون بازار غیرمتشکل پولی در سال ۱۳۸۳ به تصویب مجلس رسید ولی آئین نامه اجرایی آن در سال ۱۳۸۶ نوشته شد که در آن برای بانک مرکزی اختیاراتی دیده شد؛ لذا در این مدت به دلیل خلا قانونی موجود، تعاونی های اعتباری که قرار بود تنها با یک شعبه فعالیت کنند، شعبات متعددی ایجاد و اقدام به جذب سپرده کردند.

کمره ای خاطرنشان کرد در حالی که هنوز فرایند نقل و انتقال دارایی ها و بدهی های این هشت تعاونی به موسسه کاسپین احصا نشده بود، تابلوهای کاسپین نصب شد.

مدیرکل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری خاطرنشان کرد که براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و برنامه ششم توسعه وظایف هریک از دستگاه ها درباره برخورد با موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز مشخص شده است.

کمره ای در پایان گفت: در صورتی که موسسه کاسپین با مجوز شورای پول و اعتبار تشکیل نمی شد، وضعیت بیش از یک میلیون سپرده گذار هشت تعاونی منحل شده که مجوزی از بانک مرکزی نداشتند، نامشخص باقی می ماند و آنها باید برای تعیین تکلیف به مرجع قضایی مراجعه می کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *