636390934181556458 airport

لغو پروازهای چارتری ، دردسر جدید مسافران

تصویر روز: پس از تعیین نرخ مشخص برای پروازهای داخلی، برخی چارترکننده‌ها که صندلی پروازهای موجود را از قبل فروخته بودند و یا حتی فروش بلیت بدون پرواز انجام داده بودند، با مشکلاتی در تأمین صندلی هواپیما مواجه شدند که به ابطال برخی پروازها انجامیده است.

به گزارش فارس، به دنبال افزایش قیمت ارز و تغییر ارز اختصاصی به شرکت‌های هواپیمایی‌، قیمت بلیت هواپیما با توجیه اینکه بیش از ۵۰ درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، سر به فلک کشید و قیمت پروازهای داخلی نجومی شد.البته در این افزایش قیمت‌ها، هم شرکت‌های هواپیمایی، هم آژانس‌ها و هم چارترکننده‌ها‌ دخیل بودند.

پس از بروز این اتفاق و نگرانی مردم بابت افزایش بی‌محابای قیمت بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری انجمن شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های هواپیمایی روز شنبه سوم شهریورماه جلسه‌ای تشکیل داد تا در راستای سامان‌دهی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی، چاره‌اندیشی شود.

‌در این جلسه تصمیم بر آن شد موقتاً و برای ایام پرتقاضای فعلی، نرخ ثابتی با نوسان ۱۰ درصدی بسته به میزان خدمات برای مسیرهای داخلی در نظر گرفته و اعلام شود.

البته شرکت‌های هواپیمایی با توجه به نوع و کیفیت خدمات خود می‌توانند حداکثر ۱۰ درصد بیشتر از نرخ‌های تعیین شده بفروشند، همچنین کمتر از نرخ‌های تعیین شده هم امکان فروش وجود دارد.‌

بنابراین گزارش با تأکید سازمان هواپیمایی کشوری و همکاری شرکت‌های هواپیمایی، قیمت بلیت پروازهای داخلی تا اندازه‌ای متعادل شد و نرخ‌ها از آن هرج و مرج خارج شد. قیمت‌های جدید بلیت هواپیما از اینجا قابل مشاهده است.

در این بین، بازار برخی چارترکننده‌ها که دنبال سودجویی از این بازار متلاطم بودند و قیمت برخی پروازهای داخلی را تا ۱٫۲ میلیون تومان هم افزایش داده بودند، به هم ریخت و عملا امکان اعمال نرخ‌های بالا را نداشتند.

در سیستم چارتر، چارترکننده از قبل، صندلی‌های یک شرکت هواپیمایی را با قیمتی اجاره کامل می‌کند و در ایام مختلف بسته به میزان تقاضا با نرخ‌‌ها بازی کرده و موجی از قیمت‌ها را ارائه می‌کند؛ البته بماند که در کشور ما «چارتر» فقط شامل «بلیت» است در صورتی که باید شامل هتل، پذیرایی و دیگر خدمات باشد.

به هر حال شرایط به هم ریخته اقتصادی اخیر بهانه خوبی بود که چارترکننده‌ها جیب مسافران را در نبود نظارت سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی خالی کنند، اما با اعتراضات مردم بابت قیمت‌های گران بلیت و ورود ‌سازمان هواپیمایی مبنی بر کاهش تعداد پروازهای چارتری و در نهایت قیمت‌گذاری مشخص روی یک ساعت صندلی پرواز، دست برخی چارترکننده‌ها خالی ماند.

حال در این میان عده‌ای چارترکننده که از قبل صندلی‌های پروازی را که اصلا وجود نداشته است، به مردم فروخته بودند تا به عنوان مثال یک روز قبل از پرواز از یکی از شرکت‌های هواپیمایی صندلی پرواز به دست آورند و مسافران خود را جابه‌جا کنند که برنامه‌ریزی آنها به هم خورد و همین امر موجب شد، به اجبار به مسافر پیامک کنند که پرواز آنها ابطال شده است.

‌یکی دیگر از دلایل ابطال برخی پروازهای برخی شرکت‌های هواپیمایی، لغو قرارداد برخی شرکت‌ها با چارترکننده‌ها حداقل در شرایط کنونی بود که موجب ابطال برخی پروازها شد.

از سوی دیگر با افزایش قیمت بلیت هواپیما، تقاضای سفر هم کاهش یافته است که در این بین برخی محدود از شرکت‌های هواپیمایی در نبود تقاضای سفر برای پرواز برنامه‌ای یا چارتری خود، ان پرواز را باطل اعلام می‌کنند.

در این میان مسافران که اغلب آنها از چارترکننده‌ها بلیت دریافت کرده‌اند با مشکل ابطال پرواز مواجه می‌شوند که بهانه اغلب چارترکننده‌ها هم کمبود هواپیما و صندلی پرواز است.

ضرورت دارد سازمان هواپیمایی کشوری در راستای جلوگیری از تضییع حقوق مسافران، به این مهم توجه کند

1 thoughts on “لغو پروازهای چارتری ، دردسر جدید مسافران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *