majles

شرکت های دولتی ۷۰ درصد از منابع بودجه را می‌‎بلعند

تصویر روز : رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصادی و انضباط مالی مجلس بر لزوم استقرار نظام حاکمیت شرکتی در اداره شرکت‌های دولتی تاکید کرد.
به گزارش خانه ملت، محمود صادقی ، درباره نشست امروز (یکشنبه ۱۹ آذرماه) فراکسیون شفاف سازی مالی در مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست امروز فراکسیون موضوع شرکت‌های دولتی و تکالیف قانونی برای شفاف سازی صورت های مالی این شرکت ها بررسی شد.

رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصادی و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این نشست طیبی مدیرکل دفتر امور شرکت های دولتی وزارت اقتصاد گزارشی درخصوص عملکرد مالی شرکت های دولتی و شرکت های زیرمجموعه ارائه دادند. در حال حاضر ۳۸۴ شرکت دولتی در کشور وجود دارد که از ردیف بودجه ای برخوردارند که شامل ۸۳ شرکت اصلی مادر تخصصی می باشند.

صادقی افزود: در مجموع ۹۸۶ شرکت در کشور وجود دارد که دولت سهامدار این شرکت ها بوده، البته دولت مالکیت ۱۰۰ درصدی ۳۸۴ شرکت را دارا است که صرفا وزرا در ٨٣ شرکت مادرتخصصی و اصلی مجامع این شرکت ها عضو هستند.

وی ادامه داد: بودجه شرکت های دولتی حدود ۷۰ درصد از منابع بودجه را به خود اختصاص می دهد که از سال ۹۰ تا ۹۶ رشد قابل توجهی داشته و در این راستا باید بررسی های دقیقی درباره اینکه نحوه برگزاری مجامع این شرکت ها به چه نحو بوده است انجام شود که آیا تکالیف قانونی رعایت شده یا خیر؟s

صادقی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها، وزارت اقتصاد برنامه های مختلفی برای ساماندهی امور مذکور در نظر گرفته است که دولت باید آنها را اجرایی کند که می توان به لایحه اداره امور شرکت های دولتی و لایحه تشکیل نهاد ناظر حسابرسی کل کشور اشاره کرد.

وی با بیان اینکه استقرار نظام حاکمیت شرکتی درخصوص ساختار مالی و مدیریتی این شرکت ها باید به صورت جدی مدنظر قرار گیرد، گفت: متاسفانه ضوابط شفافی درخصوص انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت های دولتی وجود ندارد.

رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصادی و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه نمایندگان دغدغه های خود را درخصوص نحوه اداره شرکت های دولتی در این جلسه فراکسیون بیان کردند، افزود: در جلسات آتی فراکسیون موضوع واگذاری شرکت های دولتی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *