dolar.3

دلار ۸۰۷۴ تومانی در بازار ثانویه ارز

تصویر روز: همزمان با اجرای بسته جدید ارزی از امروز، قیمت دلار عمده در بازار ثانویه ارزی ۸۰۷۴ تومان ثبت شد.

به گزارش تسنیم، با اعلام دولت، از امروز (سه‌شنبه ۱۶ مردادماه) بسته جدید ارزی اجرایی شد، از موضوعات مهم این بسته، تقویت بازار ثانویه ارزی است.

این بازار البته در هفته‌های قبل هم فعال شده بود ولی صادرکنندگان تمام ارزهای خود را به این بازار نمی‌بردند. ولی در بسته جدید دولت و بانک مرکزی ضوابط را به‌گونه‌ای وضع کرده‌اند که صادرکنندگان تمام سهمیه ارزی خود را در بازار ثانویه بفروشند.

رئیس جمهور در گفت‌وگوی دیشب خود در این خصوص گفت: در اواخر آن بسته قبلی این طرح آمد که تحت عنوان بازار دوم بود منتها اشکالش آن‌وقت این بود که ارز همه صادرکنندگان نمی‌آمد و بخشی از صادرکنندگان ارزشان در این بازار می‌آمد. الآن برنامه‌ریزی این است که تمام صادرات غیرنفتی ما داخل این بازار بیاید و در سال حدود ۴۰ یا ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم که همه آن داخل این بازار می‌آید.

رئیس‌جمهور با ابراز اینکه “حتی فرآورده‌های نفتی را نیز دیشب تصمیم گرفتیم که به همین بازار بیاید”، اظهار داشت:‌ حال این سؤال پیش می‌آید که چه‌کسانی می‌توانند از این ارز برداشت کنند. این هم چارچوبش را تعیین کردیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید ببیند چه‌چیزی برای کشور لازم است که وارد شود، بر همین اساس یک لیست اقلام ممنوعه را اعلام کرده‌ایم، این اقلام ممنوعه شامل هزار و خرده‌ای قلم می‌شود که سر جای خودش است و ممنوعیت آن برداشته نمی‌شود، مگر اینکه ببینیم شرایط بعدی آیا شرایط مناسبی است یا خیر.

رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: اقلامی که آزاد است بر مبنای ثبت سفارش و بر مبنای چارچوبی که وزارت صمت مشخص کرده به بانک مرکزی اعلام می‌شود و بانک مرکزی آنها را پرداخت می‌کند.

به گزارش تسنیم، با اجرایی شدن بسته جدید ارزی، دلار عمده در سامانه نیما ۸۰۷۴ تومان قیمت خورده است. آخرین تحولات سامانه نیما نشان می‌دهد دو پتروشیمی، قیمت فروش عمده درهم خود را ۲۲۰۰ تومان اعلام کرده‌اند که تا این لحظه خریداری برای آن درخواست نداده است.

با نرخ برابری دلار آمریکا به درهم که ۳٫۶۷ می‌باشد، فروش دلارهای نیمایی ۸۰۷۴ تومان قیمت خورده است.

پتروشیمی جم، ۲۰ میلیون درهم به‌نرخ ۲۲۰۰ تومان و پتروشیمی پردیس ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار درهم به‌نرخ ۲۲۰۰ تومان در سامانه نیما عرضه کرد. با این حساب دلار در بازار ثانویه همچنان بالای ۸۰۰۰ تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *