مجوز مجلس به دولت برای برداشت ۵۰ درصد از حساب ذخیره ارزی

تصویر روز : نمایندگان مردم در خانه ملت به دولت اجازه دادند در صورت کاهش منابع حاصل از صادرات نفت ۵۰ درصد از حساب ذخیره ارزی را برای تامین مابه‌التفاوت حاصل‌ شده برداشت کند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۱ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷ با بند (ج) این لایحه با ۱۴۹ رای موافق، ۳۴ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

گفتنی بند (ج) به شرح زیر است: چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال ۱۳۹۷ کمتر از یک میلیون و هفت هزار و یکصد و چهارده میلیارد و چهارصد و سه میلیون (۱.۰۰۷.۱۱۴.۴۰۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال شود، به دولت اجازه داده می‌شود از محل پنجاه‌ درصد (۵۰ %) منابع حساب ذخیره ارزی برای تامین مابه‌التفاوت حاصل‌شده اقدام کند.

محمدباقر نوبخت در توضیح این بند گفت: صادرات دو میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی در لایحه بودجه دیده شده و حدود ۵۵ دلار برای هر بشکه نفت با احتساب ۳۶ روز و نرخ برابری دلار ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و در نظر گرفتن ۳ درصد برای تأمین حدود ۱۰۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. به گزارش خانه ملت سخنگوی دولت افزود: از ابتدا ۳۲ درصد از این مبلغ را به صندوق توسعه واریز خواهیم کرد در حال حاضر به غیر از صندوق توسعه ملی، حساب ذخیره ارزی وجود دارد که از سال ۷۸ تا ۹۰ در برنامه سوم برای جلوگیری از نوسانات قیمت ارز حسابی را در بانک افتتاح و مازاد در آن ریخته شود؛ اگر سالانه در سقف تعیین شده منابع نفتی تغییر پیدا نکند از حساب ذخیره بهره‌برداری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *