tokhm e morgh

“آنفلوآنزا” تخم‌مرغ را گران کرد یا “سازمان حمایت”؟!

تصویر روز: در حالی که در ماه‌های گذشته قیمت تخم‌مرغ روندی افزایشی داشت و اضافه شدن تولید در بازار نیز تعادلی در قیمت این محصول ایجاد نکرده، مشخص نیست مقصر این گرانی چه شخص یا نهادی است و چه کسی باید پاسخگوی این وضعیت به وجود آمده باشد.

به گزارش ایسنا، طی ماه‌های گذشته قیمت تخم‌مرغ در بازار روند افزایشی داشت تا جایی که اکنون هر شانه تخم‌مرغ ۱۵ هزار تومان و هر عدد از این محصول ۶۰۰ تومان به دست مردم می‌رسد که فاصله حدود دو برابری با سال گذشته و ابتدای امسال دارد.

اما دلایل متفاوتی از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و بخش خصوصی برای علت گرانی تخم‌مرغ مطرح می‌شود که از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و کمبود نسبی ناشی از کشتار گله‌های مولد آلوده به این بیماری تا تصمیمات نادرست دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان متفاوت است.

قسمت اول: آنفلوآنزا گران‌کننده تخم‌مرغ از نگاه مسئولان

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی کمبود ناشی از کشتار گله‌های مولد آلوده به بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان را عامل گرانی تخم‌مرغ می‌دانند. معاون وزیر جهاد کشاورزی چند ماه گذشته در مورد گرانی تخم‌مرغ صحبت کرد و گفته بود که در بازار این محصول کمبود نسبی وجود دارد که ناشی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگانی است که در سال گذشته رخ داده بود، اما بخش اعظمی از این کمبود را با برنامه‌ریزی با تولید حل کردیم و برای حداقل نیازی که به عرضه بیشتر آن داشتیم اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار موظف به تنظیم بازار از محل تولید داخلی یا واردات است.

به گفته رکنی، جمعیت زیادی از گله‌های مولد در مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار در سال گذشته به دلیل بیماری حذف شد که استرس و تنشی در محصول نهایی یعنی تخم‌مرغ ایجاد می‌کند. اما از همان روزهای نخست برای تامین تولید برنامه‌ریزی‌های متعددی در دستور کار قرار گرفت، چراکه کاهش تولید ناشی از حذف بیش از ۹۰ درصد گله‌های آلوده با طولانی شدن دوره تولید پوشش داده شد، اما حدود ۱۰ درصد دیگر باعث ایجاد احساس کمبود در بازار به صورت مقطعی و بروز تنش‌های قیمتی شده است.

البته وزیر جهاد کشاورزی اخیرا درباره گرانی تخم‌مرغ اظهار کرده که روند قیمت تخم‌مرغ نیز همانند مرغ بود و سیری منطقی داشت اما امسال حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از مرغ‌های تخم‌گذار به دلیل بیماری آنفلوآنزا از بین رفتند که این مساله در افزایش قیمت این محصول موثر بود. البته تلاش کردیم با روش‌های جایگزین، عرضه و تقاضا را به تعادل برسانیم، اما این روند زمان بر است و امیدواریم آرام آرام به تعادل برگردیم.

تصمیمات نادرست مسئولان عامل گرانی

اظهارات مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در حالی مطرح می‌شود که مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار مساله دیگری را عامل گرانی تخم‌مرغ در ماه‌های اخیر به ویژه دو هفته گذشته می‌داند. چرا که این مسئول بخش خصوصی که اتفاقا وظیفه تامین و تنظیم بازار را برعهده دارد، می‌گوید تصمیمات نادرست برخی از دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان عامل گرانی است، چراکه حدود ۱۰ روز گذشته و قبل از اینکه قیمت تخم مرغ به این حد برسد، تقاضا کردیم این محصول را به صورت عرضه مستقیم در بازار به ویژه‌ میادین میوه و تره بار توزیع کنیم، اما مسئولان سازمان میادین به ما اعلام کردند که سازمان حمایت، قیمت مصوب پایین تری برای تخم مرغ را ابلاغ کرده است و با این قیمت امکان توزیع وجود ندارد.

به گفته ترکاشوند، در آن برهه زمانی اعلام آمادگی کردیم که هر شانه تخم مرغ را ۱۲ هزار تومان در میادین میوه و تره بار به صورت شیرین‌پک شده توزیع کنیم تا شانه‌ای ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان به دست مصرف کنندگان برسد، اما مسئولان سازمان حمایت اجازه این کار را به ما ندادند تا اینکه شاهد افزایش قیمت این محصول بودیم و در نهایت نیز طی چند روز گذشته در ستاد تنظیم بازار مصوب کردیم تا در حاشیه بازار بتوانیم تخم مرغ را به قیمت شانه‌ای ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان به صورت شیرین‌پک نشده به دست مصرف کنندگان برسانیم که البته از امروز (پنجشنبه) آمادگی خود را برای عرضه این محصول اعلام کرده‌ایم. اما هنوز سازمان حمایت به عوامل خود این مساله را اعلام نکرده که امیدواریم در روزهای آینده توزیع تخم مرغ برای به تعادل رساندن بازار آغاز شود.

در این میان وظیفه دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، سازمان تعزیزات حکومتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف پایش و رصد و نظارت بر بازار خرده‌فروشی است تا کسی نتواند از بازار ملتهب یک محصول سوء‌استفاده کند و آن را به هر قیمتی که می‌خواهد به مردم بفروشد که البته تاکنون این وظیفه به خوبی انجام نشده یا هماهنگی مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است، چرا که ماه‌های گذشته همواره روند افزایش قیمت و حتی گرانفروشی مغازه‌داران ادامه داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *