safir.1

سفیر کره جنوبی: هدف ما در ایران همکاری بلند مدت است نه فروش کالا

تصویر روز: ( حمید طلیمی ) برگزاری هفته فرهنگی کره جنوبی بهانه ای شد تا دیداری دوباره با سفیر این کشور در تهران داشته باشم. اولین دیدار من با کیم سئونگ – هو در حاشیه نمایشگاه آثار نقاشی خط و خوشنویسی استاد دکتر جواد بختیاری در اقامتگاه سفیر کره جنوبی در تهران برگزار شد.

پس از ارسال درخواست برای انجام این مصاحبه اختصاصی ، هماهنگی این دیدار و تنظیم ساعت ملاقات در کوتاهترین زمان ممکن توسط بخش فرهنگی – و دفتر سفیر انجام شد که جا دارد در این خصوص از این عزیزان بطور ویژه قدردانی نمایم.

نگاهی گذرا به عملکرد کیم سئونگ – هو در حوزه های مختلف به ویژه مسایل فرهنگی و اقتصادی نشان می دهد بدون شک وی یکی از فعال ترین و پرکارترین سفرای کره جنوبی در کشورمان بوده که موفق شده کارنامه مثبت و تاثیر گذاری ازخود بجای گذارد.

در این مصاحبه اختصاصی در خصوص موضوعات مختلف فرهنگی و اقتصادی با وی به گفت و پرداختیم که مشروح آن به شرح ذیل می باشد.

برنامه های فرهنگی

 کیم – سئونگ – هو ( H.E.Kim Seung- HO ) اعلام کرد: ما خواستار توسعه و تعمیق روابط در تمام بخشهای اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی با ایران هستیم.

وی گفت: بستر سازی و توسعه مناسبات فرهنگی موجب ایجاد ثبات در روابط دو کشور خواهد شد زیرا معتقدم بدون اینکه مردم دو کشور از فرهنگ یکدیگر شناختی داشته باشند، نمی‌توان روابطی مناسب و بلند مدت میان دو کشور برقرار کرد.

وی افزود: به مناسبت هفته فرهنگی برنامه های متنوع و مختلفی تدارک دیده شده که طبق جدول زمان بندی شده برگزار خواهد شد. وی تصریح کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته ،به مناسبت هفته فرهنگی کره جنوبی در نظر داریم تعاملات هر دو کشور را به نمایش بگذاریم.

سفیر کره جنوبی اظهارداشت:  تعاملات فرهنگی بسیاری بین دو کشور وجود دارد که امیدواریم در سایه افزایش این همکاری‌ها، روابط و تعاملات میان مردم دو کشور در سال‌های آتی بیش از پیش افزایش یابد.

وی با اشاره به  نام‌گذاری سال ۲۰۱۷ به عنوان سال تبادلات فرهنگی میان تهران و سئول ( از طرف دو رئیس جمهور وقت ) گفت: با توجه به توافق صورت گرفته روابط دو کشور نه تنها در عرصه تجارت و اقتصاد، بلکه در زمینه سیاست و فرهنگ نیز بطور قابل توجهی افزایش یافته است.

وی در ادامه از تشویق هنرمندان دو کشور برای شروع ساخت فیلم های مشترک خبر داد وگفت: مذاکرات اولیه بین هنرمندان دو کشور برای شروع این کار آغاز شده ولی هنوز اقدام عملی در این ارتباط آغاز نشده است.

safir.4

وضعیت قرارداد های ایران و کره جنوبی

کیم – سئونگ – هو ( H.E.Kim Seung- HO ) اعلام کرد: قرارداد های دو کشور شامل دو بخش دولت با دولت و بخش های خصوصی دو کشور با یکدیگر می شود.

وی افزود: در بخش قرارداد های دولتی توافقات صورت گرفته به اجرا در آمده است. اما در موضوع توافقات صورت گرفته بین بخش های خصوصی دو کشور ، این موارد به دلیل برخی مشکلات هنوز به مرحله اجرا در نیامده اند.

سفیر کره جنوبی اعلام کرد: در دیدار اخیر مسئولان دو کشور، توافق اولیه برای گشایش حسابهای ارزی تجار ایرانی به عمل آمده  است .

به گفته وی در صورت تایید نهایی و امضاء آن ، این موضوع نقش بسزایی در توسعه مناسبات دو کشور خواهد داشت.

کره جنوبی دومین مشتری نفت ایران

کیم – سئونگ – هو ( H.E.Kim Seung- HO ) در ادامه گفت و گوی اختصاصی با پایگاه خبری – تحلیلی تصویر روز افزود: همکاری های دو کشور از جمله در بخش تجاری به سرعت در حال افزایش است.

وی می گوید: بر اساس آخرین آمار در حال حاضر میزان واردات کره جنوبی از ایران حدود ۱۷۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که صادرات کره جنوبی به کشورمان از رشدی معادل ۲۵ درصدی برخوردار بوده است.

وی افزود: بالاترین میزان حجم همکاری‌های اقتصادی دو کشور حدود ۱۷ میلیارد دلار و مربوط به سال ۲۰۱۱ بوده اما طی دوران تحریم، این رقم به یک سوم کاهش یافت.

وی با بیان اینکه کاهش حجم مناسبات ایران و کره جنوبی دو علت عمده داشت، اظهارداشت: کاهش قیمت نفت خام و همچنین کاهش واردات نفت به خاطر تحریم‌ ها بر حجم تجاری دو کشور اثر منفی گذاشت که با اجرای برجام تجارت دو کشور نیز به سرعت افزایش یافت.

وی تاکید کرد: با توجه به افزایش مناسبات دو کشور پیش بینی می شود حجم تجارت ایران و کره جنوبی امسال به۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

safir.2

تنها به فکر فروش کالا نیستیم

سفیر کره جنوبی در ادامه گفت و گوی اختصاصی با پایگاه خبری – تحلیلی تصویر روز اظهارداشت: ما صرفا بدنبال فروش کالا و خدمات نیستیم بلکه هدف ما از حضور در ایران همکاری بلند مدت به همراه انتقال دانش و تکنولوژی روز است.

تسهیل صدور روادید برای ایرانیان

وی در ادامه از تسهیل صدور روادید برای ایرانیان خبر داد و تصریح کرد: به منظورتسریع در صدور ویزا ، تعداد مدارک مورد نیاز بصورت قابل توجهی کاهش داده ایم.

به گفته سفیر کره جنوبی به منظور تسریع در صدور روادید تعداد مدارک مورد نیاز از ۱۲ مدرک به هفت فقره کاهش یافته که این اقدام نشان دهنده عزم جدی مسئولان این کشور به منظورتسهیل قوانین و همچنین توسعه مناسبات دو کشور در همه زمینه ها از جمله تجارت و گردشگری است.

کیم – سئونگ – هو ( H.E.Kim Seung- HO ) تصریح کرد: به منظورتسریع در توسعه مناسبات اقتصادی در حال حاضر برای تجار ایرانی طی ۴۸ ساعت ویزا صادر می شود.

وی افزود: پیش از این تنها دو یا سه آژانس گردشگری کار صدور ویزا برای کره جنوبی را انجام می دادند اما با تمهیدات صورت گرفته هم اکنون تمامی آژانس های گردشگری می توانند در این حوزه فعالیت داشته باشند.

safir.3

تشویق شرکت های کره ای برای سرمایه گذاری در ایران

سفیر کره جنوبی در ادامه این گفت و گو به وضعیت سرمایه گذاری بخش خصوصی این کشور در ایران اشاره کرد و گفت: دولت کره تلاش دارد تا شرکت‌های کره‌ای را به سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران تشویق کرده و از حضور آنها حمایت می کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه ادامه همکاری های دو کشور پس از روی کار آمدن دولت جدید در کره جنوبی گفت: تغییر دولت هیچ تاثیری بر روند مناسبات دو کشور نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: با روی کار آمدن دولت جدید در کره روند همکاری دو کشور از سرعت بیشتری نیز برخودار خواهد شد.

وی یادآور شد: در حال حاضر ایران یکی از مقاصد اصلی صادرات کالاهای کره‌ای محسوب می‌شود، بنابراین طبیعی است که دولت جدید کره جنوبی نیز بدنبال افزایش سطح روابط خود با ایران باشد.

افتتاح پرواز مستقیم بین دو کشور

کیم – سئونگ – هو ( H.E.Kim Seung- HO ) درادامه از راه اندازی خط پروازی مستقیم بین دو کشور خبر داد.

به گفته وی در این خصوص مذاکرات انجام و تمام زیر ساخت های لازم برای راه اندازی این خط مستقیم مهیا شده است.افتتاح این مسیر پروازی تاثیر مهمی در توسعه مناسبات دو کشور خواهد داشت.

safir.6

تاثیر برجام بر توسعه مناسبات دو کشور

وی معتقد است: روابط ایران و کره جنوبی به خصوص بعد از اجرای برجام کاملا رضایت‌ بخش بوده است. وی می گوید: بعد از برجام حضورکره ای ها درایران دو برابر شد و روند توسعه مناسبات دو کشور شتاب بیشتری گرفت.

سفیر کره جنوبی درادامه افزود: ایران به عنوان عرضه کننده نفت وگاز مورد نیاز جهت رشد پایدار اقتصاد کره، شریک اقصادی با اهمیتی برای کره به شمار می رود و جمهوری کره نیز با داشتن تصویری دوستانه شریک خوبی برای ایران است.

کیم – سئونگ – هو ( H.E.Kim Seung- HO )  درپایان این گفت و گو اظهارداشت: سفارت جمهوری کره از هیچ تلاشی جهت وسعت بخشیدن به تفاهمات و همکاریهای میان دو کشور و حداکثر سازی منافع مشترکشان فروگذار نخواهد کرد.

گفت و گو : حمید طلیمی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *