bandar

۵ شریک اصلی تجاری ایران + اسامی

تصویر روز: آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که بیش از نیمی از واردات ایران در اختیار تنها پنج کشور است و دراین میان چین بزرگ ترین صادرکننده کالا به ایران به شمار می‌رود.

 بر پایه آمار مقدماتی گمرک ایران از تجارت خارجی ۴ ماهه سال جاری، در این مدت ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ایران وارد شده است که ارزش آن به ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

در این میان کشور چین با صادرات یک میلیون و ۲۹۴ هزار تن کالا به ایران ۱۱.۴۵ درصد از سهم کل واردات ایران را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که ارزش کالاهای مذکور سه میلیارد و ۴۹۵ میلیون دلار و برابر با ۲۲.۱ درصد از کل ارزش کالاهای وارداتی به ایران است.

با وجود تیره شدن روابط سیاسی ایران و امارات، این کشور همچنان ارتباط اقتصادی خود را با ایران ادامه داده و رتبه دوم صادرکنندگان به ایران را در اختیار دارد. به طوری که یک میلیون و ۵۶۰ هزار تن کالا از این کشور به ارزش دو میلیارد و ۹۹۲ میلیون دلار به ایران صادر شده است. به این ترتیب این حجم از کالا ۱۳.۸۱ درصد از سهم وزنی و ۱۸.۹۲ درصد از ارزش کل واردات ایران را به خود اختصاص داده است.

جمهوری کره نیز در چهار ماهه نخست سال جاری ۴۴۱ هزار تن کالا به ایران صادر کرده است که ارزش این کالاهای وارد شده به ایران به یک میلیارد و ۷۳ میلیون دلار می‌رسد و با این حساب جمهوری کره با در اختیار داشتن ۳.۹۱ درصد از سهم وزنی و ۶.۷۹ درصد از ارزش کل واردات ایران در این مدت، به عنوان سومین شریک تجاری ایران در واردات کالا شناخته می‌شود.

ترکیه نیز دیگر شریک تجاری ایران است که به رغم نداشتن رابطه سیاسی خوب با ایران، ارتباط اقتصادی خوب و زیادی با کشورمان دارد، چرا که نمی‌خواهد بازار خود را در ایران از دست بدهد. این کشور چهارمین صادرکننده، کالا به ایران در طول چهار ماهه نخست سال جاری بوده است و ۵۸۸ هزار تن کالا به ارزش ۹۵۷ میلیون دلار به ایران صادر کرده است. واردات ایران از ترکیه ۵.۲۱ درصد از سهم درصد از سهم وزنی و ۶.۰۶ درصد از ارزش کل واردات انجام شده به ایران در این مدت است.

پنجمین صادرکننده بزرگ کالا به ایران، کشور هند است که موفق شده در چهار ماهه نخست سال جاری ۷۷۵ هزار تن کالا به ارزش ۸۹۱ میلیون دلار را به ایران وارد کند و ۶.۸۶ درصد از وزن کالایی وارداتی و ۵.۶۶ درصد از ارزش واردات انجام شده به ایران را به خود اختصاص دهد.

پس از این پنج کشور، کشورهای آلمان، سوئیس، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، هلند، سنگاپور، بلژیک، ژاپن و پاکستان کشورهایی هستند که در این مدت بیشترین صادرات را به ایران انجام داده‌اند.

به گزارش ایسنا ارزش واردات ایران در حالی در این مدت به ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده که حدود ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار آن توسط این ۱۵ کشور به ایران انجام گرفته است، به عبارت دیگر صادرات این کشورها به ایران ۸۲ درصد سهم وزنی و ۸۵ درصد از کل ارزش واردات به ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *