organizational culture فرهنگ سازمانی

جایگاه فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه ای در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران

تصویر روز: برای تعیین میزان اهمیت اخلاق حرفه ای، بهتر است ابتدا تعریف سازمان را مرور کنیم. بطور کلی سازمان را می توان مجموعه ای از چند نفر دانست که در قالب یک ساختار منظم و برای نیل به اهداف مشخص با یکدیگر همکاری می کنند.

در این تعریف، جایگاه عبارات ” مجموعه”، “ساختار منظم” و “همکاری” غیرقابل انکار بوده و از این منظر اخلاق حرفه ای بعنوان مجموعه ای از ویژگیهای اخلاقی از جمله دلبستگی به کار، مشارکت، تعامل، وفاداری، مسئولیت پذیری و … اصل و اساس و لازمه تحقق سازمان بوده و بدون رعایت این جنبه های اخلاقی، فلسفه وجودی سازمان خدشه دار خواهد شد.

به منظور ترویج اخلاق حرفه ای، دوره های آموزشی در دو فصل برای کارکنان شاغل و همچنین کارآموزان جدیدالاستخدام برگزار شده است. به نظر بنده آنچه بیش از برگزاری دوره های آموزشی در این راستا اهمیت دارد، گسترش اخلاق حسنه از طریق الگوسازی است.بنابراین همواره لزوم توجه مدیران و مسئولان شرکت به رعایت اخلاق اداری به عنوان یکی از مباحث اساسی در جلسه های هماهنگی مدیران عامل با مدیران و رؤسای ستادی مکرراً مورد تأکید قرار گرفته و طی جلسات شورای فرهنگی نیز در ستاد و شرکتهای تابعه، برنامه مدونی جهت انتقال این آموزه ها به همکاران حاضر در جلسات در حال اجرا می باشد.چنانچه فرهنگ سازمان را مجموعه از ارزش ها و عقاید و هنجارهای حاکم بر سازمان بدانیم، تعریف صحیح این اصول و تلاش برای تحکیم فرهنگ سازمانی بر پایه ارزش هایی از جمله مردم داری، خطرپذیری، نوآوری و … لازمه و مقدمه تحقق اخلاق حرفه ای است و زمینه عمل به ارزش های اخلاقی موردنظر را به صورت داوطلبانه و بدون نیاز به اعمال نظارت یا به کارگیری روشهای تشویقی و تنبیهی فراهم خواهد ساخت.
همانگونه که پیامبر عظیم الشأن اسلام در حدیث معروف “انی بعثت لمکارم الاخلاق” فرموده اند، مأموریت اساسی ایشان ترویج اخلاق حسنه در جامعه بوده است و از این رو باید گفت تمامی اصول دینی، با هدف توسعه اخلاق نیکو وضع شده اند. بنابراین با توجه به مبانی محکم دین مبین اسلام در این خصوص، سازمانها می توانند با تکیه بر این مبانی، فرهنگ سازمانی مطلوب خود را با تعریف خصوصیات ظاهری و رفتاری موردنظر ترسیم کرده و با بهره گیری از تعالیم دینی و تکیه بر مدیریت اسلامی، زمینه ترویج آن را فراهم آورند. در این مسیر، اهمیت توجه به مفاهیمی چون صداقت، خوش رویی، مردم داری، عدالت و … در کنار ترویج عمل به تعالیم حوزه حجاب، نماز و سایر احکام الهی غیرقابل انکار است.
با توجه به اینکه شرکت نفت مناطق مرکزی همزمان از حضور کارکنان رسمی و غیررسمی در مناطق عملیاتی اقماری بهره می برد، مشکلات این همکاران براساس نوع رابطه استخدامی آنها متفاوت است. درخصوص کارکنان رسمی، خواسته های اولویت دار این عزیزان شامل ارتقای رتبه سمت ها در ساختار سازمانی، گسترش خدمات رفاهی در مناطق عملیاتی، افزایش سقف اضافه کاری و افزایش فوق العاده های مربوط به طرح اقماری است. مشکلات اصلی همکاران غیررسمی نیز مرتبط با عدم پرداخت مزایای طرح اقماری و همچنین عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای کارکنان قرارداد مستقیم بوده است.
برای رفع مشکلات این عزیزان سعی شده تا همکاران واحد روابط کار و مددکاری اجتماعی و مدیران منابع انسانی ستاد و شرکتهای تابعه با مراجعه دوره ای به مناطق عملیاتی در جریان مشکلات همکاران اقماری قرار بگیرند و تصمیمات اجرایی در حدود اختیارات شرکت در حوزه گسترش امکانات رفاهی و ورزشی اتخاذ و روند اجرای اقدامات پیگیری شود. همچنین با توجه به تأکید معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در عملیات غیرصنعتی و به همت مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران کارگروه های تخصصی برای رفع دغدغه های کارکنان تشکیل شده و این مدیریت نیز با حضور در جلسات مربوط و انتقال مشکلات و ارائه راه حل های اجرایی ٬ رفع مسائلی را که خارج از حوزه اختیارات شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است٬ پیگیری می کند ضمن اینکه سعی کرده ایم با اولویت بخشی به کارکنان اقماری و خانواده های آنان در اعطای مزایایی از قبیل وام اضطراری و خدمات اقامتی محمودآباد و زائرسرای مشهد مقدس، از زحمات این عزیزان قدردانی کنیم.شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در قالب سه شرکت (زاگرس جنوبی،شرق،غرب) دارای ۵ منطقه عملیاتی اقماری شامل مناطق: ۱) آغار، دالان، دی و سپیدزاخور، ۲) ناروکنگان، ۳) پارسیان، ۴) نفت شهر و تنگ بیجار و ۵) چشمه خوش، دهلران، سرکان و ماله کوه بوده که در حال حاضر مجموع نیروهای رسمی و غیررسمی شاغل در این مناطق حدود شش هزار نفر می رسد.
خدمات ارائه شده به این همکاران و خانواده های آنان، شامل خدمات ایاب و ذهاب به منطقه ٬ امکانات ورزشی ایجاد شده در مناطق، اسکان در کمپ های اقامتی و شهرکهای مسکونی موجود ، استفاده از خدمات باشگاه های نفت، برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی براساس تقویم های مدون و سایر مزایای تصریح شده در مقررات اداری و استخدامی کارکنان صنعت نفت را شامل می شود.
در پایان لازم می دانم دوباره تاکید کنم که جایگاه الگوسازی در ترویج اخلاق حسنه و فرهنگ متعالی اسلامی غیرقابل انکار بوده و نقش مدیران صنعت نفت در توسعه فرهنگ سازمانی شایسته نام مقدس نظام جمهوری اسلامی بی بدیل است . امیدوارم به یاری خداوند بتوانیم در سایه توجهات حضرت ولی عصر (عج) و با عمل به منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در انجام این مهم توفیق داشته باشیم.

خلیل قاسم زاده

مدیر منابع انسانی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *