bako

جاذبه های گردشگری باکو، صربستان و مالزی

تصویر روز: برای کسب اطلاعات مفید در مورد سفر به باکو،صربستان،وان و مالزی ادامه مطلب را بخوانید.

جاذبه های باکو

بافت قدیمی شهر باکو – ایچری شهر

بافت قدیم شهرباکو، که از آن با نام ارگ باکو نیز یاد می‌شود به تدریج مابین قرون ۱۱ تا ۱۹ میلادی ساخته شده‌است. ‏این شهر فرهنگ و تمدنهای مختلفی چون ساسانی، زرتشتی، شیروانی، ایرانی، عربی، عثمانی و روسی را در خود جای ‏داده‌است. این قسمت شهر در شمال غربی خلیج باکو واقع شده و جزو دیدنیترین مکان‌های باکو بشمار می‌رود که در ‏سال ۲۰۰۰ میلادی در شمار میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. ایچری شهر دارای ۲۳ محله، ۲ کاروان سرا، ۳ چشمه ‏آب، میدان بازار و… می باشد که جذاب‌ترین مکان آن قلعه دختر است.‏در مورد تور باکو در سایت سفر باتو بیشتر بخوانید.

‏‏ بلوار باکو

یکی از تجربه هایی که نباید در باکو از دست داد، بازدید از بلوار باکو، یکی از خیابان های اصلی این شهر می باشد. این ‏خیابان زیبا که در امتداد خلیج دریای خزر کشیده شده است، همواره در کنار پارکی به همین نام قرار گرفته است؛ ‏همچنین، این پارک در حدود ۳ کیلومتر و ۷۵۰ متر بوده که در سواحل جنوبی دریای خزر از میدان ملی پرچم تا میدان ‏آزادی باکو کشیده شده‌است. وجود کافه و رستوران های متفاوت در این بلوار، در کنار مراکز خریدی زیبا، از این بلوار، ‏مکانی ایده آل برای گردش ساخته است. ‏

‏ مرکز فرهنگی حیدر علی اف

این مرکز یک مجموعه فرهنگی در باکو است و توسط زها حدید معمار بریتانیایی-عراقی طراحی شده‌است.‏ بسیاری از گردشگران فقط برای بازدید از نمای بیرونی این ساختمان از آن دیدن می کنند و نمای مسحور کننده آن با ‏خمیدگی خاصش همواره مورد علاقه توریست ها بوده است. داخل این مرکز فرهنگی یک سالن کنفرانس، گالری هنر و ‏یک موزه نیز وجود دارد که همواره می توان از آنها بازدید نمود.‏

‏ برج های شعله

برج های شعله که جدیدا به عنوان یکی از نماد های باکو شناخته می شوند، بلند ترین آسمان خراش های این شهر ‏می باشند. ارتفاع آن ها حدود ۱۹۰ متر می باشند و از اکثر نقاط شهر به خوبی دیده می شوند. این برج ها شامل یک ‏هتل، بخش اداری و آپارتمان می باشند. طراحی این برج ها به شکل شعله می باشد و از آن الهام گرفته شده است. ‏همچنین هتل پنج ستاره ‏Fairmont ‎‏ نیز در این برج ها واقع شده است و گردشگران می توانند با اقامت در این هتل، ‏با یک تیر دو نشان بزنند و از برج ها نیز دیدن کنند و نمایی زیبا از شهر باکو و دریای خزر را تجربه نمایند. ‏

‏ اثر سنگی و هنری قبوستان ( ‏Qobustan‏)‏

پارک ملی قبوستان با نام رسمی چشم‌انداز فرهنگی سنگ‌نگاره‌های قبوستان، منطقه‌ای تپه‌ای و کوهستانی در جنوب ‏شرقی رشته‌کوه‌های قفقاز است که به‌طور عمده در حوضه آبریز رود جیران‌کچمز، بین رودهای پیرساعات و ‏سومقاییت، در غرب قبوستان (در حدود ۶۴ کیلومتری جنوب غربی مرکز باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان) و در ‏کرانه‌های غربی دریای خزر قرار دارد. دره‌هایی تنگ و عمیق که در زبان ترکی آذربایجانی قبو نامیده می‌شوند این ‏منطقه را قطع می‌کنند و نام قبوستان نیز احتمالاً برگرفته از همین قبوهاست.‏

وجود سنگ‌نگاره‌های تاریخی، آثار باستانی، گل‌افشان‌ها و گازسنگ‌ها در این منطقه سبب شد تا قبوستان در سال ‏‏۱۹۶۶ منطقه‌ای بااهمیت ملی-تاریخی در آذربایجان اعلام و کوه‌های بویوکداش، کوچوکداش، جینگیرداغ و تپه یازیلی ‏که در نزدیکی دریای خزر در جنوب شرقی قبوستان تحت حفاظت دولتی قرار گیرد. پس از آن این منطقه در سال ‏‏۲۰۰۷ نیز به‌دلیل سنگ‌نگاره‌هایش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. این سنگ‌نگاره‌ها به‌واسطه کیفیت ‏حجاری‌ها و نمایش مواردی همچون شکار، جانوران، گیاهان و سبک زندگی در دوران پیش از از تاریخ و نمایش توالی ‏فرهنگی از آن دوران تا قرون وسطی به‌عنوان میراثی با اهمیت جهانی بسیار درنظر گرفته‌شدند.‏

‏‏ میدان فانتن (‏Fountain Square‏)‏

این میدان یکی از میدان های زیبا و اصلی باکو می باشد که در گذشته به نام ‏Parapet‏ شناخته می شد و هنوز هم در ‏بین افراد محلی با این نام مشهور است. از آنجایی که این میدان نقطه تلاقی بسیاری از مراکز خرید، پاساژ ها، بوتیک ‏ها، هتل ها و کافه ها و رستوران ها می باشد، همواره بین توریست ها محبوبیت فراوانی دارد. بازدید از این میدان را ‏تحت هیچ شرایطی در باکو از دست ندهید و طعم ناب غذاهای آذری را در رستوران های این میدان امتحان کنید. ‏

‏ کاخ شیروان شاه

بزرگترین بنای شروانشاهان از حکومت‌های محلی که در شیروان قفقاز مصادف با حکومت عباسیان تشکیل و در دوران ‏صفویان به دست شاه تهماسب یکم برچیده شده‌بود و امروزه در زمره‌ی میراث جهانی سازمان یونسکو در سال ۲۰۰۰ ‏در کشور جمهوری آذربایجان ثبت شد. این کاخ که قدمت آن به قرن پانزدهم باز می گردد، برای دوستداران تاریخ می ‏تواند مکان مناسبی جهت بازدید باشد. ‏

سفر به صربستان

 

بهترین زمان برای سفر به صربستان

صربستان در تمام فصول سال مقصد مناسبی برای سفر محسوب می‌شود. ناحیه شمال این کشور از آب‌وهوای اقلیمی برخوردار است و زمستان‌های نسبتا سرد و تابستان‌های گرمی بر این منطقه حاکم است. نواحی تپه‌زار صربستان دارای تابستانی گرم ‌و ‌خشک و زمستانی سرد است و بیشترین بارش برف در نواحی کوهستانی گزارش می‌شود. ماه‌های دسامبر تا مارس (آذر تا اسفندماه)  فصل اسکی‌بازی در این کشور است. ژانویه سردترین ماه و ژوئن گرم‌ترین ماه سال در صربستان است و بیشترین میزان بارندگی در ماه‌های مه و ژوئن روی می‌دهد.جزئیات بیشتر در مورد تور صربستان در سایت سفر باتو موجود است.

در ادامه به معرفی چند نمونه از زیباترین مقاصد گردشگری صربستان می‌پردازیم و تفریحات دلپذیر رایج در هر نقطه را مرور خواهیم کرد.

شهر بلاکِرکُوا (Bela Crkva)

جذابیت شهرهایی که در رمان‌های ملیکا جیک وایویچ (Mir Jam) تصویر می‌شوند؛ باغچه‌های سرسبزی که با گل‌های رنگارنگ‌شان خانه‌های اعیانی را آذین کرده و رهگذران را مات و مبهوت می‌کنند؛ دو رودخانه چشم‌نواز و هفت دریاچه مصنوعی دل‌انگیز در مجموع لقب «ونیز استان وژوودینا» را برای شهر بلاکرکوا به ارمغان آورده است. این شهر کوچک که در جنوب منطقه تاریخی بنات (Banat) واقع شده است، اگرچه به لحاظ اقتصادی از ضعیف‌ترین شهرهای صربستان به‌شمار می‌آید؛ از نظر موقعیت جغرافیایی، برخورداری از طبیعت زیبا و پتانسیل گردشگری جزو شهرهای غنی و نمونه این کشور است.

دریاچه‌های هفت‌گانه شهر بلاکرکوا که به‌تدریج و بر اثر چندین دهه عملیات شن‌برداری در دشت‌های مجاور این شهر و روستای وراسِوگای (Vračev Gaj) ایجادشده‌اند، بی‌گمان بزرگ‌ترین جاذبه‌ توریستی شهر محسوب می‌شوند.

حفره‌های بزرگی که در نتیجه حفاری‌های مستمر در این شهر پدیدار شده بود، با جاری شدن آب دریای پانونیان و فوران آب‌های زیرزمینی به سرعت لبریز شد و اهالی شهر به ‌یکباره با ظهور هفت واحه آبی در دل شهر مواجه شدند. در فصولی از سال که بازدید گردشگران به اوج خود می‌رسد، روزانه بیش از ۱۰۰۰۰ نفر در کنار این دریاچه‌های هفت‌گانه حاضر می‌شوند و به تفریح و سیاحت می‌پردازند.

معماری شهر گلوباتس (Golubac)

گلوباتس شهر معماری‌ پرابهت و قلعه‌های افسانه‌ای است. گلوباتس شهری است که روی صخره‌های تند پدیدار شده و در نقطه‌ای دور از دسترس بر کرانه شرقی دانوب قد برافراشته است. وقتی از درون این شهر به رودخانه دانوب نظر می‌کنیم، پهنای آن خیلی خوب دیده می‌شود و گویا بیشتر به یک دریا شباهت دارد. قلعه گلوباتس که در ورودی تنگه دیِرآپ (Djerdap) بنا شده، مشرف ‌به رودخانه دانوب است و از هر طرف آن دیده می‌شود.

دهکده دروِنگارد (Drvengrad) – مقر جشنواره کوستندورف

دهکده درونگارد قطب عالم سینما و یک مقصد فرهنگی هنری است که در میان جاذبه‌های گردشگری صربستان هرگز نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. خالق این مکان گردشگری چشم‌نواز، اِمیر کوستوریتسا (Emir Kusturica) کارگردان خبره و سرشناس سینمای جهان است. در این دهکده فقط همایش‌ها و رویدادهای مختص هنر سینما برگزار می‌شود که برای نمونه می‌توان به جشنواستندورف اشاره کرد. در جریان این رویداد مهم، چهره‌های سرشناس عرصه سینما از سراسر جهان در این مکان گرد هم می‌آیند.

جشنواره موسیقی اکسیت/ شهر نووی ساد (Novi Sad)

نووی ساد از نظر جغرافیایی در شمال شهر بلگراد قرار گرفته و همه‌ساله میزبان یکی از معروف‌ترین جشنواره‌های موسیقی جهان به نام جشنواره اکسیت است.

در مدت پانزده سالی که از آغاز به کار این جشنواره می‌گذرد، برخی از معروف‌ترین موسیقیدان‌ها و نوازندگان دنیا در اینجا گرد هم آورده شده‌اند. برای مثال می‌توان از چهره‌های صاحب نامی همچون استینگ (Sting)، لئونارد کوئن  (Leonard Coen) و گروه پرادیجی (Prodigy) نام برد که همگی بخشی از شهرت‌شان را مرهون این جشنواره هستند.

بازدید از شهر نیش (Niš) و بنای تاریخی کنستانتین کبیر

مسافرانی که به شهر نیش می‌آیند اگر به کرانه غربی رود نیشاوا (Nisava) قدم بگذارند، با نزدیک شدن به پل ارگ، دو بنای یادبود دیدگان آن‌ها را به خود جلب خواهد کرد. این دو بنا به مناسبت سالگرد صدور فرمان میلان ساخته شده‌ است. در حال حاضر، بیش از هزار و هفت‌صد سال از صدور فرمان‌ کنستانتین کبیر، فرماندار غرب امپراتوری روم و ۱۶۰۰ سال از فرمان لیسینیوس، فرماندار شرق امپراتوری روم می‌گذرد. به‌موجب فرمان‌ میلان که در سال ۳۱۳ پس از میلاد صادر شد، دین مسیحیت در امپراتوری روم آزاد اعلام شد و این حکم به ‌منزله مهر پایانی بر آزار و اذیت پیروان مسیح (ع) بود.

کوهستان میروتش (Miroc)، بهشت از یاد رفته

این کوهستان با امتداد ۳۰۰ کیلومترمربع در بخش پر پیچ و خم رودخانه دانوب قرار گرفته است. در اینجا دانوب از دل صخره‌های ناهموار تنگه دیِرآپ عبور می‌کند. این تنگه در سال ۱۹۷۴ تبدیل به پارک ملی شد. از این رو، کوهنوردان برای عبور از تنگه و صعود به قله استرباتس بزرگ (Great Strbac) که مرتفع‌ترین قله کوه میروتش محسوب می‌شود، باید مجوز لازم را اخذ کنند.

میروتش علاوه بر قله استرباتس دارای سه قله دیگر به نام‌های مالی ویس (Mali Vis)، ویسوکی سوکار(Visoki Čukar) و شارشیا ایگلاویسا (Čaršija i Glavica) است. دو فلات‌ این کوهستان هم کیلوما (Kiloma) و بویان آلدن (Beljan i Alun) نامیده می‌شوند. گردشگرانی که به این منطقه مسافرت می‌کنند، می‌توانند در هتل‌ها و اقامتگاه‌های شهر دونی میلانوواتس (Donji Milanovac)، کلدوو (Kladovo) و روستای توریستی تکیا (Tekije) ماندگار شوند.

رشته‌کوه کوپائونیک (Kopaonik)، پاتوق تفریح و اسکی‌بازی

رشته‌کوه کوپائونیک به دلیل بهره‌ سرشاری که از زیبایی طبیعی دارد، در سراسر جهان شناخته شده است. گردشگران عازم این منطقه هم در زمستان و هم در تابستان از سفر خود لذت می‌برند. این کوهستان به خاطر اقلیم دلگشا و مطبوعش که به‌ طور میانگین ۲۰۰ روز در سال هوای آفتابی بر آن حاکم است، حقیقتا شایستگی لقب «کوهستان آفتاب» را دارد.

کوپائونیک امروزه تبدیل به محل دلپذیری برای گردهمایی نخبگان در سطح بین‌المللی شده است. همه‌ساله یک گردهمایی تجاری در محل این کوهستان برگزار می‌شود که در آن از همه کارآفرینان اروپایی دعوت به عمل می‌آید و ماهیت جلسه، تقریبا شبیه به گردهمایی تجاری معروف کشور سوییس است. کوهستان کوپائونیک، نگین سبز مقاصد گردشگری صربستان برشمرده می‌شود و به همین دلیل مکانی ایده آل برای حوزه بوم گردشگری است.

سفر به مالزی

 برج‌های دوقلوی پتروناس کوالالامپور مالزی

برج های دوقلوی پتروناس کوالالامپور مالزی با ارتفاعی حدود ۴۵۲ متر، از بلندترین ساختمانهای جهان و از بلندترین ساختمان های دوقلوی دنیا محسوب می گردد که در شهر کوالالامپور کشور مالزی ساخته شده است. برج های دوقلوی پتروناس کوالالامپور دارای ۸۸ طبقه می باشد و در سال ۱۹۹۸ احداث گردید. برج های دوقلوی پتروناس مالزی بعنوان یکی از نمادهای اصلی شهر کوالالامپور و حتی کشور مالزی و از معروفترین دیدنی های کوالالامپور مالزی به شمار می آید. تقریبا تمام کسانی که از تور کوالالامپور و تور مالزی استفاده می کنند، از برج های دوقلوی پتروناس کوالالامپور مالزی بعنوان یکی از اصلی ترین دیدنی های کوالالامپور بازدید می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن عکس ها اینجا کلیک نمایید.برای سفر با تور مالزی پیشنهاد می شود ادامه مطلب را بخوانید.

آکواریوم KLCC کوالالامپور مالزی

آکواریوم KLCC کوالالامپور مالزی یکی از بزرگترین آکواریوم های دنیا محسوب می گردد که در زمینی به مساحت حدودا ۶۰ هزار متر مربع احداث شده است. آکواریوم KLCC کوالالامپور مالزی یکی در نزدیکی برج های دوقلوی کوالالامپور مالزی واقع شده است و یکی از پرطرفدارین دیدنی های کوالالامپور در تور کوالالامپور محسوب می شود.

 پارک سان‌ وِی کوالالامپور مالزی

پارک سان وی لاگون کوالالامپور مالزی یک مجموعه ای از انواع پارک ها می باشد که در کوالالامپور مالزی واقع شده است. پارک سان وی لاگون کوالالامپور مالزی شامل چندین پارک مختلف می شود که در بخش های مختلف مجموعه، واقع گردیده است. پارک آبی سان وی لاگون و پارک وحش سان وی لاگون از بهترین و پطرفدارترین پارک های مجموعه پارک سان وی لاگون کوالالامپور مالزی می باشند. تعداد زیادی از کسانی که از تور کوالالامپور و تور مالزی استفاده می کنند، از پارک سان وی لاگون کوالالامپور مالزی بعنوان یکی از اصلی ترین دیدنی های کوالالامپور بازدید می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن عکس ها اینجا کلیک نمایید.

گنتینگ هایلند کوالالامپور مالزی

گنتینگ هایلند (Genting Highlands) یا ارتفاعات گنتینگ، یک مجموعه تفریحی و تجاری است که در بالای کوه های تیتی وانگسا (Titiwangsa) به ارتفاع حدود ۱۸۵۰ متر احداث گردیده است. مجموعه گنتینگ هایلند با پنج هتل متفاوت از یک مجموعه با بیش از ده هزار اتاق، یکی از بزرگترین مجموعه هتل های جهان است. در این مجموعه پارک بازی در فضای باز و همچنین پارک بازی در فضای بسته وجود دارد. گنتینگ هایلند در فا صله حدودا ۴۵ کیلومتری از کوالالامپور مالزی قرار دارد. برای رسیدن به گنتینگ هایلند دو راه وجود دارد؛ هم می توان با ماشین به این منطقه رفت و هم می توان با تله کابین (با طول مسیر حدودا ۳٫۵ کیلومتر که بلندترین و سریعترین تله کابین جنوب شرق آسیا می باشد) به این منطقه رفت. گنتینگ هایلند و مخصوصا تله کابین گنتینگ هایلند، یکی از پرطرفدارترین دیدنی های کوالالامپور در تور کوالالامپور و تور مالزی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن عکس ها اینجا کلیک نمایید.

غار میمونها کوالالامپور مالزی

غار میمونها کوالالامپور یا باتو کیو (Batu Cave) از اماکن مقدس هندوها می باشد که در فاصله حدودا ۱۵ کیلومتری شمال شهر کوالالامپور مالزی واقع گردیده است. غار میمونها کوالالامپور امروزه از طرفی بعنوان محل عبادت و تجمع هندوها و از طرف دیگر بعنوان یکی از دیدنی های کوالالامپور برای گردشگران خارجی محسوب می گردد. غار میمونها کوالالامپور شامل منطقه ای می باشد که یک تپه است که دارای ۳ غار اصلی است که اصلی ترین آن ها در انتهای پله ها واقع شده است و معبد اصلی در آن قرار گرفته و در سال ۱۸۹۲ کشف گردیده است. این منطقه دارای پله های بسیار زیادی (حدودا ۲۷۲ پله) می باشد و دارای محوطه ای بسیار زیبا و دیدنی است. مجسمه ی بسیار بزرگی نیز در ابتدای مسیر پله ها قرار دارد که خدای هندوها به حساب می آید و بلند ترین مجسمه دنیا می باشد. غار میمونها کوالالامپور یکی از پرطرفدارترین دیدنی های کوالالامپور در تور کوالالامپور و تور مالزی می باشد که توریستان زیادی را به سمت خود می کشاند.

این مطلب را از دست ندهید: آفر تور قشم

معابد کوالالامپور مالزی

در کوالالامپور و بطور کلی مالزی بدلیل ادیان مختلفی که وجود دارد، معابد و مساجد زیادی نیز در نقاط مختلف شهر به چشم می خورد. معابد کوالالامپور مالزی نسبت به سایر عبادتگاه ها نظیر مساجد، تعداد بیشتری هستند و دارای اهمیت بسیار زیادی نیز می باشند. از مهمترین معابد کوالالامپور مالزی می توان به معبد تین هو (Thean Hou) کوالالامپور و معبد بهشت و جهنم (Hell and Heaven) کوالالامپور اشاره نمود. معابد کوالالامپور مالزی از جمله دیدنی های کوالالامپور در تور کوالالامپور و تور مالزی محسوب می گردند که طرفداران زیادی هم دارد.

مراکز خرید کوالالامپور مالزی

کوالالامپور، شهری مناسب برای خرید می باشد؛ چرا که مراکز خرید بیشمار و متنوعی دارد. مراکز خرید کوالالامپور مالزی در نقاط مختلف شهر پراکنده شده اند. از خیابان بوکیت بینتانگ گرفته که چند مرکز خرید مهم کوالالامپور از جمله مرکز خرید استار هیل در آن قرار دارند تا خایابان پتالینگ. همچنین چندین مرکز خرید دیگر از جمله میدولی و وان یو در پر رفت و آمد‌ترین محله های کوالالامپور واقع شده اند. تعدادی از مراکز خرید کوالالامپور مالزی عبارتند از: مرکز خرید پاویلیون، مرکز خرید لات تن، مجتمع خرید سوریا (Suria KLCC)، تالینگ جایا، بازار مرکزی مالزی، محله چینی ها و محله هند کوچک، بازارهای پاساژ مالام یا بازار شبانه محلی و فروشگاه های واقع در مجتمع برج های دو قلوی پتروناس. مراکز خرید کوالالامپور مالزی از جمله مکان های دیدنی کوالالامپور می باشد که تقریبا تمام کسانی که از تور کوالالامپور و تور مالزی استفاده می کنند، از آن دیدن می کنند.

جاذبه های وان

موزه وان

در موزه وان، آثار هنری دوره های مهمی از تاریخ ترکیه در دوره های ماقبل تاریخ، اوراتیان و عثمانی به نمایش درآمده است. یکی از قسمت های جالب موزه وان، قسمت کشتار جمعی است که از آن می توانید چیزهایی درباره قتل عام های خونینی که در منطقه رخ داده یاد بگیرید. موزه وان به بخش های مختلفی تقسیم می شود، در صحن داخلی موزه، لوحه هایی با خط میخی و Hakkari  Stelae، به نمایش در آمده اند. در حیاط موزه، سنگ قبرهای از دوره اوراتیان با کتیبه های مربوطه  به نمایش در آمده اند. در طبقه پایین تر سفالینه ها، جواهرات طلایی و برنز دوره  اوراتیان و آثار هنری و در طبقه های بالاتر سفالینه های بیشتر، سکه های قدیمی و نسخه های خطی به نمایش درآمده اند.پیش از خرید تور وان ادامه مطلب را بخوانید.

دژ وان

دژ وان مشرف به ویرانه های شهر قدیمی ۳ هزار ساله Urartu  یک قلعه سنگی بسیار بزرگ است. قلعه وان بین قرن های نهم و هفتم قبل از میلاد ساخته شده است و بزرگترین قلعه سنگی موجود است. فونداسیون قلعه از بازالت و آجر ساخته شده است. در جوار قلعه وان، برجی به نام برج سردار Sardur Tower وجود دارد که در زمان حکومت Urartu ساخته شده است و در آن کتیبه ای درباره حکومت Urartu  به سه زبان نوشته شده است. این کتیبه در سرتاسر قرون وسطی از حوادث در امان ماند و در حال حاضر در شرایط خوبی می باشد.

جزیره آختامار وان

نام جزیره آختامار برگرفته از عشق می باشد و روایت شده است که در زمان قدیم مردی بود که عاشق دختری از اهالی این جزیره شده بود، او هر شب از دریاچه وان عبور می کرد تا عشق خود را ببیند که قایق او دچار طوفان  می شود و غرق شد. مرد در حالی که روی امواج  بی امان شناور بود، عشق خود را صدا می زد Oh Tamar Tamar. جاذبه اصلی جزیره آخنامار، کلیسای جامع ارمنی صلیب مقدس است که تاریخ ساخت آن به سال ۹۱۵ برمی گردد. کلیسا از معماری قابل توجهی برخوردار است. اما آنچه چشمگیر است کارهای هنری انجام شده روی دیوارهای بیرونی کلیساست که صحنه هایی از کتاب مقدس را به تصویر کشیده اند.

کلیسای صلیب مقدس وان

کلیسای صلیب مقدس  به شکل زیبایی روی کوهی در جزیره اوهتامار ساخته شده و دور تا دور آن را دریاچه وان فرا گرفته است. کلیسای صلیب مقدس بین سالهای ۹۱۵ و ۹۲۱ توسط معمار آمریکایی ” ترادات مندت ساخته شده است. کلیسای صلیب مقدس بزرگترین جاذبه جزیره است. کلیسای صلیب مقدس نه تنها اهمیت مذهب و دین را در جزیره منعکس می کند بلکه امیت فرهنگ و هنر را نیز خاطر نشان می کند. کلیسا در سال ۲۰۰۵ تحت یک مجموعه بازسازی قرار گرفت. اما هنوز هم می توانید سنگ های قرمز tufa را در بنا مشاهده کنید. این سنگ ها از جزیره همسایه به اینجا آورده شده اند. داخل کلیسا حتی از بیرون آن زیباتر و تحسین برانگیز تر است.  در طراحی بیرونی آن از کنده کاری هایی استفاده شده که صحنه هایی از کتاب مقدس را به تصویر کشیده اند.

قلعه هوساپ وان

قلعه هوساپ که بر روی برون زدگی سنگی ساحل رود هوساپ ساخته شده یک قلعه قرون وسطی یست. محلی ها افسانه ای دارند که روایت می کند معمار قلعه هوساپ کردی به نام محمودی سلیمان بوده است که برای رهایی از ظلم حاکمان وقت این قلعه را بنا نهاد. قلعه هوساپ یا هوزاپ در سال ۱۶۴۳ به دو قسمت قلعه بیرونی و داخلی تقسیم شد. چهل نگهبان از برج های بیرونی محافظت می کردند که این برج ها شامل یک مسجد و جند بنای دیگر می شد. از طرف دیگر قلعه داخلی به لحاظ استراتژیک نقطه اوج عظمت قلعه محسوب می شد. قلعه هوساپ دارای محوطه های سه دیواری ست که به دو سطح یا طبقه تقسیم می شوند. طبقه پایین تر پاسدار خانه ، برج و باروها و ورودی ست. در حالیکه طبقه بالاتر دارای اتاقک پاسبانی می باشد.

قلعه کاووستپه وان

پادشاهی باستانی اوراتو به خاطر داشتن دژها و قلعه های نیرومند معروف بوده که یکی از آنها کاووستپه است. کاووستپه در زمان سرودوری دوم (Sarduri) ساخته شد. کاووستپه علاوه بر استحکام خود قلعه به خاطر اینکه یک قلعه ساردورینی (یعنی شهر ساخته شده توسط سرودوری) بود، معروف شده است. قلعه کاووستپه از سنگ های برش خورده، ساخته شده است و به دو قسمت قلعه پایینی و بالایی با چندین ساختمان تقسیم می شود. قلعه بالایی (فوقانی) دارای معبدی ست که به افتخار خدای هالدی ساخته شد. از سوی دیگر، قلعه پایینی دارای کارگاه و انبارهایی برای نگهداری غلات و شراب در سال های دور بود. در مجموعه کاووستپه معبد دیگری وجود دارد که برای خدای ایرماشی ساخته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *