nobakht.2

هدف گذاری ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار شغل در سال ۹۷

تصویر روز ، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به مفاد لایحه بودجه سال آینده گفت: برای سال ۹۷ ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی هدف گذاری شده است.
به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت صبح امروز (سه شنبه) و در نشستی خبری از سرمایه گذاری ۷۳.۴ میلیارد تومانی در طرح های تولید و اشتغال و ۲۵۴.۳ هزار میلیارد تومانی در طرح های عمرانی خبر داد.

وی اظهار داشت: مجموع منابع سرمایه گذاری ها در بودجه سال آینده ۳۲۷.۷ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

نوبخت در عین حال خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی بدون نفت ۶ درصد در نظر گرفته شده است.

نوبخت با اشاره به اختصاص ۲۵۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای طرح های عمرانی کشور، افزود: سال گذشته اعتبار اختصاص یافته به بنگاه های کوچک و متوسط ۱۷ هزار میلیارد تومان بود که این رقم به ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ارتقا یافته است و همچنین اعتبار طرح های عمرانی از ۴۰ هزار میلیارد تومان به ۲۵۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۷ افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی در سال آینده ۳۲۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده ایم، گفت: برای توسعه طرح های تولیدی اشتغال زا، ۱۲ برنامه تدوین شده است.

نوبخت در خصوص تأمین اعتبار مورد نیاز برای طرح های اشتغالزا، افزود: ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمومی، ۱۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، ۳۵ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی و ۶ هزار میلیارد تومان از محل ماده اعتبارات قانون حمایت از تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق عشایری و روستایی تأمین خواهد شد.

سخنگوی دولت با اشاره به اجرای سیاست های بودجه سال آینده به صورت پیشرفته، ادامه داد: دولت برای دستیابی به رشد اقتصادی مثبت، پس از سال ۹۱ و ۹۲ که با رشد منفی مواجه بود سیاستی را برای خروج از رکود و حرکت به سمت رونق آغاز کرده است که این سیاست در دو گام انجام می شود که یکی از آنها اختصاص تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی و بخش خصوصی برای فعال شدن است.

نوبخت تعداد واحدهای تولیدی تعیین شده برای دریافت تسهیلات در سال گذشته را ۷ هزار و ۵۰۰ واحد نیمه فعال اعلام کرد و گفت: فعال سازی این واحدها قرار بود با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومانی اجرایی شود که این رقم امسال به ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی استفاده از منابع خزانه دولت برای طرح های عمرانی را ۴۲ هزار میلیارد تومان در سال گذشته اعلام کرد و افزود: تلفیق اعتبارات طرح های عمرانی و اشتغال زا سبب رشد ۷.۱ درصدی مثبت در سرمایه گذاری و دو رقمی شدن رشد اقتصادی برای نخستین بار در سال گذشته بوده است.

نوبخت با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه اقتصادی و برنامه اعلامی دولت به مردم بویژه در ایام انتخابات و برنامه مکتوب ارائه شده به مجلس، اشتغال مهمترین موضوع بوده است گفت: ایجاد فرصت شغلی بدون سرمایه گذاری ممکن نیست و برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی جدید باید این زمینه سازی ها انجام شود.

۷۰ درصد اشتغال سال آینده به دانش آموختگان دانشگاهی اختصاص می یابد

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تقاضای ۸۳۸ هزار متقاضی جدید ورود به بازار کار در سال آینده گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته ۷۰ درصد فرصت های شغلی در اختیار دانش آموختگان دانشگاهی اختصاص می یابد.

نوبخت افزود: برای کاهش نرخ بیکاری در سال آینده به ۱۱.۲ درصد حداقل باید ۹۸۰ هزار شغل ایجاد کنیم که ۶۸۶ هزار نفر یعنی معادل ۷۰ درصد از دانش آموختگان دانشگاه ها خواهند بود.

وی در ادامه با اشاره به تبصره ۱۸ قانون و اختصاص ۷۳۴ هزار میلیارد ریال برای اجرای برنامه تولید و اشتغال گفت: ۱۷۴ هزار میلیارد ریال از محل افزایش قیمت های حامل انرژی ۱۵۰ هزار میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی ۳۵۰ هزار میلیارد ریال از منابع شبکه بانکی و ۶۰ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری تامین خواهد شد.

وی در باره چگونگی ایجاد اشتغال در بخش مسکن گفت: با احیاء ۱۰۰هزار واحد بافت فرسوده ۲۴۰ هزار نفر مشغول به کار می شوند با احداث ۱۰۰هزار واحد مسکونی و حمایتی و اجتماعی ۶۰ هزار فرصت شغلی، حمل و نقل عمومی درون شهری ۲۲ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی، حمل و نقل عمومی برون شهری ۲ دو هزار و ۷۰۰ فرصت شغلی، پرورش ماهی در قفس ۱۴ هزار فرصت شغلی، صنایع تکمیلی کشاورزی ۲۰ هزار فرصت شغلی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۱۷۳ هزار فرصت شغلی، سیاست های فعال بازار کار ۲۲۱ هزار فرصت شغلی، برنامه های اشتغال های خرد ۱۲۱ هزار و ۸۰۰ شغل، صنایع کوچک و خوشه های صنعتی اشتغال زا ۷۴ هزار و ۵۰۰ شغل، برنامه تکمیل طرح های نیمه تمام صنعتی خاتمه ۹۷ بخش خصوصی ۵۱ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد می شود.

نوبخت در تشریح برنامه های اشتغال دولت در بخش مسکن نیز گفت: با کمک به احیا ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بافت فرسوده ۲۴۰ هزار نفر و با کمک به تامین مسکن روستایی و اجتماعی به تفکیک ۵۰ هزار واحد مسکونی شهری و ۵۰ هزار واحد مسکونی روستایی ۶۰ هزار نفر و در مجموع ۳۰۰ هزار نفر در سال ۹۷ مشغول به کار می شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره چگونگی احیاء بافت های فرسوده نیز گفت: کل محله های بافت های فرسوده ایران شناسایی شده و تلاش می شود با همکاری شهرداران کل محله با نقشه ای مناسب بازسازی شود و ساکنان آن در مدت بازسازی در منطقه ای دیگر اسکان یابند.

وی اضافه کرد: دارندگان این واحدهای فرسوده برای واحد بازسازی شد هزینه ای پرداخت نمی کنند اما از آنجا که تعداد واحدهای بیشتری به دست انبوه سازان در بافت های فرسوده احداث می شود به متقاضیان این واحدها که بیشتر مزدوجین جدید هستند ۶۰ درصد وام با سود ۹ درصد پرداخت می کنیم.

نوبخت شروع اجرای این طرح را در صدهزار واحد از بافت های فرسوده اعلام کرد و گفت: با اجرای این طرح در سال آینده ۲۴۰ هزار شغل ایجاد می شود؛ براساس برنامه تبیین شده تا سال هزار و چهارصد، ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در بافت های فرسوده ایجاد می شود که متوسط تسهیلات دولت در بخش روستایی ۱۹ میلیون تومان با سود ۵ درصد و در مناطق شهری میانگین ۲۷ میلیون تومان با سود ۹ درصد خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *