139409161502203006664244

روحانی: پای همه وعده‌هایم ایستاده‌ام

تصویر روز: رئیس‌جمهور در جمع دانشجویان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه پای همه وعده‌هایم ایستاده‌ام، گفت: این سخن که روحانی امروز نیاز به رأی ندارد، غلط است چراکه روحانی هر روز به رأی مردم نیاز دارد.

به گزارش تصویر روز به نقل از تسنیم از زاهدان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در مراسم روز دانشجو در جمع دانشجویان استان سیستان و بلوچستان ضمن ابراز خرسندی از آغاز سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید در دولت دوازدهم از این استان اظهار داشت: این استان حق بزرگی به گردن ایران، دولت، انقلاب، نظام و امنیت ملی دارد. استانی که مردم شریف آن از شیعه و سنی و بلوچ و سیستانی در کنار هم هیچگاه تحت‌تاثیر مسیر انحرافی برخی افراطیون و تندروهایی که در منطقه به‌دنبال خشونت هستند قرار نگرفتند و برای کشور، انقلاب و حفظ مرزهای خودشان ایستادگی کردند و در انخابات ۹۶ مثل سال ۹۲ افتخار آفریدند و پای صندوق رأی آمدند و از نظام و دولتی که بار سنگین مسئولیت را بر دوش دارد حمایت کردند.

وی افزود: بسیار خوشحالم در دولت یازدهم یکی از تلا‌ش‌های دولت شکوفاتر شدن مراسم روز دانشجو بود. اگر ۴ سال گذشته را با ۸ سال قبل مقایسه کنید، می‌بینید دانشجو بدون ترس و لکنت زبان سخن می‌گوید، اینکه شما در این مکان به راحتی سخن می‌گویید؛ ای کاش نماینده تشکلی که اینجا آمد از فرصت استفاده و بیاناتی را ایراد می‌کرد تا ما استفاده کنیم. البته من قبول دارم باید فرصت بیشتر می‌بود تا همه تشکل‌ها سخن بگویند اما زمان کم بود. تلاش شده نماینده همه تفکرات اینجا سخنرانی کنند. دولت یازدهم همه تشکل‌ها و تفکرات را محترم می‌داند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از وزرا خواستم اتحادیه “تادا” هر‌چه سریع‌تر تشکیل شود و شروع به‌کار کند و همه وزرا به جز یک وزیر رأی دادند بنابراین تصویب شده است، ادامه داد: امروز ۱۶ آذر را جشن می‌گیریم، البته به‌دلیل تعطیلی روز چهارشنبه و اینکه روز پنجشنبه ۱۶ آذر است، به‌طور طبیعی باید یک روز دیگر را در نظر می‌گرفتیم و این را به فال نیک می‌گیریم که روز ملی دانشجو با حضور دانشجویان در استان و شهرستانی جز تهران برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: اینکه فکر کنیم همه چیز در تهران است و باید در تهران باشد جالب نیست. دانشگاه‌ها امروز از استقلال و آزادی گلایه دارند درحالی که شعار ما در انقلاب استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. این در حالی است که انقلاب توسط مردم و دانشجویان صورت گرفت و دانشجویان سینه سپر کردند.

وی با بیان اینکه مشروعیت ما در دولت بر مبنای قرار و قولی است که با مردم گذاشته‌ایم و عقب‌نشینی از آن عقب‌نشینی از مشروعیت دولت است، گفت: هر آنچه در انتخابات باهم عهد و پیمان بستیم،‌ بر سر عهدمان هستیم. این سخن که روحانی امروز نیاز به رأی ندارد، غلط است چراکه روحانی هر روز به رأی مردم نیاز دارد. اگر دولت با مردم و مردم با دولت نباشند و دولت گوش شنوا برای حرف مردم نداشته باشد، این جمهوری اسلامی نمی‌شود.

رئیس‌جمهور در ادامه با تاکید براینکه اسلام می‌گوید به وعده خود وفا کنیم و جمهوری به ما می‌گوید حق حکومت با مردم است، افزود: پای همه وعده‌هایم ایستاده‌ام، از هیچکس نترسیده و نمی‌ترسم و راه جمهوری اسلامی را با قوت ادامه می‌دهم. البته وعده‌های ما به شما این است که با متانت و وحدت و انسجام در جامعه بتوانیم با دقت بیشتر و هزینه کمتر به اهداف‌مان برسیم.

حجت‌الاسلام روحانی اضافه کرد:‌ شما در انتخابات مطالباتی را از ما و از نظام داشتید، در اجتماعات انتخاباتی که حضور پیدا می‌کردیم عمدتاً جوانان و بانوان بودند و این قشر کار بزرگی را پیش بردند، هدف ما این نبود که پیروز شویم و بر عرصه حکومت قرار بگیریم و حکومت را ۴ سال دیگر ادامه دهیم. بنا داشتیم آنچه وعده دادیم بر مبنای آن عمل کنیم. خداوند را به شاهد می‌طلبم در انتخاب همه وزرا و مسئولان کشور جز بر مبنای صلاحیت، توانمندی، اعتدال و قبول حق این مردم و جمهوریت این نظام و اسلامیت این نظام، هیچ نظر دیگری نداشتم و بر همین مبنا عمل کردم. در دولت یازدهم هم همین نظر را دنبال می‌کردم. اینکه گفته می‌شود وزیری تهدید می‌شود یا نامی را به من گفتند که باید انتخاب کنی،‌ ناصحیح است. هرکس امروز وزیر است نظر خودم بوده و این نبوده که فردی بر ما تحمیل شود.

وی خاطرنشان کرد: فضای دانشگاه و کیفیت دانشگاه نیاز به تحول داشته و نیاز دارد ما تلاش بیشتر داشته باشیم. حضور من در مراسم ۱۶ آذر در خارج پایتخت تصمیم ناگهانی من نبوده و از آغاز دولت تصمیم داشتم این مراسم در استان دیگری برگزار شود که البته ابتدا قرار بود در استان دیگری باشد ولی سفر ما به این استان شد و برنامه به اینجا آمد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دانشگاه‌های ما باید به مسائل محلی، استانی و ملی توجه داشته باشند، اظهار داشت: ما در هر استان مشکلات و ظرفیت‌هایی داریم که باید در دانشگاه‌ها به آن‌ها توجه شود. اولویت ما محلی است، درست است که ملی می‌اندیشیم و جهانی فکر می‌کنیم. ما به تحقیقات کاربردی نیاز داریم اما باید به معضلات استانی هم توجه ویژه داشته باشیم. این استان مشکلات خود را دارد از جمله بحث کمبود آب؛ از سوئی پتانسل‌های خاص خود را دارد از جمله اقیانوس و دانشگاه ما باید به مسائل استان بپردازد.

وی تاکید کرد: شما حق دارید دولت را نقد کنید و در دولت رئیس‌جمهور را نقد کنید، چون هزینه آن کمتر است؛ این حق همه مردم است. دانشگاهی که نقاد نباشد نمی‌شود. ما باید حرف بزنیم، نقادی کنیم و راه‌حل بیابیم و ایرادی ندارد نظریه‌ای که مطرح می‌کنیم مورد قبول نباشد. اگر در دانشگاه آزادی نباشد خلاقیت نیست و اگر خلاقیت نباشد نوآوری نیست.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه ما باید در دانشگاه حداقل به‌اندازه حوزه علمیه آزادی دهیم، خاطرنشان کرد: در حوزه علمیه فردی تدریس می‌کند که مرجع تقلید است، پای درس او طلبه جوان با شهامت و استدلال حرف عالم را رد می‌کند و کسی به او چیزی نمی‌گوید. در دانشگاه باید بتوان نقد کرد و آزادی حوزه را داشت. وقتی نقد می‌کنیم نباید مشکل داشته باشیم و بترسیم که چه کسی اسم ما را یادداشت می‌کند. برای یک دانشگاه ستاره ویژه آسمان است نه دانشگاه. محیط دانشگاه با بقیه جاها متفاوت است. دانشجو آمده تا سخن بگوید و نقد کند.

وی اضافه کرد: مرحوم مطهری می‌گفت در دانشگاه اگر کسی بخواهد نظریه مارکسیست‌ها و کمونیست‌ها را بدهد باید در یک تریبون آزادانه بیان کند و من هم می‌خواهم نظریات اسلام را بگویم و این مباحث نقد شود. همه ما به‌دنبال ارزش‌ها هستیم اما من قبول ندارم ارزش‌ها متولی دارد. همه دانشجویان ما متولی ارزش هستند و ایران و جمهوری اسلامی را دوست دارند. برخی خود را متولی ارزش می‌دانند. همه مردم پشتیبان ارزش‌ها و فرهنگ ایرانی – اسلامی هستند. ما باید فضای دانشگاه را باز بگذاریم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در دولت دوازدهم این است که عده‌ای بیان می‌کنند تمام مشکلات ما از فضای مجازی است. می‌پرسیم چه کنیم می‌گویند این یک اتوبان است که باید ۲ طرف آن بسته شود، برخی تصور می‌کنند اگر ببندیم درست می‌شود. اگر در یک اتوبان تصادف می‌شود باید علائم راهنمایی و قوانین را اصلاح کنیم نه اینکه اتوبان را ببندیم. اولین شرط پیشرفت علمی کشور دسترسی به اطلاعات است و این دسترسی از طریق همین فضای مجازی ممکن است.

وی افزود: کسب و کار‌های دیجیتالی یکی از راه‌حل‌های مشکل بیکاری در عصر امروز و در فضای امروز است. شرکت‌های دانش‌بنیان ما چقدر دستاوردهای خوبی دارند و مگر ما می‌توانیم بدون این فضای مجازی به این دستاوردها برسیم؟

این خبر درحال تکمیل است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *