افزایش صادرات نفت ایران

تصویر روز: تازه ترین آمارهای موسسه جودی نشان می دهد که صادرات نفت خام ایران در ماه ژانویه به بالاترین سطح خود در ٢٢ ماه گذشته رسید.

به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، صادرات نفت خام ایران در پی لغو تحریمها به بالاترین سطح خود در ٢٢ ماه گذشته رسید، پساتحریم راه را برای افزایش فروش محموله های نفت خام ایران به بازارهای آسیایی و مقاصد جدید در اروپا و آفریقا باز کرده است.

جودی (JODI) که در ریاض مستقر است روز پنجشنبه (٢٧ اسفندماه) در تازه ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد: ایران در ماه ژانویه روزانه یک میلیون و ۵۵٠ هزار بشکه نفت خام روانه بازارهای جهانی کرد که بالاترین رقم از مارس ٢٠١۴ به شمار می آید، صادرات ماه ژانویه ایران نسبت به ماه پیش از آن (دسامبر ٢٠١۵( ٩,٢ درصد افزایش نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، تولید نفت خام ایران در دوره مورد بررسی به سه میلیون و ٣٧٠ هزار بشکه رسید، که بالاترین رقم نسبت به فوریه ٢٠١۴ به شمار می رود.
ایران در نظر دارد پیش از ملحق شدن به توافق تثبیت تولید نفت از سوی تولیدکنندگان بزرگ عضو و غیر عضو اوپک، تولید نفت خام خود را به چهار میلیون بشکه در روز برساند که بنابر آمارهای جودی بالاترین سطح از اکتبر ٢٠٠٨ به شمار می رود.

ایران تا پیش از سال ٢٠١٢، زمان آغاز تحریمها، در جایگاه دومین تولیدکننده سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) قرار داشت. تهران ماه گذشته میلادی برای نخستین بار از سال ٢٠١٢ نخستین محموله نفت خام خود را راهی اروپا کرد.

مقامهای دو شرکت اروپایی چهارشنبه (٢۶ اسفندماه) اعلام کردند: شرکت ملی نفت ایران برای فروش روزانه ۴٠٠ هزار بشکه نفت خام به پالایشگاه های اروپایی، قراردادهایی را امضا کرده است، در حالی که همه این محموله ها به دلیل پابرجا بودن برخی محدودیت های مالی، هنوز ارسال نشده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *