akhondi.1

فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه

تصویر روز: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان، بر لزوم تداوم همکاری بین کشورهایی که در پروژه بندر چابهار سهیم هستند جهت عملیاتی شدن و تجاری سازی آن تاکید کرد.
آخوندی روز چهارشنبه درباره توافقات دو کشور در خصوص بندر چابهار افزود: ما در دهلی نو یک جلسه ، میان بخش خصوصی ایران و بخش خصوصی هند و همچنین دولت های ایران و هند برای استفاده هرچه بهتر از فرصت توافق بندر چابهار در جهت افزایش ترانزیت و حمل و نقل برگزار کردیم.
وی تاکید کرد: «نکته اصلی این است که اگر ما بخواهیم این توافق فعال شود، به یک همکاری همه جانبه از سوی ایران، هند و افغانستان نیازمند هستیم. بنابراین بخش های خصوصی ایران، هند و افغانستان و همچنین سایر کشور های منطقه مانند، روسیه، آذربایجان، گرجستان و همچنین کشور های آسیای میانه که از این پروژه نفع می برند باید برای فعال کردن این پروژه جلسات متعددی با یکدیگر داشته باشند و زمینه های همکاری های خود را گسترش دهند».
وزیر راه و شهر سازی ایران در خصوص روند پیشرفت توافقنامه توسعه بندر چابهار با هند با بیان اینکه این پروژه پیشرفت بسیار خوبی داشته است، تصریح کرد: قرارداد مدیریت بخشی از بندر چابهار با هند امضا شده است و بر اساس آن هند باید در چابهار سرمایه گذاری کند.
وی افزود: دهلی نو تمام مناقصه های خود را برای سرمایه گذاری در چابهار و خرید ماشین آلات انجام داده است و پس از ساخت قطعات لازم وانتقال آنها به ایران ، این بندر بطور کامل عملیاتی خواهد شد.
آخوندی اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل ریلی هم ، ایران توافقات خوبی با هند امضا کرده است و اکنون نیز در دیدار با مقامات هندی سعی خواهیم کرد برای توسعه ریل آهن استان زاهدان با آنها مذاکره کنیم.

وزیر راه و شهر سازی افزود: هدف از این سفر نیز استفاده از موقعیت ترانزیتی ایران و عملی کردن قرادادهایی مانند توافق چابهار میان هند، ایران و افغانستان؛ کریدور جنوب و شمال میان هند، ایران و روسیه و توافقات بین ایران و کشور های آسیای میانه و ایران و گرجستان است.
اخوندی در مورد نقش بخش خصوصی در پیشرفت روابط هند و ایران گفت: جلسات امروز میان دولت های هند و ایران به کمک بخش خصوصی دو کشور انجام شد.
آخوندی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از بخش خصوصی ایران با بخش خصوصی هند ارتباط برقرار کرده اند، تاکید کرد: هندی ها می توانند در ایران و بنادر آن سرمایه گذاری و برای صادرات خود به آسیای میانه و اروپا از ایران استفاده کنند.
وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در راس هیاتی متشکل از معاونان و فعالان بخش خصوصی برای ارتقای همکاری های دوجانبه در حوزه حمل و نقل و در راس آن ایجاد تحول در بازاریابی بندر چابهار وارد دهلی نو شد.
بر اساس توافق امضا شده میان ایران و هند در ماه مه سال گذشته، هند با سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری کنترل دو لنگر گاه در فاز اول بندر چابهار را به عهده دارد.
چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت های سرمایه گذاری، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است.
این بندر پس از بهره برداری، قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال کانتینری را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت ونیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا ۱۵ میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد.
بندر چابهار با برخورداری از مزایا و ظرفیت های بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی قرار دارد و این بندر اقیانوسی به عنوان پل دسترسی به کشورهای آسیای میانه و مستقل مشترک المنافع مورد توجه ترانزیتی و ترانشیپی کشورهای منطقه قرار دارد.
جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در سیستان و بلوچستان از اولویت های دولت است و به همین دلیل ترانزیت محموله ۱۰۰ هزار تنی کالای کشور هند از طریق بندر چابهار به افغانستان در همین راستاست.
توافقنامه چابهار یکی از نمودهای عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است.
در حال حاضر هند از راه تجاری موجود در این بندر برای حمل و انتقال بیش از یک میلیون و یکصد هزار تن گندم به افغانستان استفاده می کند. اولین محموله ۱۵ هزار تنی گندم هند در یازده نوامبر امسال (نهم آبان ماه) از بندر کاندلا و از طریق بندر چابهار به زرنج در افغانستان ارسال شد. به گزارش ایرنا این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *