bank sanat

نقش موثر بانک صنعت و معدن در تحقق اقتصاد مقاومتی

تصویر روز: بانک های توسعه ای از مهم ترین نهادهای مالی هستند که وجوه میان مدت و بلند مدت را با شرایطی نسبتا مناسب از داخل و خارج از کشور تجهیز نموده و آن را همراه با ارائه مشاوره های مدیرتی، فنی، اقتصادی در اختیار سرمایه گذاران برای اجرای طرح هایی که براساس اهداف برنامه های توسعه ای کشورها تعیین شده قرار می دهند.

موفقیت بانک های توسعه ای در کشورهای اروپایی و ترمیم خسارت های ناشی از جنگ جهانی دوم و عملکردهای خیره کننده چنین نهادهایی در طول سه دهه پس از جنگ موجب شد تا کشورهای در حال توسعه که نیاز بیشتری به چنین ابزارهایی دارند گرایش روزافزونی به تاسیس بانک های توسعه به ویژه در بخش صنعت داشته باشند. در دنیای حاضر، و با وجود بحران های اقتصادی کلان، موقعیت چنین بانک هایی در پیشرفت صنعت و تعالی تولیدات صنعتی کشورها از جایگاه مهمی برخوردار است. از سال های قبل از انقلاب تا کنون در کشور ایران نیز، تاکید بر بانک های توسعه ای به صورت خاص وجود داشته است. یکی از این بانک های قدیمی و موفق، بانک صنعت و معدن می باشد. این بانک در سال ۱۳۶۲ با ادغام سه بانک دولتی و سه صندوق سرمایه ‌گذاری، تأسیس شد.
بانک صنعت و معدن، بانکی توسعه ای و تخصصی در حوزه صنایع و معادن کشور می باشد که از طریق تسهیل گری حرفه ای در ارائه خدمات مالی، بانکی و مشاوره ای به طرح های بزرگ زیر ساختی کشور و ایجاد و توسعه صنایع کوچک، متوسط و بزرگ با اولویت بخش خصوصی در توسعه پایدار کشور (شامل بهبود ارزش افزوده و بهره وری صنایع، افزایش اشتغال، توسعه متوازن منابع براساس مزیت های رقابتی منطقه ای و بهبود زیرساخت های توسعه اقتصادی)، نقش موثر و یکتایی را ایفا می کند. در این راستا بانک تعاملی اثر بخش با متولیان سیاست گذاری توسعه اقتصادی کشور دارد و ارزش آفرینی خود را با اتکا به توانایی های سرمایه انسانی، شبکه ی ارتباطات بین المللی و ملی و ایجاد شرایط مناسب تامین مالی، تحقق می بخشد.ارزش هایی که بانک صنعت و معدن در انجام ماموریت خود به آنها پایبند است، حساسیت نسبت به اثر بخشی و تخصیص بهینه منابع، سادگی و سرعت ارائه خدمات و تعهد به صیانت از محیط زیست در راستای مسئولیت های اجتماعی می باشند. این بانک با گذراندن قریب به شصت سال از فعالیت حرفه ای خود؛ به عنوان بانک حامی صنعت کاران، معدن کاران، تولید کنندگان شناخته می شود و تا کنون به کسب عناوین متعدد در زمینه حمایت از تولید کنندگان نائل آمده است. بیش از ۵۰ درصد از تولید کنندگان و صنعت گران نمونه کشوری و استانی از مشتریان بانک صنعت و معدن هستند. این بانک با تامین مالی سرمایه در گردش بیش از ١٣۵٠ واحد تولیدی کوچک و متوسط به میزان دوهزار میلیارد تومان، رتبه ممتازی را در میان تمامی بانک‌های کشور به‌ دست آورده است.
بانک صنعت و معدن با توجه به پتانسیل بالایی که در رونق صنایع کوچک و متوسط دارد، تا به امروز نقش تاثیرگذاری در تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ایفا کرده است. در حال حاضر مشکلات و موانع مختلفی بر سر راه رونق تولید وجود دارد، در حوزه مالی و پولی بسیاری از بنگاه های تولیدی به دلیل نداشتن سرمایه در گردش تعطیل شده اند و از سوی دیگر به دلیل ازدیاد ورود غیرقانونی اجناس، بازار رقابت برای این بنگاه ها فراهم نیست به همین خاطر بستری برای افزایش کیفی محصولات و نوسازی و تجهیز دستگاه های آنها نیز وجود ندارد. فعالیت بانک صنعت و معدن به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بهبود این روند و ایجاد اشتغال اثرگذار است چرا که این بانک با حمایت از صنایع مادر موجب ایجاد صنایع کوچک تر و جذب نیرو برای این صنایع می شود.
بانک صنعت و معدن، در راستای تحقق اهداف خود، با اعطای تسهیلات در یک دوره ۴ساله (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶)، در بخش پتروشیمی کشور برای ۶ هزار و ۶۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کند. این بانک با اعطای تسهیلات ۸۵۰ میلیون یورو برای احداث ۳ مجتمع عظیم پتروشیمی با ظرفیت ۲ میلیون تن اتیلن، پتروشیمی های لرستان و مهاباد هر یک به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین و سبک و راه اندازی آنها در دوران دولت تدبیر و امید برای حدود ۳۰۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است. در حال حاضر طرح های پتروشیمی مسجدسلیمان، پتروشیمی ایلام، پتروشیمی هنگام، و پتروشیمی بوشهر با ۳/۱ میلیارد یورو تسهیلات بانک صنعت و معدن در حال اجرا است که با اتمام آنها، ۲۷۰۰ شغل مستقیم ایجاد خواهد شد.

تصویب حدود ۷۰۰ میلیون یورو برای طرح های پالایشگاه میعانات گازی و پالایشگاه گاز بیدبلند نیز از دیگر اقدامات این بانک طی همین مدت در راستای تأمین مالی طرح های پتروشیمی، نفت و گاز است که نتیجه آن ایجاد ۹۰۰ شغل مستقیم خواهد بود رقم تخصیص تسهیلات به طرح های فوق ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون یورو است که برخی از این طرح ها در دوران ۴ساله ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ تکمیل و به بهره برداری رسیده و برای ۶ هزار و ۶۰۰ نفر شغل ایجاد می کند.
گفتنی است بانک صنعت و معدن در مدت یاد شده با هماهنگی و پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران به پیمانکاران میادین گاز پارس جنوبی و صادرات محصولات نفتی، جمعاً به میزان ۱ میلیارد دلار تأمین مالی انجام و پرداخت کرده است که نتیجه آن تسریع در راه اندازی فازهایی از میدان پارس جنوبی شده است. همه طرح های پتروشیمی یاد شده از ظرفیت صادرات محصولات خود به بازارهای جهانی برخوردار بوده و علاوه بر ارزآوری برای کشور، موجبات اشتغال جوانان تحصیلکرده را فراهم می کند. به علاوه صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز با راه اندازی این واحدها، وارد چرخه اقتصاد شده و به توسعه استان های مختلف کشور منجر می گردد. نقش بانک صنعت و معدن در حمایت از پیشرفت و توسعه صنایع پتروشیمی، به وضوح بیانگر عمل به شعار اقتصاد مقاومتی، تولیدواشتغال قلمداد میشود. همچنین این بانک به‌عنوان تنها بانک توسعه ‌ای در حوزه صنعت، معدن و زیرساخت موفق شده است با تامین مالی ۶ نیروگاه ۵٠٠ مگاواتی و ٢۴ نیروگاه کوچک مقیاس، حدود٣هزار مگاوات، به ظرفیت شبکه برق کشــور اضافـه کند. همچنین تامین مالی اولین قطار سریع‌الســـیر کشــور (تهران – قم – اصفهان) را با یک میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار عملیاتی کرده که در حال اجراست.
نکته ای که نباید فراموش کرد، نقش توسعه صنعت داخلی کشور بر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است. بانک صنعت و معدن نشان داده است که به عنوان یک بانک توسعه ای و با توجه به تخصصی که دارد، بر بهبود وضعیت اقتصادی، تولید، صنعت و ایجاد اشتغال تاثیرگذاری چشم گیری داشته است و توانسته است مسیر دستیابی به توسعه را در ایران هموارترکند.

زینت نوفر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *