entezami

رویکرد وزارت ارشاد ارتقای سواد رسانه‌ای خبرنگاران است

تصویر روز: معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویکرد اصلی این وزارتخانه در سال جاری فراهم کردن زمینه ای مناسب برای ارتقای سواد رسانه ای خبرنگاران سراسر کشور است.

به گزارش تصویر روز به نقل از معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد ، حسین انتظامی در نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه استان خراسان رضوی با بیان این مطلب، افزود: در سال جاری کلاس های آموزشی رایگان به صورت آنلاین برای تمامی اعضای خانه مطبوعات سراسر کشور برگزار می شود تا همگان از این فضای آموزشی به وجود آمده استفاده کنند.

وی با اشاره به سیاست های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال خبرنگاران، تصریح کرد: مطبوعاتی به کسی اطلاق می‌شود که شبانه‌روزی در این حوزه فعال و بیمه شده باشد، در این خصوص باید بیش از گذشته به خبرنگاران توجه شود تا مدیران رسانه‌ها درباره آن‌ها سیاست روزمزدی اعمال نکنند.

انتظامی توضیح داد: با وجود شرایط خاصی که در کشور حاکم است از مدیران رسانه ها خواسته ایم تا خبرنگاران خود را بیمه کنند و هزینه آن را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان یارانه بیمه دریافت کنند؛ این مطلب به معنای امر و نهی از ناحیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، بلکه این وزارتخانه از عملیاتی شدن این مهم حمایت خواهد کرد.

وی افزود: یکی از دلایل خانه‌به‌دوشی خبرنگاران نبود رابطه بیمه‌ای ثابت با مدیران مطبوعات است؛ رسانه‌های مکتوب و مجازی همچون خبرگزاری‌ها موظف به بیمه کردن خبرنگاران خود هستند، اگر مدیران خبرگزاری برای بیمه کردن اقدام نکردند، خبرنگاران موضوع را پیگیری و از ابزار قانون استفاده کنند.

انتظامی در بخش دیگری از سخنانش درباره خانه های مطبوعات گفت: ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع ثبت سوابق کاری، بیمه‌ای، تجربیات و سوءپیشینه به سبب گزارش‌هایی بوده که درباره عضو سازی برای خانه مطبوعات به ما رسیده بود.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین زمینه اضافه کرد: با ثبت سابقه بیمه‌ای، سوءپیشینه، تجربیات و عضویت در خانه مطبوعات، اعضای این خانه می‌توانند از هرجایی در انتخابات الکترونیک خانه مطبوعات استان خود شرکت کنند. شورای مرکزی خانه مطبوعات ایران هم از منتخبین خانه‌های استانی تشکیل می‌شود و مهم‌ترین نقشی که در صیانت صنفی می‌توانیم داشته باشیم از طریق خانه مطبوعات استان های سراسر کشور خواهد بود که این موضوع به حرفه‌ای و تخصصی شدن هم کمک می‌کند.

انتظامی خاطرنشان کرد: ضروری است خانه مطبوعات کمیته پیشکسوتان را تشکیل دهد و با به کارگیری آنان در جایگاه مشاور، زمینه منزلت بخشی آن ها را فراهم سازد تا تبادل تجربیات محقق شود.

وی ابراز امیدواری کرد که همه خبرنگاران به میثاق اخلاق حرفه ای بپیوندند چرا که به اعتقاد او ایده آل آن است که همه روزنامه نگاران میثاق نامه داشته باشند.

همچنین معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم گشایش دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عرت مشهد گفت: نمایشگاههای قرآن به توسعه فرهنگ آن در جامعه کمک می کند.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاههای قرآن در استانهای مختلف کشور به توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه و بین آحاد مردم کمک می کند، افزود: مشهد یکی از بهترین‌ نمایشگاههای قرآن را برگزار می‌کند و استقبال بی‌نظیر از آن نشانگر اهمیت و جایگاه بسیار بالای قرآن در میان ساکنان این شهر است.

انتظامی ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای برگزاری اینگونه نمایشگاه ها با موضوع قرآنی دانست و گفت: بسیاری از نوآوری‌ها در حوزه قرآن معمولا در اینگونه نمایشگاهها جلوه می‌کند که موجب توسعه فرهنگ قرآنی نیز خواهد شد به ویژه که این نمایشگاه امسال در جوار حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود و می‌تواند به این امر کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *