FINRA OTRv2

رضایتمندی مشتریان، رمز موفقیت شرکت های بیمه

تصویر روز: امروزه صنایع خدماتی نقش اساسی و مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارند و در این میان نقش و اهمیت جایگاه صنعت بیمه به عنوان یک صنعت حمایت کننده بر هیچ کس پوشیده نیست.

بیمه از یک سو باعث نوعی تامین و احساس امنیت برای شرکت ها و موسسات فعال اقتصادی در رابطه با امکانات و سرمایه هایشان می شود و از سوی دیگر بستری مناسب برای سرمایه گذاری در رشته هایی که از نظر اقتصادی مطلوب بوده و در مسیر اهداف توسعه اقتصادی دولت می باشد، فراهم می کند. بیمه با پوشش خسارت های احتمالی ناشی از فعالیت های مختلف اقتصادی، انگیزه سرمایه گذاری را افزایش می دهد و افزایش سرمایه گذاری نیز نقش زیادی در رشد و توسعه کشور دارد.
آنچه برای هر سازمانی در هر صنعتی و به خصوص صنعت بیمه به دلیل نقش حمایتی آن در اقتصاد، اهمیت دارد، آگاهی از جایگاه خود در مقایسه با رقبایش در آن صنعت و انجام اقدام های لازم در این خصوص است. ارزیابی عملکرد وسیله این آگاهی است. به عبارت دیگر، با ارزیابی عملکرد، مدیریت می تواند نسبت به نحوه تحقق اهداف و انجام عملیات آگاهی یابد و قدرت پی گیری و در صورت لزوم سنجش و اصلاح آن ها را پیدا کند. در هر کشوری برای شرکت های بیمه، سازوکارهایی برای کنترل و نظارت بر عملکرد وجود دارد. در ایران نیز مطابق قانون تأسیس بیمه مرکزی ، بیمه مرکزی از طرف دولت به منزله نهاد نظارت کننده بر شرکت های بیمه است. شرکت های ضعیف در صنعت با آگاهی از رتبه خود تصمیم ها و برنامه های لازم برای ارتقای رتبه خود را اتخاذ خواهند کرد و شرکت های با موقعیت بالاتر تصمیم های لازم را در خصوص حفظ موقعیت خود به کار خواهند بست. همه این عوامل سبب به وجود آمدن فضایی رقابتی در صنعت می شود که نهایتاً منجر به بهبود کارایی در عملکرد شرکت های بیمه و افزایش منافع مشتریان خدمات بیمه ای می شود.
برگزاری مجامع بیمه فرصت خوبی برای بررسی وضعیت سوددهی بیمه ها و مقایسه شرایط آن ها با یکدیگر فراهم آورده است. بررسی روند سود دهی شرکت های بیمه از کاهش محسوس سوددهی در سال ۹۵ حکایت دارد. دلایل مختلفی همچون؛ حادثه هفت خوان، آتش سوزی پلاسکو، حوادث کم سابقه در صنعت پتروشیمی و …سبب شده است تا میزان سوددهی صنعت بیمه کاهش چشم گیری داشته باشد. در این راستا اسفند سال گذشته بیمه مرکزی، به عنوان نهاد نظارت کننده بر صنعت بیمه کشور، بخشنامه ای مبنی بر لزوم تایید کفایت ذخایر شرکت های بیمه را به بیمه های کشور ابلاغ نمود. بر اساس گزارش بیمه مرکزی شرکت های بیمه‌گری آسیا، سرمد، البرز ، پارسیان، ملت، رازی، سامان، پاسارگاد، کارآفرین، کوثر، ما، تعاون، اتکایی ایرانیان، امید ایران معین، آسماری و اتکایی امین در سطح یک توانگری مالی قرار گرفتند. توانگری مالی را بر اساس ۵ سطح تقسیم بندی می شود. شرکت هایی که در سطح یک توانگری و وضعیت مطلوب قرار دارند، نسبت توانگری آنها برابر۱۰۰ درصد و بیشتر است. این شرکت ها برای ایفای تعهدات خود در مقابل بیمه گذاران و صاحبان حقوق آنها از توانایی کافی برخوردارند.
بیمه سرمد یکی از شرکت های بیمه ای است که در تقسیم بندی بانک مرکزی در سطح یک قرار گرفته است. فعالیت این شرکت بیمه ای در ابتدایی سال ۹۶ با رشد ۱۱۵ درصدی پورتفوی نشان داده است، که بیمه سرمد توانایی مدیریت شرایط بحران اقتصادی را به خوبی دارا است. این در حالی است که ۲۸ درصد از پورتفوی این شرکت را بیمه‌ های ثالث و درمان تشکیل داده است و ۷۲ درصد آن، مربوط به سایر رشته ‌های بیمه‌ ای است. سهم مدیریت شده بیمه ‌نامه‌ های ثالث و درمان در پورتفوی شرکت بیمه سرمد، نشان از موفقیت این بیمه در تحقق اهداف خود، با برنامه ریزی دقیق و منظم دارد.
یکی از رموز موفقیت بیمه سرمد، در بهبود خدمات بیمه ای و ارائه به موقع خسارات به مشتریان می باشد. افزایش نقش رقابت در بازار صنعت بیمه، اکثر مدیران این صنعت را به فکر چاره اندیشی برای حضور ماندگار در عرصه کسب و کار انداخته است. بنابراین آن ها ناگزیرند راه هایی را بیابند که کسب رضایت بیشتر مشتریان و وفاداری آن ها را در پی دارد. بهبود کیفیت خدمات بیمه ای، یکی از راه های دستیابی به این مهم می باشد. بهبود کیفیت خدمات سازمان منجر به افزایش رضایت مشتریان می گردد. رضایت بیمه گذاران به عنوان مشتریان شرکت های بیمه، از کیفیت خدمات این شرکت ها، تعیین کننده بقا یا عدم بقا این شرکت ها در بازار بیمه خواهد بود. بیمه سرمد با انجام فعالیت هایی همچون پرداخت به موقع خسارت های ناشی از زلزله بیرجند، توانسته است اعتماد مشتریان را بدست آورد و در صنعت بیمه رشد چشم گیری داشته باشد. نکته ای که شاید رمز موفقیت بیمه سرمد، در شرایط اقتصادی فعلی کشور است.

سیدعبدالله حسینی

tafahom.mir@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *