gorjestan

جاذبه های گردشگری اطراف استانبول و گرجستان

تصویر روز: در ادامه با طبیعت گردی در استابنول ترکیه و گرجستان بیشتر آشنا شوید.

جاذبه های اطراف استانبول

استانبول، یک شهر جذاب در دو قاره است که توسط تنگۀ بسفر تقسیم شده است. این یکی از بزرگترین شهرهای جهان است که در آن شما می توانید  ترکیب یک شهر مدرن غربی را با یک شهر شرقی سنتی ببینید، این شهر مخلوطی از بسیاری از تمدن ها و افراد مختلف است. استانبول توسط اتحادیه اروپا به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۰ اعلام شد.

از بنیان گذاری بیزانس در قرن هفتم پیش از میلاد تا امروز، استانبول همیشه نقش مهمی در تاریخ بشریت در این بخش از جهان داشته است. همه می خواستند به خاطر موقعیت استراتژیک آن، این منطقه را کنترل کنند؛ در اینجا امپراطوریها در خاکستر امپراتوری پیش از خود متولد می شدند.

از زمان جمهوری در سال ۱۹۲۳، استانبول همچنان رشد کرده و امروزه جمعیتی بیش از ۱۴ میلیون نفر را در این شهر گسترده تشکیل می دهد. این باعث می شود استانبول بزرگترین شهر ترکیه و یکی از بزرگترین شهرهای جهان به شمارآید.

ثروت های تاریخی و جاذبه های استانبول می تواند به راحتی بازدیدکنندگان را برای یک هفته مشغول کند، غروب آفتاب شهر با سفرهای روزانه از استانبول یک راه خوب برای فرار از همهمه و شلوغی برای مدتی و کشف یک زندگی متفاوت در ترکیه است. سفرهای روزانه ی عمده، منظره های شبه جزیره ی Gallipoli و سایت مشهور باستان شناسی Troy می باشد، اما اگر تاریخ برایتان چندان جالب نیست، به گردشگران محلی بپیوندید واز جزایر آرام Princess دیدن کنید و یا در سواحل محبوبSile  در دریای سیاه بروید که هر دو از تفریحات وسوسه انگیز در سفرهای استانبول است.در مور سفر با تور استانبول در سایت سفر باتو بیشتر بخوانید.

گورستان جنگی Gallipoli

برای بسیاری از بازدیدکنندگان استانبول، سفر یک روزه به شبه جزیره Gallipoli شگفت انگیز است، اما هدف اصلی معمولا غرق شدن در مناظر ساحلی سرسبز Gallipoli نیست. در عوض، بیشتر کسانی که در اینجا وارد می شوند، می خواهند احترام خود را نسبت به کشته شدگان جنگ جهانی اول ادا کنند. در سراسر ساحل ناهموار این تکه خشکی کوچک سر زمین، گورستان های هر دو نیروهای ترک و متحد، که در جنگ های خونین لشگر Gallipoli در سال ۱۹۱۵ با یکدیگر مبارزه کردند، پراکنده شده اند. میدان های جنگی و یادبود ها در حال حاضر بخشی از پارک ملی تاریخی گالپیلی است که به احترام هر دو طرف در جنگ ساخته شده اند. در کل، طی این لشگرکشی نه ماهه، بیش از نیم میلیون تلفات در این کشور وجود داشته، از جمله بیش از ۱۳۰۰۰۰ کشته، با ازدست رفتن ۸۶۷۰۰ نفر از طرف ترکیه و ۳۶۰۰۰ نفر از نیروهای متفقین. Gallipoli ، برای بازدیدکنندگان خارجی از استرالیا و نیوزیلند نیز، منقطه ای زیارتی است؛ زیرا سربازان این کشورها (که به نام ANZACS شناخته می شوند) در شمار زیادی به این لشگر اعزام شده اند و در این میان متحمل تلفات شدیدی شده اند.

Çanakkale

چاناکالای شهر ساحلی پیشرفته ای همراه با هیجانات جوانان مدرن است و نزدیک ترین مرکز به شبه جزیره ی Gallipoli و سایت معروف معماری Troy است. بیشتر بازدیدکنندگان فقط به اندازه ای درشهر می مانند تا نگاهی به بنای یادبود اسب تروا داشته باشند، با این حال اگر بخواهید شهری پر هیجان مثل استانبول، ولی در مقیاس کوچک تر را تجربه کنید، ارزش دارد که کمی بیشتر وقت در این شهر صرف کنید. برای علاقه مندان به تاریخ، اسکله ی چاناکالای، محل اسکان موزه دریانوردی تنگه دوردانل است که دارای مجموعه ای کوچک و جالب از آثار جنگی و مصنوعاتی از جنگ های گالپیلی و دوران عثمانی پیشین است. از آنجایی که مسافران بیشتر به زندگی معاصر علاقه مند هستند، کافه شهر را اغلب پر از دانشجویان دانشگاه می یابند و در اینجا توقفی کوتاه در راه رزمگاه های تیره و تار و یا به تروی می کنند.

بیشتر بخوانید: تور ترکیه

سواحل دریای اژه (Aegean Coast)

سواحل دریای اژه، ترکیب بی نظیری از زیبایی های طبیعی و جاذبه های تاریخی ارایه می دهد. این یکی از پر جمعیت ترین شهرهای جهان باستان است همراه با چندین شهر معروف تروا، شهر ایلیاد و ادیسه و ازمیر (Smyrna)، مکان تولد هومر و ساردیسی، شهر کروسوس، پادشاه ثروتمند، Ephesus شهری که سنت پل درباره ی مسیح موعظه می کرد و HalicarnaSSOS شهر هردوتوسی تاریخ نویس، ویرانه های دو بنا از هفت عجایب دنیا معبد آرتمیس در Ephesus و آرامگاه HalicarnaSSus نیز در این مکان یافت شده است. در میان این شهرهای تاریخی، سواحل زیبا و دهکده های ماهی گیری خوش منظره ای، همچنین تعدادی تفریح گاه مدرن، مخصوص تعطیلات که از معروف ترین آنها بدروم و کوشی آداسی نام دارند، قرار گرفته است. شهر اصلی این منطقه ازمیر است که دارای فرودگاه بین المللی است، در بدروم و دالامان هم فرودگاه دیگری قرار دارد که بیشتر تورها از این فرودگاه وارد می شوند.

Troy

کمتر سایت باستان شناسی ای مانند Troy افسانه ای شده است. ویرانه های اینجا محل جنگ مشهور تروا در داستان ایلیاد هومر است که یونانی ها را در دفاع از شهر Troy به چاله می اندازد. این سایت برای بسیاری از عوامل فراتر از افسانه یونان مورد توجه است. اینجا شهرهای مختلف تجاری از دوران آغازین برنز تا دوره ی بیزانتین وجود داشته  و از نظر تاریخی مکانی چند لایه است و در نتیجه برای یافته های باستان شناسانه در ارتباط با تمدن های باستانی مدیترانه از اهمیت بسیاری برخوردار است. این محل در سال ۱۹۹۸ جایزه میراث جهانی یونسکو را به خود اختصاص داد.

Princes Islands

یکی از محله های دور از شهر و محبوب استانبول جزایر Princess ، در گوشه شمال شرقی دریای مرمره است که تنها با نیم ساعت سفر با کشتی و دور از شلوغی های شهر، مناظر زیبایی را به نمایش می گذارد. پریدن در کشتی برای یک سفر روزانه به جزایر، این فرصت را در اختیار مسافران قرار می دهد تا درمناظر ساحلی فوق العاده این مسیر غرق شوند. جزایر Princess شامل ۹ جزیره است، ولی دو تا از آنها از همه پر طرفدارتر است.

جزیره ی Heybeliada دارای مناطق زیادی برای شنا و آفتاب گرفتن دارد که از سرگرمی های محبوب مسافران است، البته این جزیره جایگاه قصر زیبای Merit Halki است که حالا به هتل تبدیل شده، صومعه ی Hagia Triada که در سال ۱۸۴۴ساخته شده نیز در این محل وجود دارد. جزیره ی Buyukada دارای صومعه ی St.George و موزه ی جزایر Princess است. در این جزیره ها هیچ ماشینی تردد نمیکند و کالسکه هایی که با اسب رانده می شوند وسیله اصلی تردد هستند.

از میان مطالب پبشین سایت: دانستنی های سفر باه استانبول و تفلیس

Bosphorus

اگر بخواهید از شلوغی شهر بیرون بیایید اما خیلی دور از شهر نباشید، سفر یک روزه به Bosphorus بسیار لذت بخش است. Bosphorus شهر را به دو نیم می کند، اروپا را از آسیا جدا می کند و شاهراه حیاتی شهر است. سفرهای با کشتی یک روزه و نیم روزه به این منطقه محبوب توریست های استانبول است و فرصت دیدار از مناظر آسمان شهر مثل مناره ها و قصرها را از بهترین دیدگاه می دهد. سفرهای تمام روزه که یکراست به طرف دهکده جذاب Anadolu Kavagi می رود، از سر راه استحکامات ناهموار قلعه بیزانتین عبور می کند.

جزئیات بیشتر در مورد آفر تور آنتالیا را بخوانید.

جزیره گالی پولی (Gallipoli)

شبه جزیره ی گالیپولی (یا به ترکی Gelibolu Yarimadasi) واقع در جانب شمالی Dardanelles، صحنه ی یکی از بدنامترین لشکرکشی های نظامی جنگ جهانی دوم است.

حمله ی متفقین که شامل نیروهای استرالیا، انگلیس، زولاند نو و فرانسه بود، به هدف تسخیر شبه جزیره و کنترل تنگه ی کم عرض Dardanelles، تا بدین گونه از مسیر دریایی بدون یخ محافظت کند و به ارتش روسیه تجهیزات رسانده و بر علیه ژرمن ها آتش بگستراند.

اولین ورود دشمن در تاریخ ۲۵ آوریل ۱۹۱۵ به وقوع پیوست و با مقاومت سختی از جانب ترک ها که تحت فرمان ژنرال مصطفی کمال بودند، مواجه شدند. متفقین تنها توانستند نفوذ کمی بر شبه جزیره داشته باشند و در پی آن سکوتی طولانی شکل گرفت و در پی آن ۹ ماه جنگ و خونریزی، زندگی های بسیاری از میان

رفت، ۱۶۰۰۰۰ نفر از نیروی متفقین ۸۶۰۰۰ نفر از ترک ها کشته شدند و حدود ۲۵۰۰۰۰ نفر زخمی شدند. ارتش آنزاک (سربازان ارتش استرالیا و زولاند نو) وحشت انگیزترین صحنه های مبارزه را به چشم دیدند و تاثیرات بسیار سنگینی بر آنها اعمال شد. ساحلی که ماوای آنها به حساب می آمد، به احترامشان، خلیج کوچک آنزاک (یا به ترکی Anzak Koyu) نام گرفت.

کل خاک این شبه جزیره پر از خاطرات است، همراه با لوح های منقشی که پیشرفت لشکر کشی را شرح میداد و یادبودهایی از سربازان ارتش متفقین و ترک. با یکی از دو موزه، در دفتر مرکزی پارک Camburnu، واقع در ۱ کیلومتری گذرگاه در Eceabat و یا موزه ی نظامی Kabatepe شروع کنید. هر کدام از گورستان های جنگ با تابلوهایی مشخص شده اند و تمامی آنها گل کاری شده و با بوته های معطر رزماری، خوش بو می شوند. همه ساله در روز آنزاک (۲۵ آوریل) یک مراسم یادبود، با حضور خانواده های ترک و کهنه سربازان آنزاک و همین طور دیگر بازدید کنندگان برپا می شود.

مکان دقیق شهر افسانه ای تروا پنهان مانده بود تا این که یک باستان شناس تازه کار که شیفته ی هومر بود در سال ۱۸۷۱ شروع به حفاری کرد. هنریک اشلیمان افسانه ی خود را کشف کرده و گنجینه ی پریام را پیدا کرد، مخفیگاه پر از طلا و کشف خود را با خود به آلمان قاچاق کرد اما در طول جنگ جهانی دوم ناپدید شد تا این که در ۱۹۹۳ در مسکو دوباره پیدا شد.

امروزه باستان شناسان ۹ شهر پنهان را کشف کرده اند، از تروا اول، اسکان اوایل عصر برنز (۲۵۰۰ – ۳۰۰۰ قبل از میلاد) گرفته تا Hellenistic و کلان شهر رومی ها که به Ilium Novum معروف بوده و از ۳۳۴ قبل از میلاد تا ۴۰۰ بعد از میلاد، در این مکان پا برجا ایستاده است. محققان آمریکایی این بنا را به عنوان تروای هفتم یعنی شهر پادشاه پریام شناسایی نموده و سازه ی آن را در سال ۱۲۶۰ قبل از میلاد تخمین زدند.

منطقه ی نزدیک دهکده ی Hisarlik، به وسیله ی یک کپی از اسب چوبی مشهور علامت گذاری شده است. برای آنان که از داستان های ایلیاد و هومر لذت میبرند، این مکان بسیار جذاب است، جایی که سنگ ها با روح هلن و پاریس، آشیل و آگامنون در ارتباط هستند.

شاخ طلایی

یک از زیباترین بنادر طبیعی جهان بندر شاخ طلایی با ورودی هلالی ۷ کیلومتری است که توسط پل Galata به Bosphorus  باز می شود. در دوران قرون وسطی، شاخ طلایی توسط زنجیری در دهانه آن برای کشتی رانی بسته می شد. سفر با کشتی از مرکز استانبول به این مناظر روزی عالی دور از شهر را برایتان فراهم می کند. در Haskoy برای دیدار از عمارت قرن ۱۸ و پرزرق و برق Aynalikavak Kasri پیاده شوید و سپس به سوی انتهای شمالی شاخ طلایی، به سمت مرکز زیارتی Eyup ادامه مسیر دهید. در اینجا می توانید Turbe of Eyup (مقبره حضرت محمد (ص) که در اولین محاصره قسطنطنیه در ۶۷۸ میلادی کشته شد)، را مشاهده کنید. درست مقابل آن مسجد Eyup که در سال ۱۴۵۹ ساخته شده وجود دارد، جایی که پادشاهان عثمانی معرفی شدند. گورستان بالای تپه چشم انداز بی نظیری از روی آب دارد.

Bursa

Bursa در پشت قله های بلند کوه های Uludag ترکیه، شهر صنعتی مدرن با هسته تاریخی شگفت انگیز است. این نخستین پایتخت امپراتوری عثمانی بود که از آنجا به قسطنطنیه ( استانبول فعلی) چشم می دوختند و تصمیم به فتح شهر بیزانتین گرفتند. گرچه Boursa شهری گسترده است ولی بیشتر مناطق تاریخی آن در ناحیه مرکزی با فاصله های کمی از هم قرار دارند و با پیاده روی قابل دسترسی هستند.

مسجد عظیم Ulu Camii کانون توجه شهر است و توسط پادشاه سلجوقی Beyazit اول با ۲۰ مناره در سقف آن ساخته شده است.  شهر بورسا تنها بناهای یادبود پراکنده ای را برای دیدن دارد اما محل مقبره های سلطان عثمان و ارهان نیز هست که بنیانگذاران امپراتوری عثمانی بودند. زیباترین مسجد بورسا Yesil Camii می باشد و کاشی کاری های پیچیده و خطاطی های زیبایی را به نمایش می گذارد. در مقابل مسجد مقبره ی Yesil با محرابی کاشی کاری شده وجود دارد. مدرسه ی مذهبی نزدیک به آن اکنون موزه ی هنرهای اسلامی ترکیه است که برای مسافرانی که به هنر و طراحی عثمانی علاقه مند هستند ارزش دیدار دارد.

طبیعت گردی در گرجستان

حرف از گرجستان که به میان می آید، احتمالا بیشتر شما به یاد پایتخت آن تفلیس و یا شهر ساحلی باتومی می افتید. با اینکه این دو شهر بسیار جذاب و دیدنی هستند اما گرجستان پر جاذبه های گوناگون دیگری می باشد که خوب است آن ها را بشناسید. این کشور که در طول قدمتش از کشورهای اطراف مورد حمله های زیادی قرار گرفته، پر از قلعه های باستانی و دژ های تاریخی است. اما آن دسته از گردشگرانی که عاشق طبیعت گردی و کوه نوردی هستند، نگران نباشند. طبیعت گردی در گرجستان تفریح محبوبی است که اگر از افرادی که به این کشور سفر کرده اند بپرسید، این قضیه به شما ثابت می شود.در مورد آفر تور گرجستان لحظه آخری بیشتر بخوانید.

چرا برای ماجراجویی به گرجستان برویم؟

کشور گرجستان دارای ۱۱۰۰ کیلومتر از رشته کوه های قفقاز است. این کوه های شگفت انگیز، محل بسیار خوبی برای طبیعت گردان، کوه نوردان و هر کسی شده که عاشق نزدیک شدن و لمس طبیعت است. فرقی نمی کند که شما یک طبیعت گرد حرفه ای هستید یا در این ورزش مبتدی محسوب می شود؛ گرجستان پر از مسیرهای گوناگونی است که برای همه مناسب است.

گذرگاه چاوخی | Chaukhi Pass

این مسیر روستای جوتا در کازبگی را به خوسورتی یکی از مناطق قرون وسطاییِ گرجستان، متصل می کند. با توجه به مجاورت این منطقه چشمگیر به هفت قله چسبیده به هم، این مسیر بسیار هیجان انگیز است. یکی از دلایل اصلی این طبیعت گردی این است که از جوامع آرکوتی دیدن کنید، جایی که شما با دره های نفس گیر، آبشارهای زیبا و تنهایی کامل روبرو می شوید.

دریاچه های رنگارنگ آبودلائوری | Lakes of Abudelauri

برای طبیعت گردی در گرجستان در میان این دریاچه ها، ابتدا باید از تفلیس به روستای باریسکاهو در Kvesureti بروید و سپس از روستای روشکا، مسیری را به سمت دریاچه های خوش منظر طبیعت گردی کنید. برای رسیدن به دو دریاچه اول، حدود ۷ کیلومتر و برای رسیدن به آخرین دریاچه، نیم ساعت دیگر را باید طی کنید.

در این جا سه دریاچه با رنگ های مختلف می بینید: آبی، سبز و سفید. شما می توانید اگر تجهیزات کمپینگ دارید، یک شب را در کنار این دریاچه بمانید و اگر هم نمی خواهید در این منطقه شب مانی داشته باشید، به راحتی می توانید این سفر را یک روزه انجام دهید.اطلاعات بیشتر در  مورد تورها در سایت سفر باتو موجود است.

دریاچه بلک راک | Black Rock Lake

این دریاچه که در پارک ملی لاگودخی واقع است، جزو مسیرهای شیب دار است، برای آن هایی که به پیاده روی در شیب عادت دارند. با این حال، منظره هایی که پیش رویتان است، واقعا ارزش رفتن را دارند. لاگودخی، قدیمی ترین منطقه طبیعی حفاظت شده در گرجستان است که مسیرهای متعددی را برای گردشگران دارا می باشد.

شما در این مسیر از جنگل های بسیار زیبایی عبور خواهید کرد و اگر خوش شانس باشید می توانید حیواناتی نظیر گوزن، بز کوهی و یا شوکا را مشاهده کنید. دریاچه بلک راک حدود ۳ هزار متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و به همین خاطر یک طبیعت فوق العاده کوهستانی اطرافش را گرفته است.

یک مسیر رفت و برگشت و یک پناهگاه در سه کیلومتری دریاچه نیز در سال ۲۰۱۶ افتتاح شده است که می توانید به آن جا نیز بروید.

اومالو به شتیلی | Omalo to Shatili

اومالو مرکز منطقه توشتی می باشد. مسیر اومالو به شتیلی و یا برعکس از مسیرهای جالبی است که در آن می توانید معماری قرون وسطی و سنت های باستانی را مشاهده نمایید. از اومالو که شروع می کنید، از کنار روستاهای دوست داشتنی توشتی می گذرید و هر چه جلوتر می روید، جمعیت مناطق کمتر و کمتر می شوند.

اومالو به شتیلی

در بخش اول این مسیر طبیعت گردی در گرجستان، شما از میان یک دره بدون ساکن عبور می کنید و در طول سفرتان ممکن است گله های گوسفندی که به طبیعت حس و حال خاصی می دهند را ببینید. همچنین احتمالا افراد دیگری که در این مسیر در حال طبیعت گردی هستند نیز در کنار شما دیده خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *