AbuDhabi

موج افزایش نرخ سود به کشورهای حاشیه خلیج فارس رسید

تصویر روز : کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نرخ بهره را ۲۵ نقطه پایه افزایش دادند تا اقتصاد خود را همگام با سیاست های فدرال رزرو پیش ببرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دنبال افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا، اینبار کشورهای عربی که اقتصاد آنها به دلار گره خورده و در راستای حفظ ارزش پول ملی خود اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی زدند. در همین حال عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و بحرین نرخ بهره بانکی خود را معادل افزایش بهره بانکی در آمریکا، ۲۵ نقطه پایه افزایش دادند.

البته فقط کویت که دینار این کشور به سبد ارزهای بیشتری گره خورده است، نرخ بهره را به دلیل تلاش برای رونق بخشیدن به اقتصاد خود تغییری نداد؛ این در حالی است که صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که رشد اقتصادی کویت در سال جاری میلادی به ۲.۱ درصد کاهش خواهد یافت.

بانک مرکزی عربستان نرخ بهره را به ۱.۵ درصد افزایش داد؛ اگرچه این موضوع به عنوان یک وزنه تعادل با توجه به اعلام دولت این کشور برای اختصاص ۱۹.۲ میلیارد دلار به بخش خصوصی در بستر صندوق های محرک اقتصادی عمل می کند.

همچنین بانک مرکزی امارات متحده عربی هم نرخ بهره را برای وام های کوتاه مدت به ۱.۵ درصد افزایش داد و بانک مرکزی بحرین نیز نرخ بهره را به ۱.۷۵ درصد ارتقاء داد. در قطر نرخ بهره بانکی به ۲.۵ درصد رسید؛ اما بانک مرکزی کویت نرخ بهره را در ۲.۷۵ درصد بدون تغییر نگه داشت.

به طور کل افزایش نرخ بهره بانکی بعنوان ابزاری برای خنک کردن اقتصادهای داغ و کنترل تورم مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در حال رنج بردن از مشکلات اقتصادی و رکود هستند.

بر پایه این گزارش، کشورهای عربی به دنبال کاهش قیمت جهانی نفت به نصف با بحران کسری بودجه و با روی آوردن به کاهش هزینه ها در پی کنترل اقتصاد خود هستند و با دادن وام به بخش های خصوصی به دنبال رونق اقتصاد داخلی خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *