havapima

افزایش قیمت دلار سفر های خارجی را کاهش داد

تصویر رو:«با دلاری که از ۱۰ هزار تومان گذر کرده، سفر خارجی نه می‌صرفد و نه دیگر جذابیت دارد. آن ارز دولتی هم که مردم برای سفر می‌گرفتند دیگر هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد که مهیج باشد.»

بهروز صفری عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران ـ با بیان این اعتقاد و بر خلاف باورها و اظهارات مقامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بانک مرکزی و برخی نمایندگان مجلس که گران شدن ارز در بازار آزاد را به نفع آژانس‌های برگزارکننده سفر خارجی دانسته‌اند، به ایسنا گفت: تا چند روز پیش شاید مردم با گرفتن ارز دولتی برای کشورهای نزدیک، هزینه یک سفر خارجی را کامل تامین می‌کردند، حتی اندک سودی هم به‌دست می‌آوردند، اما با عبور دلار از ۱۰ هزار تومان دیگر آن جذابیت‌ها از بین رفته و بازار سفرهای خارجی هم در چند روز گذشته افت داشته است. ‌

او با اشاره به گرانی بلیت پروازها در مسیرهای خارجی که از چند روز گذشته شدت گرفته است، اظهار کرد: بعد از پنج سال، به خاطر گران شدن بلیت هواپیما، مجبور شدیم مسیر پروازی به گرجستان را حذف کنیم، چون بلیت‌های آن گران شده بود. بهانه ایرلاین‌ها برای افزایش نرخ، تخصیص نیافتن ارز دولتی است. قیمت بلیت مسیر گرجستان یک‌باره از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون تومان رسید، ما این بلیت را چند به مردم بفروشیم که صرف کند، ناچاریم آن مسیر را کلا از برنامه سفرها حذف کنیم.

وی با بیان این‌که هتل ۶۰ درصد هزینه سفر خارجی را در برمی‌گیرد، افزود: آژانس‌ها هتل‌ها را در لحظه و به نرخ ارز آزاد کرایه می‌کنند، برای همین وقتی ارز در بازار غیر رسمی گران می‌شود، نرخ تورهای خارجی هم افزایش می‌یابد. یک هتل معمولی که در آنتالیا شبی ۱۰۰ دلار است، تا هفته پیش با دلار هشت هزار تومان رزرو می‌شد و حالا با بیشتر از ۱۰ هزار تومان، با این حساب آن ۵۰۰ یورو به نرخ دولتی، هزینه‌های سفر را کامل پوشش نمی‌دهد که برای مردم جذاب باشد.

صفری در واکنش به برخی تبلیغ‌ها درباره سفر رایگان به برخی کشورهای خارجی با توجه به پرداخت ۵۰۰ یورو ارز دولتی و مابه‌التفاوت آن با بازار آزاد، گفت: هزینه هفت شب اقامت در یک هتل چهار ستاره در شهر استانبول به قیمت شبی ۷۰ دلار، ۴۹۰ دلار می‌شود که چون با ارز آزاد محاسبه می‌شود، سرجمع آن حدودا ۶ میلیون تومان خواهد شد که به اضافه دو میلیون تومان نرخ بلیت پرواز بدون درنظر گرفتن سایر هزینه‌ها، حدودا هشت میلیون تومان می‌شود. مسافر ۵۰۰ یورو ارز دولتی می‌گیرد که نزدیک به سه میلیون تومان بابت آن می‌دهد، اگر آن را در بازار آزاد بفروشد، نزدیک به شش میلیون تومان به‌دست می‌آورد، درحالی‌که برای این سفر حدودا ۱۱ میلیون پرداخته است، این چه نفع و سودی دارد که این‌همه برای آن جنجال می‌کنند.

وی گفت: شاید این ۵۰۰ یورو تا چند روز پیش هزینه سفر به کشورهای نزدیک را کامل پوشش می‌داد، همان روزها مسافرانی داشتیم که سه شب از هتلشان در گرجستان بیرون نیامدند و هیچ پولی خرج نکردند، چون می‌خواستند آن ۵۰۰ یورو را در بازار آزاد بفروشند و هزینه سفرشان را به‌دست آوردند، با این کار هم یک سفر خارجی رفته بودند، هم سود ناچیزی به‌دست می‌آوردند، اما حالا اوضاع تغییر کرده است.

عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران در عین حال حذف ارز مسافرتی را تیر خلاصی برای تعطیلی صنف گردشگری دانست و افزود: اجرای تور با دلار ده یازده هزار تومانی ضرر کامل است که جبران آن را نه مسافر می‌پذیرد و نه مسؤولان، بعد هم در تلویزیون می‌گویند سفر خارجی زیاد شده و آژانس‌ها سود کرده‌اند.

وی در این‌باره مصداق آورد: مسافری تور تفلیس را در یک بعدازظهر با دلار ۹۸۰۰ تومان خریده، فردای آن روز حسابدار آژانس نبوده که هزینه‌ها را حساب و کتاب کند، دو روز بعد که خواستیم هتل را رزرو کنیم، نرخ ارز ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان شده، ما بلیت پرواز را از قبل می‌خریم، اما هتل را پس از درخواست مشتری و فروش تور، رزرو می‌کنیم، ضرر آن را هم با این نوسانات ارز باید از جیب بدهیم. دقیقا مصداق لطیفه‌ی این روزها شده‌ایم، اصهاب کهفی که اگر لحظه‌ای بخوابند، همه چیز تغییر خواهد کرد.

صفری شرایط حاضر را به ضرر آژانس‌های گردشگری دانست و گفت: درحال حاضر ۵۸۰۰ آژانس در کشور وجود دارد که مجوز دارند و فعالیت می‌کنند، بماند آن‌هایی که بدون مجوز درحال کارند، اگر هر کدام ۳۰ نفر نیروی انسانی داشته باشند و با این وضع به تعدیل آن‌ها مجبور شوند، می‌دانید چه جمعیتی بیکار خواهد شد. آقایانی که مدام از سود آژانس‌ها سخن می‌گویند، به این موضوع فکر کرده‌اند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *