بارندگی نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یافت

تصویر روز : بر اساس داده‌های دفتر مطالعات پایه منابع آب، کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا ۲۷ دی‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۳.۲ درصد و نسبت به درازمدت ۶۱.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.
بر اساس یافته‌های دفتر مطالعات پایه منابع آب وابسته به شرکت مدیریت منابع آب ایران در وزارت نیرو، وضعیت بارندگی در سال آبی جاری ۹۷-۹۶ نشان می‌دهد، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا ۲۷ دی‌ماه سال ۹۶ بالغ بر ۳۶٫۷ میلی‌متر است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت یعنی ۹۵ میلی‌متر حدود ۶۱٫۴ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۵۴٫۹ میلی‌متر) در حدودز ۳۳٫۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در ضمن حجم کل بارش از اول مهر تا ۲۷ دی‌ماه ۹۶ معادل ۶۰٫۴ میلیارد مترمکعب اندازه‌گیری شده است.

بر اساس داده‌های این دفتر بیشترین کاهش در بارندگی‌ها مربوط به حوزه آبی مرزی در شرق کشور است که ۷۲٫۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

پس از آن حوزه فلات مرکزی ایران با ۵۹ درصد کاهش بوده و کمترین کاهش بارندگی مربوط به حوزه دریای خزر به میزان ۴٫۹ درصد کاهش بوده است و در کل کشور در سال آبی جاری ۷٫۴ میلی‌متر بارندگی انجام شده است که نسبت به رقم ۱۵٫۴ میلی‌متر سال گذشته ۳۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین مطالعات دفتر پایه منابع آب نشان می‌دهد بیشترین بارندگی کشور در منطقه در رودخانه‌های بین سفیدرود و هراز به میزان ۵۶٫۱ میلی‌متر و پس از آن در قره‌سو و گرگان بوده است که به میزان ۵۴٫۶ میلی‌متر بوده است و در مجموع در حوزه دریای خزر ۲۶ میلی‌متر بارندگی در سال آبی جاری اتفاق افتاده است.

همچنین در رودخانه‌های بلوچستان هیچ بارندگی در سال آبی جاری تاکنون ثبت نشده است. در حوزه دریاچه ارومیه ۱۳٫۷ میلی‌متر بارندگی در سال جاری روی داده که نسبت به رقم مشابه سال قبل ۲۰٫۹ درصد کاهش بارندگی و نسبت به میانگین درازمدت ۲۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در حوزه فلات مرکزی ایران در سال جاری آبی ۳٫۷ میلی‌متر بارندگی اتفاق افتاده که نسبت به سال قبل ۵۹ درصد کاهش و نسبت به میانگین درازمدت ۷۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین در حوزه هامون ـ هیرمند و مشکیل هیچ گونه بارندگی در سال آبی جاری ثبت نشده است.

از نظر استانی بیشترین بارندگی مربوط به گیلان با ۳۶۲ میلی‌متر ثبت شده و کمترین بارندگی در سیستان و بلوچستان با ۲٫۱ میلی‌متر و استان یزد با ۲٫۹ میلی‌متر ثبت شده است.به گزارش فارس، بر اساس گفته کارشناسان منابع آب، با توجه به کاهش شدید بارندگی در سال جاری، لازم است مردم در مصرف آب صرفه‌جویی جدی داشته باشند.

همچنین در بخش کشاورزی به سمت کشت‌های با مصرف آبی کمتر و کشت‌های گلخانه‌ای و متراکم حرکت کنند.

به دولت توصیه می‌شود امکانات و تسهیلات بیشتری در اختیار کشاورزان قرار دهند تا نسبت به نصب تجهیزات و سامانه‌های نوین آبیاری با هدف کاهش مصرف آب و استفاده بهینه از آب موجود در کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار دهند.

با اجرای عملیات آبخیزداری در مسیر سرچشمه رودخانه‌ها و دره‌ها از هدر رفت و تخریب خاک باید جلوگیری و نسبت به ذخیره‌سازی آب اقدام شود.

آب پشت سدها نه فقط برای تولید برق آبی، بلکه برای کشاورزی در زمین‌های پائین دست سدها به وسیله کانالهای انتقال آب منتقل شود.

از تخریب پوشش گیاهی مراتع با طرح تعادل دام و مرتع خود داری شود و چون قطع درختان جنگل باعث تخریب زمین و هدر دادن رطوبت خاک می‌شود، از تخریب جنگل به شدت جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *