olampik

کمیته ملی المپیک: تا سامسونگ عذرخواهی نکند، کوتاه نمی آییم

تصویر روز: دبیر کل کمیته ملی المپیک روز جمعه تاکید کرد: شرکت سامسونگ و عوامل دخیل در بی احترامی به ورزشکاران ایرانی شرکت کننده در المپیک زمستانی پیونگ چانگ باید از کاروان ورزشی ایران عذرخواهی کنند و جمهوری اسلامی ایران از این موضوع کوتاه نخواهد آمد.
به گزارش ایرنا، موضوع بی احترامی شرکت سامسونگ به ورزشکاران ایرانی شرکت کننده در المپیک زمستانی پیونگ چانگ از آنجا آغاز شد که این شرکت به عنوان حامی مالی اصلی بازی ها، به همه ورزشکاران حاضر در بازی های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ کره جنوبی یک دستگاه گوشی تلفن همراه اهدا کرد، اما به ورزشکاران ایرانی و کره شمالی به دلیل آنچه آن را تحریم ها علیه این دو کشور عنوان شد، این گوشی ها تعلق نگرفت.
این بی احترامی آشکار شرکت کره ای سامسونگ که در تعارض با روح المپیک است، با موجی از اعتراضات در داخل کشور روبرو شد تا جایی که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران تهدید کرد در صورتی که شرکت سامسونگ از ایران عذرخواهی نکند، برند گوشی همراه سامسونگ خود را عوض خواهد کرد. تهدید وزیر امور خارجه ایران بلافاصله به کمپین «نه به محصولات سامسونگ» در ایران تبدیل شد. «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: موضوع جلوگیری از ورود گوشی های سامسونگ را پیگیری می کند و مانع از رجیستر شدن این گوشی ها در ایران می شود.
این واکنش ها، شرکت کره ای سامسونگ را که در ایران منافع بسیاری دارد، وادار کرد تا در بیانیه ای مسئولیت تحویل ندادن گوشی ها به ورزشکاران ایرانی را به گردن کمیته بین المللی المپیک بیاندازد.
شاهرخ شهنازی دبیر کل کمیته ملی المپیک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در باره رفتار غیرالمپیکی شرکت سامسونگ با کاروان اعزامی اسکی ایران به بازی های المپیک زمستان پیونگ چانگ گفت: در هماهنگی با وزارت ورزش و جوانان و وزارت امور خارجه اقدامات سریع در خصوص اینکه از ورزشکاران ایران عذرخواهی شود، انجام شد.
وی گفت: در این راستا علاوه بر دولت و کمیته کمپین اجتماعی دفاع از عزت ایرانی و ورزشکاران حاضر در المپیک زمستانی پیونگ چانگ هم شکل گرفت.
دبیر کل کمیته ملی المپیک گفت: رفتار شرکت کره ای سامسونگ، نقض آشکار روح المپیک و منشور المپیزم است که بر حضور ورزشکاران کشورهای سراسر دنیا در المپیک بدون در نظر گرفتن ملیت، رنگ، دین، مذهب، نژاد و سیاست تاکید دارد.
شهنازی افزود: کمیته ملی المپیک بلافاصله نامه اعتراض آمیز به کمیته بین المللی المپیک و کمیته برگزاری مسابقات بازی های زمستانی پیونگ چانگ و کمیته ملی المپیک کره جنوبی ارسال و خواستار رسیدگی به این موضوع شد.
وی گفت: با هماهنگی وزارت امور خارجه و حمایت رسانه ها و ورزشکاران پیگیر این موضوع هستیم و از همه تشکر می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *