ابهام در رشد ادامه دار بورس تهران

تصویر روز:در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات مثبت اکثر گروه ها بخصوص گروه فلزی و معدنی و نمادهای فولاد و وامید با رشد ٩١٩.١٩ واحدی به ارتفاع ٧٨,۴٣۵ واحدی رسید که در این میان نمادهای تاپیکو و شبریز بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.
 در مبادلات امروز بازار  مطابق انتظار با جمع شدن صف فروش در نماد خاور،و همچنین گروه خودرویی توانست رنگ سبز به خود بگیرد به عبارت دیگر امروز جمع شدن صف فروش برخی از سهام گروه خودرویی باعث شد شاهد تعادل در این نماد ها باشیم.به گفته کارشناسان  در صورتیکه شاخص_کل بتواند خود را بالای این محدوده نگاه دارد، میتوان اینگونه برداشت کرد که میزان اصلاح شاخص به پایان رسیده و اکنون باید دوران نوسان بازار و نماگر بازار شروع شود.
به اعتقاد برخی از تحلیلگران بازار، دوران نوسانی میتواند تا مشخص شدن نتایج دور دوم انتخابات مجلس و مشخص شدن ترکیب جدید مجلس و مخصوصا مشخص شدن روسای مجلس ، ادامه داشته باشد.با این حال برخی دیگراز فعالان بازار معتقدند که هنوز برای اینکه گفته شود بازار به روند صعودی برگشته زود است .البته به نظر میرسد با پیگیری روند کلی بازار در روزهای آینده میتواند در تشخیص درست روند بازار کمک کند.
منصور کریمی کارشناس بازار سرمایه می گوید : دل‌بستن کامل به اجرای برجام برای بهبود شرایط اقتصادی و بازار سهام نمی‌تواند موجب بالارفتن سوددهی شرکت‌ها شود.
کریمی با اشاره به افت پیاپی شاخص بورس در ۱۱ روز گذشته گفت: اصلاح قیمت و شاخص یکی از دلایل افت روزهای گذشته بازار است؛ چرا که از زمستان پارسال شاهد رشد نماگر بورس بودیم و در مقاطعی که بازار رشد بالایی را تجربه می‌کند نیاز به اصلاح و استراحت دارد.
این کارشناس بازار سرمایه می افزاید یکی دیگر از دلایل افت بازار افزایش بیش از حد قیمت سهام برخی نمادها از جمله خودرویی‌ها است که کلّیت بازار را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است و انتشار خبرهای متناقض در خصوص نهایی شدن قرارداد خودرویی‌ها با خارجی‌ها نشان از منفعت طلبی برخی افراد در بورس دارد.
وی معتقد است  البته خریدهای اعتباری سهام هم یکی دیگر از مشکلات بازار سهام است که در زمان سررسید، لزوم تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها موجب افزایش عرضه و تشکیل صفهای فروش در بورس می‌شود و کلّیت بازار را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و هیجان‌زدگی سهامداران را در پی دارد.
کریمی با بیان اینکه نوسانات کوتاه‌مدت بورس به‌دلیل انتشار خبرهای پراکنده و غیرموثق، موجب انجام معاملات هیجانی در بورس شده و برای مدتی در بازار قابل مشاهده خواهد بود اذعان داشت: در حال حاضر بازار سرمایه منتظر انتشار خبر در خصوص مراحل عملی اجرای برجام از جمله برقراری سوئیفت و مبادله ارز است.
وی اضافه کرد: دل بستن کامل به اجرای برجام برای بهبود شرایط اقتصادی و بازار سهام نمی تواند موجب بالا رفتن سوددهی شرکت‌ها شود؛ چرا که سرمایه گذاران با پیش بینی شرایط آینده نسبت به خرید سهام شرکت‌ها اقدام می کنند و در شرایط فعلی اتفاقی برای اقتصاد و صنایع رخ نداده است که رونق بازار و رشد شاخص و قیمتها در بورس ادامه دار باشد.
به گزارش تابناک اقتصادی این کارشناس بازار سرمایه در خصوص لیدری بورس پس از خودرویی ها تصریح کرد: بانکی ها یکی از گروه هایی هستند که پتانسیل تبدیل شدن به لیدری بورس را در صورتی دارند که مشکلات مربوط به سوئیفت و مراودات تجاری و معاملات دلاری مرتفع شود.
وی در خصوص لیدری خودرویی ها در بازار نیز اظهار داشت: با انتشار خبر رسیدن به توافق در مذاکرات و اجرایی شدن برجام، خودرویی ها از جمله گروه‌هایی بودند که رشد چشم‌گیری را عاید سهامداران خود کردند و بخشی از افزایش بیش از حد گروه خودرویی بخاطر هیجان و انتشار خبرهای متناقضی در مورد مشارکت خودروسازان خارجی با شرکت‌های داخلی و در پی آن افزایش سوددهی و بهبود وضعیت صنعت خودرو کشور بود و حالا با برآورده نشدن انتظارات، گروه خودرویی با افت خود کلیت بازرا را تحت تاثیر قرار داده است.
بر اساس این گزارش  شنیده هایی از امضای تفاهم نامه دو شرکت فولاد مبارکه اصفهان و فولاد هرمزگان جنوب با یک شرکت ایتالیایی جهت فروش محصولات خود به گوش می رسد. شنیده ها حاکی از این است که نماد سرمایه گذاری رنا برای تعدیل مثبت، احتمالا طی چند روز آینده متوقف خواهد شد همچنین افزایش سرمایه وساپا از محل سود انباشته تقویت شده است.
همچنین شنیده می شود پالایشگاه ها با توجه به بحث ارزتک نرخی وافزایش قیمت نفت درگزارشات ۳ماهه عملکرد بسیار خوبی خواهندداشت
بانکی ها مثبت شدند
در همین حال در گروه های بانکی، بیمه ای و سرمایه گذاری اکثرا همسو با جو مثبت بازار، پرتقاضا و مثبت دنبال می شوند در این میان گروه بیمه ای که پتانسیل مناسبی برای صعود دارند با اقبال کمتری مواجه می باشند تا جایی که برخی نمادهایی همچون آسیا و اتکام همچنان متعادل و منفی دنبال می شوند.
همچنین شرکت صنایع پتروشیمی زنجان قبل از مرحله بهره برداری در نظر دارد ۴١٧,٢۴٢,١٠٠ حق تقدم استفاده نشده معادل ٢۵ درصد از مجموع سهام و حق تقدم سهام شرکت صنایع پتروشیمی زنجان (سهامی عام) را بطور یکجا و نقد با قیمت پایه هر سهم ٣٠٠ ریال امروز دوشنبه مورخ ٣٠/٠١/١٣٩۵ از طریق بازار پایه فرابورس ایران به فروش برساند.
بر اساس این گزارش در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت سیمان هگمتان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی،متوقف شد.ونماد معاملاتی شرکت سیمان آرتا اردبیل پس از برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات مدیره،با محدودیت نوسان بازگشایی شد.همچنین با توجه به انتقال نماد معاملاتی شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول١) از بازار دوم فرابورس ایران به بازار معاملاتی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، نماد معاملاتی مذکور در پایان جلسه معاملاتی امروز دوشنبه مورخ ٣٠/٠١/١٣٩۵ متوقف شد.
معملات امروز نشان میدهد در  گروه های فلزی و معدنی جز پرتقاضا ترین گروه ها امروز بودند که در صورت ادامه رشد قیمت های جهانی می توانند همچنان روند صعودی را طی نمایند و جز گروه های پیش رو امسال باشند در این میان معاملات پرحجم نمادهای کگل و فولاد و معاملات منفی فمراد نمایان تر می باشد.
بر اساس اطلاعیه که در کدال منتشر شده ،شرکت سیمان سفید نی ریز در ١٢ ماهه منتهی به ٩۴/١٢/٢٩ با پوشش ٨٧ درصدی مبلغ ۵٨۴ ریال سود به ازای هر سهم در حساب های خود ذخیره کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *