hoghogh

میزان افزایش حقوق‌ها در سال ۹۷

تصویر روز : رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اعلام افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق به ۲.۳ میلیون تومان، مالیات پرداختی حقوق های بالای ۱۵ میلیون در ماه را ۲ میلیون تومان اعلام کرد.
غلامرضا تاجگردون در گفتگوی ویژه خبری سیما با اعلام اینکه نرخ معافیت مالیاتی به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید، گفت: در ادامه اقدامات معافیت مالیاتی که در سال قبل آغاز کرده بودیم این معافیت را از ۲ میلیون تومان به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رساندیم، یعنی مالیات به مازاد دریافتی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: همین افزایش معافیت مالیاتی، حدود ۴ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت را حذف می کند که برای جبران این رقم یا باید به فروش نفت رو بیاوریم یا شکل اصلی دریافت مالیات یعنی ایجاد تعادل مالیاتی را اجرا کنیم.

تاجگردون تصریح کرد: در مقابل افزایش نرخ معافیت، در لایحه مالیاتی آورده ایم که درآمدهای ۶ میلیون و نهصد هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان مشمول ۱۰ تا ۳۵ درصد مالیات می شوند یعنی اگر کسی مبلغ ۲ میلیون و سیصد هزارتومان درآمد داشته باشد از مالیات معاف است و اگر ۶ میلیون و نهصد هزار تومان در آمد داشته باشد چهارصد و شصت هزار تومان مالیات می دهد و بازهم اگر ۹ میلیون و دویست هزار تومان در آمد داشته باشد مشمول پرداخت هشتصد و پنج هزار تومان مالیات می شود و دارندگان در آمدهای ۱۵ میلیون به بالا هم حدود ۲ میلیون تومان مالیات خواهند داد.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه در خصوص افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال آینده گفت: درصد بالایی از مردم جامعه حتی شاغلین در فقر بسر می برند و شکاف درآمدی در کشور بسیار زیاد است. وی ادامه داد: برای رفع این معضل تصمیم گرفتیم طرح افزایش پلکانی تدوین شود به گونه ای که مثلا کسی که دو میلیون تومان حقوق می گیرد ۲۰ درصد افزایش حقوق داشته باشد و درآمد دو میلیون و سیصد هزار تومان مشمول افزایش ۱۸ درصد شود و این روند ادامه داشته باشد تا سقف ۵ میلیون تومان و کسی که ۵ میلیون تومان درآمد دارد دیگر رشد و افزایش شاملش نشود.

تاجگردون گفت: وقتی توزیع درآمدها در کشور نابرابر باشد اجرای این طرح نابرابری نیست. دولت اختیار عام و تام برای حذف یارانه بگیران دارد البته دولت اجازه دارد آزمون بضاعت انجام دهد یعنی می تواند دسترسی به درآمدها و گردش های مالی هر فرد داشته باشد، اگر فردی علاقه نداشته باشد دولت از حسابش مطلع شود می تواند از دریافت یارانه انصراف دهد مدت اعلام این امر سه ماه پس از تصویب این لایحه خواهد بود.

وی گفت: بعد از آنکه پیش بینی دولت برای ایجاد نرخ ۱۷ هزار و چهارصد میلیارد تومان محقق نشد مبلغ سه هزار میلیارد تومان از منابع عمومی برایش تعریف کردیم و اجازه دادیم تا دولت ۲۰ درصد از تامین اعتبارات عمرانی خودش را با عنوان کمک های فنی اعتباری لحاظ کند یعنی رقمی حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان که در مجموع ۱۴ هزار میلیارد تومان برای دولت تامین اعتبار کردیم.

رییس کمیسیون تلفیق بوجه مجلس افزود: در مجموع دولت برای سال آینده حدود ۵۹ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح های اشتغال و کارآفرینی در اختیار خواهد داشت. تاجگردون گفت: وام ازدواج برای سال آینده ۱۵ میلیون تومان برای هر فرد است که از آغاز سال ۹۷ اجرایی خواهد شد. وی در مورد واگذاری مسکن مهر هم افزود: طی اقدامات صورت گرفته ۵۰ هزار واحد را به کمیته امداد واگذار کردیم تا تکمیل و تحویل افراد تحت پوشش قرار دهد.

تاجگردون گفت: در خصوص نظام سلامت هم سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتباری که مربوط به هدفمندی که قرار است در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد نگرانی وجود دارد اما در مورد باقی منابع مالی چندان نگرانی وجود ندارد ضمنا تمامی تعرفه های نظام پزشکی و نظام مهندسی و انواع تعرفه های دیگر افزایش پیدا خواهد کرد؛ البته قیمت داروهای وارداتی از این قائله جدا هستند.

وی درباره افزایش نرخ دلار در هفته های اخیر گفت: این افزایش چندان به رشد بودجه دولت مربوط نیست. تاجگردون در ارتباط با اعتبارات ریزگردهای استان خوزستان گفت: مردم نگران نباشند، اعتبارات لازم برای مقابله با ریزگردها به تایید مقام معظم رهبری رسیده و در جای مناسب به درستی صرف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *