bank mellat

روزهای خوب بانک ملت در بازار سرمایه

تصویر روز: در سال های اخیر، به دلیل مشکلات حاصل از تحریم ها و بحران های مالی بین المللی بسیاری از بانک های کشور در رده بنگاه های اقتصادی زیان ده قرار گرفته اند.

در این بین، بانک ملت با وجود آن که در آغاز سال ۹۵ با مشکلاتی مواجه شده بود، با تغییر مدیریت و در نتیجه تغییر رویکرد، توانست در بخش های مختلفی هم چون بازار سرمایه، افزایش سودآوری بانکی، و همکاری با شرکت های دانش بنیان به روز های اوج خود بازگردد.
جذب سرمایه‌ یکی از مهم ‌ترین فعالیت‌ های بانکی محسوب می ‌شود و بانک‌ ها برای تامین سرمایه ‌های مورد نیاز خود روش‌های متعددی را به کار می ‌گیرند. یکی از این فعالیت ها، شرکت در بازار سرمایه است. نظام بانکی در نقش مکمل و از سویی رقیب بازار سرمایه، نیازهای مالی ای را تامین می کند که تکمیل کننده و رونق بخش فعالیت بازار سرمایه است و در مجموع رشد و توسعه اقتصادی را به دنبال خواهد داشت .در سال های اخیر به دلیل پاره‌ ای از مسائل از جمله رشد حجم بدهی ‌های معوق بانک ‌ها، صنعت بانکداری از رونق قبلی برخوردار نیست و جایگاه آن نیز در بازار سرمایه با افت مواجه شده است.
درحال حاضر بانک ملت، تنها بانک بزرگ در بین بانک های خصوصی کشور است که نماد آن در بورس باز است و سهام آن قابل معامله می باشد. مشتریان نیز سهام بانک را به عنوان یک سهام شناخته شده و همچنین سهامی که به راحتی در بازار خرید و فروش می شود، مورد توجه قرار می دهند. ۸۰ درصد EPS در نظر گرفته شده برای بانک ملت در سال ۹۵ به عنوان سود تحقق یافته قطعی شده است. EPS اعلام شده برای سال ۹۶؛ ۱۳تومان و۳ریال است که با توجه به تعدیل هایی که در مورد سود سپرده ها اتفاق افتاده است، با درصد احتمال وقوع بیشتری نسبت به سال ۹۵، دستیابی به EPS اعلام شده محقق خواهد شد.
این بنگاه اقتصادی، سهم قابل ملاحضه ای در صنعت بانکداری کشور دارد، به طوری که از کل درآمد ۲۵۱۰۰۰ میلیارد ریالی پیش بینی شده توسط کل بانک ها در سال ۹۶، بانک ملت با درآمد ۸۱۴۰۲ میلیارد ریال سهم ۳۲ درصدی کل درآمد بانک های کشور را کسب کرده است. این بانک توانسته است در دوره سه ماهه منتهی به پایان خرداد سال جاری ۱۸ درصد از درآمد (معادل ۱۴۵۳۷ میلیارد ریال) را محقق کند. همچنین گزارش عملکرد سه ماهه اول سال جاری بانک ملت، حاکی از پوشش ۸۸ درصدی کل درآمد مبادلات ارزی پیش بینی شده در بودجه است. در بودجه سال مالی ۹۶، کل درآمد مبادلات ارزی برای بانک ملت ۷۵۱۰ میلیارد ریال پیش بینی شده بود، که این بانک توانست تنها در سه ماهه ابتدای سال ۶۶۰۶ میلیارد ریال از این درآمد ارزی را محقق کند.
ازسوی دیگر؛ بانک ملت به تازگی در حوزه شرکت های دانش بنیان نیز، فعالیت های مثبتی را آغاز کرده است. ورود این بنگاه اقتصادی به حوزه شرکت های دانش بنیان، نوید دهنده آغاز فصلی نو در فعالیت های بلندمدت این بانک در زمینه سودآوری اقتصادی است. به تازگی تفاهم نامه همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک ملت با هدف ارائه خدمات بانکی و تسهیلات به شرکت های داشن بنیان امضا شده است. سرمایه گذاری بر اقتصاد دانش¬ بنیان یکی از طرقی ¬است که در بلندمدّت، نه تنها سبب خودکفایی کشور در زمینه علوم مختلف می¬ گردد، بلکه مسیر توسعه اقتصادی کشور را نیز هموار می ¬کند و می¬ تواند راه نجاتی برای گریز از چنگال یک اقتصاد تک¬ محصولی باشد.
براساس آمار ارائه شده از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رقم صادرات محصولات دانش ‌بنیان با حدود ۱۶ برابر افزایش به بیش از ۲۳۱ میلیون دلار در شش ماهه مشابه سال ۹۵ رسیده است و در مجموع، صادرات محصولات دانش‌ بنیان در دولت یازدهم بالغ بر ۵۱۰ میلیون دلار بوده است. همچنین شاخص اقتصاد دانش‌بنیان در دو سال گذشته ۴۲ رتبه بهبود پیدا کرده و به رتبه هفتاد و هشتم دنیا رسیده است. این آمار و ارقام نشان دهنده توجه ویژه دولت به اقتصاد دانش‎ بنیان و همچنین اهمیت آن در تحقق اصول اقتصاد مقاومتی است. حضور بانک ملت در این عرصه، به معنا قدم نهادن در مسیر جدیدی است که به پیشرفت اقتصادی کشور در تمام ابعاد منتهی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *