partoei.hesabdar

اقتصاد کشور هر روز عقب تر می رود

تصویر روز: دبیرکل انجمن حسابداری ایران با بیان اینکه اکنون دچار رکود تورمی هستیم گفت:‌مردم اعداد و ارقام رسمی را نمی خواهند، خروج از رکود حتما علائمی دارد که اکنون مشاهده نمی شود.

ناصر پرتوی دبیرکل انجمن حسابداری ایران، در گفت و گو با برنامه چوب خط شبکه افق در مورد وضعیت اقتصادی کشور در سالی که گذشت گفت:به طور کلی ما دچار یک رکود تورمی شدید هستیم و مردم اعداد و ارقام رسمی را نمی خواهند، خروج از رکود حتما علائمی دارد، آیا کسی علائم خروج از رکود را دیده است؟

وی با بیان اینکه رشد نقدینگی ما غیرقابل قبول است گفت: اقتصاد کشور اسیر نرخ سود بانکی شده است. افزایش ۵ درصدی نرخ سودها، ده هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل کرده است، جای تعجب دارد که در آن موقع کارشناسان اقتصادی کجا بوده اند که موضعگیری کنند؟

دبیرکل انجمن حسابداری ایران با بیان اینکه چه کسی این سیاست ارزی را می گذارد گفت: هر کارشناسی که افزایش نرخ ارز را به دولت و بانک مرکزی پیشنهاد داده است، وقت آن است که به خانه رفته و استراحت کند. به گزارش تسنیم ، ناصر پرتویی افزود: شفافیت را باید اول آموزش داد، با اجرای شفافیت مالی بانکها ترازنامه ها بهم ریخته، میزان ذخیره بانکها تغییر کرده و مجامع بانک ها در موعد مقرر تشکیل نشده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد روز به روز عقبتر می رود، پیشرفت داشته ایم ولی عدالت برقرار نشده است گفت: در چنین شرایطی فقیر روز به روز فقیرتر می شود.

*ظاهر اقتصاد خوب است ولی وقتی به کف بازار و جامعه می آییم وضعیت جور دیگری است

سیدهادی موسوی نیک استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی نیز با بیان اینکه اگر به شاخص های اقتصادی توجه کنیم می بینیم که وضعیت اقتصادی در سال ۹۶ ظاهرا وضعیت بغرنجی نبوده است گفت: ظاهر اقتصاد خوب است ولی وقتی به کف بازار و جامعه می آییم وضعیت جور دیگری است. در چنین شرایطی این سوال مطرح می شود که بنابراین رشد اقتصادی به چه کسانی رسیده است؟ چه کسانی از آن بهره برده اند؟

وی با بیان اینکه طبق سند چشم انداز در سال ۱۴۰۴ باید رتبه اول منطقه باشیم گفت: هم اکنون در رتبه دهم هستیم و کشور اول قطر است. با این روند رشد اقتصادی اول که نمی شویم احتمالا ترکمنستان هم ممکن است از ما جلو زده و یازدهم شویم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما وابستگی به درآمدهای نفتی است گفت: دولت و همچنین بخش خصوصی ما آلوده به تزریق دلارهای نفتی شده است.

موسوی افزود: اگر همین امروز تصمیم جدی بگیریم و روی تبعات آن هم بایستیم، یکسال دیگر می توانیم هم اندازه درآمدهای نفتی از ظرفیت گردشگری در کشور درآمد داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی مهمترین آسیب و مانع سرمایه گذاری در تولید و کسب وکار را وضعیت مبهم و غبارآلود کنونی اقتصاد کشور دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *