iran china

علاقه تجار چینی به خرید طرح های ایرانی

تصویر روز : معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تجار چینی علاقمند خرید طرح‌های ایرانی هستند گفت: رقم قاچاق به ۱۲،۵ میلیارد دلار کاهش و ۸۵ درصد واردات کشور را مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و ماشین‌آلات سرمایه‌ای تشکیل می دهد.

به گزارش  فارس، مظفر علیخانی امروز در حاشیه بازدید از اولین نمایشگاه ماشین‌آلات و محصولات خانگی چین در ایران که در راستای پروژه احیای جاده ابریشم برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: در حوزه‌هایی مثل نفت، گاز، پتروشیمی، محصولات شیمیایی، پوشاک و منسوجات، آی‌تی و لوازم خانگی زمینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری مشترک میان ایران و چین وجود دارد.

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران افزود: اگر سرمایه‌گذاران داخلی با توان طراحی چینی‌ها برای تولید انبوه و باکیفیت به یکدیگر پیوند بخورند و سرمایه‌گذاری مشترک انجام شود، می‌توان انتظار داشت کالاهای خوبی برای عرضه به داخل و خارج و حتی در کشور چین تولید کنند.

وی اظهار داشت: ایران مواد اولیه باکیفیت و فراوان دراختیار دارد و جوانان تحصیلکرده و مستعدی در کنار بازار ۸۰ میلیونی داخلی و ۴۰۰ میلیونی منطقه دارد، بنابراین انرژی ارزان و محیط مساعد در اقتصاد می‌تواند زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور ایران و چین باشد.

علیخانی با اشاره به اینکه چینی‌ها علاقمند به استفاده از سرمایه‌های انسانی ایرانی هستند، گفت: می‌توان سرمایه‌گذاری مشترک را بین دو کشور به آسانی شکل داد و این در حالی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران و بازرگانان چینی، طراحی‌های ایرانی‌ها را می‌پسندند و حتی حاضرند طرح‌های ایران را خریداری کنند.

وجود ۱۲٫۵ میلیارد دلار قاچاق در کشور

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران در ادامه با اشاره به وجود ۱۲٫۵ میلیارد دلار قاچاق در کشور گفت: اگرچه رقم قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۲٫۵ میلیارد دلار کاهش یافته است، اما باید توجه داشت که هنوز هم رقم ورود کالاهای قاچاق به کشور بسیار بالاست و بنابراین ممکن است که این کالاها از لحاظ کیفی و استاندارد، ضوابط لازم را نداشته باشند.

وی با بیان اینکه این کالاها به صورت ته‌لنجی، ملوانی، کوله‌بری و مرزنشینی و سایر روش‌های غیرتجاری رسمی به کشور وارد می‌شوند، اظهار داشت: بنابراین ممکن است کالاهایی که بدین ترتیب وارد کشور می‌شود کیفیت لازم را نداشته باشند و همچنین باید بگویم که نباید تمامی کالاهای وارداتی از کشور چین به ایران را بی‌کیفیت دانست، بلکه کالاهای استاندارد و باکیفیت بالا مطابق با ضوابط وارداتی ایران از راه‌های رسمی وارد کشور می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه کالاهایی که از مسیر قانونی وارد کشور می‌شود مقررات قانونی را طی می‌کند، بیان داشت: از آنجا که مصرف‌کننده حق دارد از کالاهای باکیفیت و با قیمت مناسب استفاده کند، یکی از کارکردهای نمایشگاه‌ها این است که تولیدکنندگان واقعی را با بازرگانان واقعی بدون واسطه سر میز مذاکره قرار دهد تا آنها بتوانند از مبدأ کالاهای باکیفیت و دارای استاندارد و همچنین با قیمت مناسب و رقابتی را خریداری کرد و به صورت مستقیم و بدون واسطه به کالاهای مورد نظر خود دست یابند.

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: از این طریق می‌توان هم کالای باکیفیت و قیمت مناسب وارد کشور کرده و هم حقوق مصرف‌کنندگان را تأمین کرد، بنابراین از ارتباط مستقیم در حلقه زنجیره تولید، تجارت رسمی و توزیع قانونی و درنهایت مصرف‌کننده نهایی می‌تواند بسیار مفید باشد که طبیعتاً از این طریق کالا قدرت رقابت بالایی خواهد داشت و با کالاهای قاچاق و ورودی از مبادی غیررسمی، وارد رقابت می‌شود، زیرا بسیاری از هزینه‌هایی که امروز بر تولید و تجارت رسمی کشور مترتب است، در مورد کالاهای قاچاق پرداخت نمی‌شود.

وی اظهار داشت: بدین ترتیب کالاهای قاچاق از مسیر توزیع در داخل کشور حذف می‌شود.

علیخانی گفت: با توجه به اینکه ۸۵ درصد واردات کشور مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای است، بنابراین هر چقدر بتوان تجارت رسمی کشور را افزایش داد، اقتصاد ایران نفع بیشتری می‌برد و به تولید صادرات کشور هم کمک می‌شود.

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در سال ۹۵ معادل ۱۸ میلیارد دلار تجارت دوجانبه با چین صورت گرفته است که از رقم ۱۸ میلیارد دلار تجارت ایران و چین در این سال ۱۰ میلیارد دلار واردات کالاهای چینی به ایران و ۸ میلیارد دلار نیز صادرات کالاهای ایرانی به چین بوده است.

وی گفت: بنابراین، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی پلی برای برقراری بین تولیدکنندگان، واردکنندگان و مصرف‌کنندگان است و از طریق ایجاد کالای رقابتی پلی میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان کالاهای ایرانی در خارج از کشور ایجاد می‌شود.

علیخانی افزود: دانش فنی و تکنولوژی باید از سوی کشورهای خارجی در راستای تولید محصولات باکیفیت به تولیدکنندگان ایرانی منتقل شود و کالاهایی با برند معروف و معتبر تولید شود تا هم در داخل کشور ایجاد ارزش افزوده و ثروت شود و هم محصولات باکیفیت و استاندارد بالا برای صادرات به سایر کشورهای دنیا تولید شود.

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه پرچم ایران باید با تولیدات باکیفیت در بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه و ۷ میلیارد نفری دنیا برافراشته شود، گفت: طیف مختلفی از محصولات چینی امروز در این نمایشگاه عرضه شده، اما اینکه واردکنندگان ایرانی برای واردات چه اقلامی سرمایه‌گذاری می‌کنند و با چینی‌ها وارد مذاکره و خرید می‌شوند، به استراتژی بنگاه اقتصادی برمی‌گردد.

وی بیان داشت: باید این را هم از یاد نبرد که کالاهای وارداتی ایران عموماً مشمول استاندارد اجباری و گواهینامه‌های فنی هستند و بنابراین برای واردات رسمی و از مسیر قانونی باید تمام این مراحل رعایت شود، به طوری که فرد واردکننده پس از ثبت سفارش، به تمام قواعد و ضوابط واردات کالاهای رسمی را پشت سر بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *