dolar foroshi

دولت می تواند نرخ دلار را کاهش دهد، اما نمی خواهد

تصویر روز: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که دولت مقصر اصلی تلاطم بازار ارز در ماه های گذشته است.

نبی هزار جریبی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به دلایل گرانی دلار در ابتدای سال اظهار داشت: سیاست های غلط دولت در مدیریت بازار ارز باعث عدم توازن بین عرضه و تقاضا شد، پس از سیاست غلط در مدیریت شاهد بستن صرافی ها نیز بودیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس ادامه داد: بستن صرافی ها در فروردین ماه امسال از عوامل دیگر در نابسامانی بازار ارز است، در بازدیدی که از بازار ارز داشتیم مشخص شد تنها در تهران ۵ تا ۶ هزار نفر با تعطیلی صرافی ها بیکار شدند و متاسفانه آمار بیکاری در شهرهای دیگر به دنبال تعطیلی صرافی ها وجود ندارد.

نماینده مردم گرگان در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه گرانی دلار هدفمند بوده است، گفت: افزایش نرخ دلار تا حدودی به نفع دولت تمام شد و به نظر می رسد این افزایش هدفمند بوده است چرا که با ۷ هزار تومان شدن دلار در بازار ۱۰ هزار تومان درآمد برای دولت ایجاد شد که به واسطه آن می تواند کسری بودجه خود را تامین کند.

وی بیان داشت: از سوی دیگر با وجود اینکه نرخ دلار در بودجه ۳۵۰۰ تومان بود دولت آن را ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفت که همین اختلاف بین دو رقم مازاد درآمد خالص را برای دولت به ارمغان آورد به همین جهت دولت را مقصر گرانی دلار می دانیم.

هزارجریبی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید براینکه دولت می تواند نرخ دلار را کاهش دهد؛ اما نمی خواهد، اظهار داشت: در شرایطی که دولت تن به کاهش نرخ دلار نمی دهد، صادر کنندگان ملزم به ارائه دلار خود به سیستم بانکی هستند در حالی که صادرکننده می تواند ارز خود را در بازار آزاد ۷ هزار تومان بفروشد نه اینکه با نرح ۴۲۰۰ سرمایه خود را به بانک بسپارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت مقصر اصلی گرانی دلار در ابتدای سال است، شواهد حاکی از آن است که دولت می تواند بازار را مدیریت کند؛ اما به دلایلی زیر بار کنترل آن نمی رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *