صادرات نفت عربستان به بالاترین رقم ۴ ماه اخیر رسید

تصویر روز: صادرات نفت عربستان در اکتبر ۲۰۱۵ با افزایش ۲۵۳ هزار بشکه ای نسبت به ماه قبل از آن به ۷.۳۶۴ میلیون بشکه در روز رسید.

به گزارش بلومبرگ، در حالی که عربستان میزان عرضه نفت خود را به بازار مواجه با مازاد عرضه افزایش داده و این مسئله موجب کاهش بیشتر قیمت ها شده است، صادرات بزرگترین صادر کننده نفت جهان در ماه اکتبر به بالاترین رقم در ۴ ماه گذشته رسید.

بر اساس جدیدترین آمار سازمان مشترک ابتکار آماری (جودی)، صادرات نفت عربستان از ۷٫۱۱۱ میلیون بشکه در ماه سپتامبر، در این ماه به ۷٫۳۶۴ میلیون بشکه رسید. آمارهای منتشر شده در روز یکشنبه نشان داد؛ صادرات ماهانه عربستان در ماه اکتبر بیشترین رقم از ماه ژوئن تاکنون بوده و ۷ درصد نسبت به اکتبر ۲۰۱۴ رشد داشته است. جودی یک گروه صنعتی تحت نظارت مجمع بین المللی انرژی در ریاض است.

آمارهای جودی حاکی است، عربستان در ماه اکتبر، روزانه ۱۰٫۲۸ میلیون بشکه نفت تولید کرد که بالاتر از ۱۰٫۲۳ میلیون بشکه ماه سپتامبر بود. عربستان در نشست روز ۴ دسامبر اوپک را تشویق کرد تا سقف تولید خود را بردارد تا با تولید بالا بتواند تولید کنندگان پرهزینه ای نظیر روسیه و آمریکا را از میدان به در کند. سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) از سال ۱۹۸۲ تاکنون، تقریبا بدون وقفه سقف تولید مشخصی برای خود تعیین می کرده اما کشورهای عضو اغلب این سقف تولید را نادیده می گرفتند و بالاتر از ارقام تعیین شده تولید می کردند.

مازاد عرضه اوپک موجب شده تا قیمت نفت برنت تقریبا به پایین ترین رقم ۷ سال اخیر برسد. بر اساس آمارهای جمع آوری شده توسط بلومبرگ، عربستان در ماه نوامبر، روزانه ۱۰٫۳۳ میلیون بشکه نفت تولید کرد و برای نهمین ماه متوالی تولید خود را بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز حفظ کرد.

سعودی ها همچنان نظر یک سال قبل خود را حفظ کرده اند مبنی بر اینکه هر گونه کاهش تولیدی نمی تواند موجب تقویت قیمت ها شود، مگر اینکه تولید کنندگان بزرگ غیر عضو اوپک از جمله روسیه و مکزیک نیز در این کاهش تولید مشارکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *