iran map

راه حل ترکیبی کاهش تصادفات جاده ای و رونق بوم گردی در ایران

تصویر روز : هر ساله تعداد سفرهای جاده ای در تعطیلات نوروزی و تابستانی و تعطیلات چند روزه در اواسط سال افزایش مییابد .
به گزارش تصویر روز ، بسیاری از هموطنان به منظور ملاقات با اعضای خانواده خود یا بازدید از استانها و شهرهای دور با استفاده از خودرو های شخصی و عمومی به سفر میروند.
نیاز به سفر و گردشگری یکی از نیازهای اساسی انسانها در زندگی بعنوان تفریحات سالم و تجدید قوای فکری میباشد و بهمین علت صنعت توریسم در دنیا به یکی از صنایع پولساز و خدمات اساسی دنیای نوین تبدیل شده است .

در آستانه تعطیلات نوروزی ,شاهد دعوت از هموطنان به سفرهای استانی از سوی رسانه ها و بازدید از مناطق مختلف کشور هستیم .
در طول تعطیلات نیز شاهد تلاشهای گسترده نیروهای پلیس و امدادی در جاده ها برای حفظ نظم و ترتیب و کنترل رفتارهای ناایمن برخی از رانندگان و کاهش ضریب تصادفات و یاری به مسافران میباشیم.
این تلاش ها جای قدردانی و تشکر فراوان دارد .

علی رغم اجرای این اقدامات موثر باز هم شاهد تواتر زیاد سوانح رانندگی جاده ای در ایام تعطیلات هستیم که بعلت افزایش حجم ترافیک جاده ای در یک بازه کوتاه زمانی رخ میدهند .
از سوی کارشناسان مجرب حوادث رانندگی ,دلایل و عوامل مختلفی را برای این نوع و زمان رخداد سوانح ذکر میکنند که در جای خود قابل مطالعه هستند .

اما از نظر نگارنده, یکی از علل اصلی رخداد حوادث رانندگی در جاده های کشور در حجم بالای ترافیک ایام تعطیلات ,خستگی فیزیکی و خواب آلود بودن رانندگان بخاطر طی نمودن مسافت طولانی بین نقاط مبدا و مقصد بعلت پهنه وسیع جغرافیایی و فاصله زیاد بین شهرها و استانهای ایران و بیش از آن به نگرش هموطنان در شیوه نادرست انجام سفرهای داخلی نهفته است.(از یک مبدا تا مقصد طولانی را در چندین ساعت فشرده توسط یک راننده طی کردن !!!!!)

چرا اینرا میگویم !!!!!؟؟؟؟؟

تجربه سالیان متمادی رانندگی شخصی و سفر به اقصی نقاط کشور و تردد در جاده ها و نیز مشاهده رفتارهای رانندگی و رویکرد بسیاری از هموطنان به تردد و سفردر مسیرهای مختلف به من آموخت که ,,عجله در رسیدن به نقطه تعیین شده در هدف گذاری سفرهای خانوادگی و مسافرتهای جمعی,,
یکی از دلایل اصلی ومنشا بروز سوانح رانندگی شده است .
در چند بررسی آماری و کارشناسی، بیشترین تعداد سوانح رانندگی در جاده ها را در فاصله سی کیلومتری شهرها و ساعات اولیه سپیده دم صبحگاهی اعلام نموده اند.

راهکار حل موضوع چیست !!!!!؟؟؟؟؟
راه حل این مشکل ،درتغییر فرهنگ مسافرت و شیوه های سفر کردن با فراهم نمودن امکانات موردنیاز هموطنان درحین گردشگری نهفته است.
مدیران حوزه اشتغال زایی در دنیا ، امروزه بر این باورند که صنعت گردشگری دارای پتانسیل بالای کارآفرینی و موجب درآمد زایی پایدار برای خانوارها و جوانان است.

اکنون در فاصله بین شهرهای مختلف ،روستاهایی وجود دارند که به دلیل کم آبی یا زیانده بودن کشاورزی سنتی-برخوردار بودن از جاذبه های طبیعی و… ,مستعد تبدیل به مناطق بوم گردی ومراکز گردشگری داخلی هستند.
بسیاری از این روستاها در کنار یا نزدیک جاده های اصلی ترددکشور قرار دارند.
اگر این روستاها ,با کمک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شوراهای روستایی تبدیل به مراکز اقامت کوتاه مدت بوم گردی و پذیرایی از مسافرین توسط سرمایه گذاران و خود اشتغالان محلی شوند و توسط یک شبکه اطلاع رسانی مرکزی به همه مردم برای گردشگری تولید و فروش سوغاتی محلی و توقف بین راهی با نرخ مناسب خدمات دهی معرفی گرددند و فرهنگ توقف و استراحت بین راهی در سفرهای داخلی نزد هموطنان ترویج و نهادینه شود ,دو فایده ملموس از آن حاصل میگردد:

۱- ریسک خستگی رانندگی طولانی و خواب آلودگی بعلت توقف و تجدید قوای فیزیکی و فکری رانندگان کاهش مییابد و نتیجتا نرخ سوانح رانندگی به پایین ترین حد ممکن در سالهای آتی میرسد .

۲-با ایجاد اشتغال برای بخشی از روستاهای مستعد, طبیعت و بوم گردی در کشور رواج مییابد که از جمیع جهات به نفع اقتصاد ملی خواهد بود.

همیشه حل مشکلات (اجرای برنامه های مدیریت ریسک )به پول و سرمایه فراوان و تصمیمات پیچیده وابسته نیست .فقط مدیریت برنامه ریزی و سازماندهی مناسب برای پیاده سازی ایده های کارآمد و به همت مشترک سازمانها، اشخاص و استقبال فراگیر هموطنان عزیز نیازمند است.

آرزو نماییم ،شاهد بهره برداری مناسب از امکانات توزیع منابع روستایی و شهری در سطح کشور در راستای ایجاد فرهنگ نوین گردشگری با بهره برداری ازنگرش های روزآمد -اشتغالزایی و ارتقا سطح درآمد بخشی از هموطنان علاقمند ورود به بخش خدمات گردشگری بهمراه افزایش ضریب سلامت سفرهای جاده ای با اجرای #برنامه توام مدیریت ریسک و اشتغالزایی درطرحهای جامع سراسری باشیم .

پنج شنبه ۱۷ / ۱۲ /۱۳۹۶
کارشناس مطالعات ریسک و بیمه
حمید رضا حاجی اشرفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *