آغاز تعویض لوازم خانگی فرسوده از ۲ ماه دیگر

تصویر روز: معاون سازمان بهره وری انرژی با تاکید بر تمرکز این سازمان برای تعویض دو محصول پرمصرف کولر و یخچال فرسوده، از اجرای طرح لوازم خانگی فرسوده تا ۲ ماه آینده خبر داد.

 محمدرضا غزنوی گفت: در راستای بهینه سازی مصرف انرژی طرح تعویض یخچال، فریزر و یخچال فریزر با طول عمر بالای ۱۰ سال از سوی این سازمان در نظر گرفته شده است.

سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی در توضیح طرح تعویض وسایل خانگی فرسوده گفت: یخچال، فریزر و یخچال فریزرها به دلیل در مدار بودن آن در تمام روز مصرف قابل توجهی در مقایسه با باقی وسائل برقی دارد،از همین رو برای بهینه سازی مصرف تصمیم بر آن شد که این وسائل با طول عمر بالای ۱۰ سال را به عنوان وسائل فرسوده معرفی و با محصولات داخلی جا به جا کنیم.

وی در ادامه افزود: وسایل برقی با طول عمر بالای ۱۰ سال به دلیل استفاده طولانی مدت و به دلیل تکنولوژی زمان ساخت مصرف انرژی بالایی دارند،به همین خاطر سازمان بهره وری انرژی برای تشویق مشترکین دست به اجرای طرح تعویض این وسایل به صورت آزمایشی زده است.

او با بیان اینکه مشترکین محصول فرسوده تحویل داده و محصول با رتبه انرژی a دریافت می کنند، تصریح کرد: مشترکین واجد شرایط می توانند به نمایندگی های ۳ شرکت داخلی معرفی شده مراجعه و از لیست آنها محصول خود را انتخاب کنند. هر متقاضی مجاز به دریافت تسهیلات کم بهره با نرخ ۴ درصد تا سقف ۳ میلیون تومان و با بازگشت زمان ۳ سال است.

وی افزود: معرفی نمایندگی های منتخب این کار در سایت وزارت نیرو و سایت سازمان بهره وری انرژی(سابا) صورت گرفته، همچنین در روزنامه های کثیر الانتشار نیز اطلاع رسانی شده است.

غزنوی در خصوص بودجه این طرح گفت: برای این طرح ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده که سهم هر شرکت ۱٫۵ میلیارد تومان است، از همین رو طرح محدود و تا آخر تیر ماه ادامه دارد.

امیر دودابی نژاد دیگر مهمان برنامه با اشاره به الویتهای این طرح خاطرنشان کرد: دو دستگاه خانگی کولر و یخچال بسیار پرمصرف هستند و سهم قابل توجهی در مصرف برق دارد.

معاون سازمان بهره وری انرژی درباره تامین منابع مالی این طرح گفت: این طرح آزماشی از دو منبع تامین مالی می شود؛ نخست استفاده از منابع هدفمندی یارانه ها و دیگر ماده ۱۲ رفع موانع تولید، این دو منبع منابع مالی این طرح را بطور کامل تامین می کند. به گزارش شبکه خبر او ادامه داد: در حال حاضر ۳ شرکت بزرگ داخلی تامین لوازم این طرح را برعهده دارند و هرکدام از طریق بانک و یا تعاونی این تسهیلات را ارائه می دهند، این طرح از ۲ ماه آینده آغاز می شود و قرار است ۳ هزار یخچال در این طرح نوسازی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *