karimi

چرا گواهی سپرده ابزار مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

 تصویر روز :  مدیر روابط عمومی بانک مرکزی ایران، دلایل مناسب بودن سرمایه گذاری گواهی سپرده مبتنی بر ارز بانک مرکزی  تشریح کرد .

به گزارش تصویر روز، علی کریمی در یادداشتی در این باره آورده است :

۱. برخلاف گواهی سپرده ریالی، این ابزار توسط بانک مرکزی دریافت شده و اصل و سود آن توسط خود بانک مرکزی پرداخت می شود و بانک ها فقط عاملیت این اوراق را دارند.
۲. نرخ سنا، نرخ میانگین آزادی است که توسط صرافی ها ثبت می شود و روند قیمتی ان همانند روند قیمتی بازار است. اگر بازار در این مدت ۳۰ درصد رسد داشته نرخ سنا هم به همین شکل بوده است.

۳. اگر فردی امروز بخواهد یک دلار بخرد در بازار باید قیمت بیشتری دهد تا بخواهد گواهی را خریداری کند، زیرا نرخ گواهی میانگین نرخ ۳۰ روز قبل سناست. اما در زمان سر رسید و وقتی بازار آرام باشد، نرخ سنا کاملا نزدیک نرخ بازار خواهد بود. یعنی امروز فرد قیمت پایین تری را می دهد اما سال آینده نزدیک قیمت بازار ،گواهی خود را می فروشد.

۴. وقتی شما ارزی را می خرید باید به قیمت فروش صرافی بخرید و به قیمت خرید صرافی به فروش برسانید. اما این گواهی تنها مبتنی بر قیمت فروش سناست یعنی خریدار گواهی کمیسیون صرافی را پرداخت نمی کند.
۵. در نهایت اگر ارز بخرید سودی بدان تعلق نمی گیرد اما در گواهی یکساله ۴ درصد بر روی ارز خریداری شده سود در یافت می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *