dolar euro

تحویل یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار ارز پتروشیمی

تصویر روز: رئیس انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی از تحویل یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار ارز تا پایان خرداد به کشور خبر داد.

احمد مهدوی ابهری در گفتگو با صداوسیما افزود: صنایع پتروشیمی از محل صادرات تا پیش از سیاست های جدید ارزی دولت ۲۵۰ میلیون دلار ،​ پس از اعلام سیاستها ۲۶۰ میلیون دلار و پس از راه اندازی سامانه نیما یک میلیاردو ۲۵۰ میلیون دلار ارز به کشور وارد کرده است.

وی آمار گمرک را متفاوت از آمار واقعی صادرات صنایع پتروشیمی دانست و افزود: در آمار دهی گمرک برخی کدها متعلق به صنایع پایین دستی صنعت پتروشیمی است که دراین صنعت محسوب می شود .
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با بیان اینکه ما در سال ۱۲ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی خواهیم داشت ادامه داد: ۳۰ درصد از این حجم برای خرید تجهیزات و پرداخت اقساط این صنعت مصرف و مابقی این رقم وارد کشور می شود.
مهدوی ابهری روند فعالیت صاردات پتروشیمی را کاملا شفاف اعلام کرد و گفت: اینکه ارز وارد شده به چه کسی داده شده و یا چه کالایی با آن وارد شده است به ما مرتبط نیست .
وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی کاملا مطابق با سیاست های ارزی دولت رفتار می کند افزود: در چند ماه گذشته به دلیل تحریم ها واردات تجهیزات وکاتالیزهای بیشتری به کشور انجام شده است که البته در سه ماه دوم سال بعد این حجم کاهش خواهد داشت.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی گفت: دلالان مواد پتروشیمی را با ارز دولتی از بورس خریداری وآن را به عراق افغانستان و ترکیه قاچاق کرده و چند برابر قمیت می فروشند.
مهدوی ابهری با اشاره به ضرورت مقابله دولت و وزارت صنعت معدن و تجارت با دلالان افزود: در ۴ ماه نخست ابتدای سال گذشته تقاضا برای یک میلیون و۸۰۰ هزارتن محصولات پتروشیمی در بورس ثبت شده است درحالی که این رقم امسال به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزارتن رسیده است و این درحالیکه کسی نمی داند این همه کارخانه بصورت یکباره چطور در کشور ایجاد شده است .
وی با اشاره به اینکه دلالان مانع از رسیدن کالا به دست مصرف کننده واقعی شده اند گفت: باید در بورس کالا پالایشی انجام شود که از فعالیت این افراد جلوگیری شود .
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با بیان اینکه دلالان محصولات پتروشیمی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی از بورس کالا تهیه و چند برابر قیمت عرضه میکنند ادامه داد: درحالی که محدودیتی از سوی ما صورت نگرفته است اما این رویه سبب افزایش قیمت این کالا بطور مثال مواد تولید بطری در بازار و در نهایت سبب بالا رفتن قیمت کالا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *