maskan.1

حذف اوراق گام نخست ساماندهی بازار مسکن

تصوبر روز : عضو کمیسیون عمران مجلس،گفت: بهترین راه برای خانه دار کردن مردم حذف اوراق قرضه از پروسه تسهیل شرایط خرید خانه برای دهک های پایین جامعه است.

به گزارش خانه ملت ، سیدحسین افضلی، با تاکید بر ضرورت ساماندهی بازار مسکن، گفت: فروش اوراق در کنار اعطای تسهیلات مسکن راهکاری است که خانه دار شدن قشر اعظمی از متقاضیان را سخت کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه با انتشار و فروش اوراق قرضه دولت بدهی های آتی خود را افزایش می دهد، افزود: با توجه به شرایط فعلی اقتصادی بهترین راه برای خانه دار کردن مردم حذف اوراق قرضه از پروسه تسهیل شرایط خرید خانه برای دهک های پایین جامعه است.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ادامه شرایط فعلی و انتشار اوراق در کنار تسهیلات مسکن مقروض شدن دولت برای سال های آتی را در پی دارد، تصریح کرد: با توجه به شرایط منطقه دولت باید از بار اقتصادی که بر دوش دارد بکاهد از این رو حرکت به سمت بیشتر کردن فشارهای اقتصادی غیر منطقی است، زیرا ضررهای آن غیرقابل جبران خواهد بود.

باید جایگزینی برای اوراق مسکن در بودجه ۹۷ در نظر بگیریم

افضلی با تاکید بر ضرورت پیش بینی راهکارهایی برای جایگزینی عرضه اوراق قرضه در بازار مسکن، گفت: اکنون که در زمان بررسی بودجه سال ۹۷ قرار داریم، باید راهکاری برای ساماندهی بازار مسکن بدون در نظر گرفتن اوراق قرضه پیش بینی شود تا به این ترتیب دهک های پایین جامعه بدون خرید این نوع اوراق صاحب مسکن شوند.

وی ادامه داد: باید سیاستی در پیش گرفته شود تا در قانون بودجه ۹۷ کل کشور عملا این سیستم اوراق قرضه حذف یا به حداقل رسانده شود تا آینده بازار مسکن وضعیت کشور را با مشکلات عدیده مواجه نکند.

انتقاد از نرخ بالای اوراق تسهیلات مسکن

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از قیمت بالای اوراق تسهیلات مسکن، گفت: اکنون که مکانیزم بازار مسکن برای خانه دار کردن اقشار متوسط و ضعیف جامعه تسهیلات دهی و فروش اوراق است نرخ اوراق و همچنین تسهیلات باید به گونه ای تعیین شود که رغبت کافی در انبوه ساز و سازنده ایجاد کند که متاسفانه در حال حاضر ارقام در نظر گرفته شده در خصوص اوراق بسیار بالا است.

عضو کمیسیون عمران مجلس دهم، با بیان اینکه اگر قیمت اوراق مسکن بالا باشد تمایلی برای خرید وجود نخواهد داشت، افزود: دولت باید ضمن در نظر گرفتن توان مالی افراد متقاضی در این حوزه نسبت به قیمت گذاری اوراق اقدام کند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اگر بهای اوراق قرضه یا درصدی که از اوراق قرضه کسر می کنند برای فروش از یک حدی بیشتر شود نه تنها باعث ضرر پیمانکار می شود، بلکه عملا به صورت غیرمستقیم قیمت پروژه های ما را نیز افزایش می دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه واگذار کردن مسئولیت نرخ گذاری اوراق تسهیلات مسکن به بازار بهترین اقدام ممکن است، گفت: مداخله های موردی دولت بعضا کارساز نیست هرچند که میزان ورود اوراق به بازار و ارقام آن در قانون دیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *