ghatar.1

دلار ۴۲۰۰ تومانی نگیریم، ناچاریم قطارها را متوقف کنیم

تصویر روز: دبیر انجمن صنفی شرکت‌های ریلی با تأکید بر اینکه سفر به عنوان کالای اساسی باید حفظ شود، چون برای کشور منافع دارد، گفت: اگر دلار ۴۲۰۰ تومانی به بخش ریلی مسافری اختصاص نیابد، به ناچار برای رعایت ایمنی، سیر قطارها متوقف می‌شود.

به گزارش فارس،‌ مجید بابایی در میزگرد تغییرات نرخ ارز و اثرات آن بر حمل و نقل ریلی اظهار داشت: سرانه مسافرت با قطار در کشور ما بسیار پایین است، این رقم در کشوری مثل سوئیس ۲۵۰۰ کیلومتر به ازای هر نفر در سال، در آلمان ۱۲۰۰ کیلومتر به ازای هر نفر در سال و در ایران ۱۶۰ کیلومتر به ازای هر نفر در سال است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر استقبال از حمل و نقل شخصی در کشور افزایش یافته است، گفت: طبق برآورد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سال ۸۴ تعداد ۳۵۰ میلیون نفرسفر با ناوگان شخصی انجام شد که این رقم در سال ۹۴ به ۶۹۰ میلیون نفرسفر رسیده است.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی بیان کرد: در سال ۸۴ میزان ۴۱۵ میلیون نفرسفر از طریق وسایل نقلیه عمومی جاده‌ای انجام شد که در سال ۹۴ این رقم به ۲۹۰ میلیون نفر سفر کاهش یافت.

بابایی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد نرخ سوخت واقعی شود، تا حمل و نقل ریلی توجیه داشته باشد،گفت: به دلیل غیرواقعی بودن نرخ سوخت، یک خانواده زمانی که تصمیم به سفر دارد، ترجیح می‌دهد ‌با خودروی شخصی و حداکثر ۳ باک سوخت، به سفر برود و در مقصد هم با اقامت در چادر، چند روز سفر خود را ادامه داده و به شهر خود برگردد که تبعات این تصمیم، برای کشور خطرناک است.

وی به آمار بالای کشته شدگان سوانح رانندگی و هزینه‌های بعدی آن اشاره کرد و گفت:‌ مصرف بالای سوخت در ایران (سه برابر متوسط جهانی) آلودگی هوا، آلودگی صوتی و غیره، دستاورد توسعه حمل و نقل شخصی است.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با بیان اینکه میل سفر با وسیله شخصی هزینه هنگفتی به کشور تحمیل کرده است، گفت: معتقدیم نباید هزینه سفر با قطار برای مردم افزایش یابد.

وی با انتقاد از اینکه بخش ریلی دغدغه امروز دولتمردان و کشور نیست،‌گفت:‌ قیمت بلیت‌های قطار از آذر ۹۴ تغییر نیافت و اوایل تابستان امسال هم ۱۰ درصد افزایش یافت، حال چطور ممکن است یک بنگاه اقتصادی بدون هیچ درآمد دیگری در این شرایط اقتصادی موفق باشد؟

بابایی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد مابه‌التفاوت قیمت‌های واقعی و قیمت‌های فعلی بلیت به شرکت‌های ریلی پرداخت شود، گفت: سفر باید کالای اساسی فرض شود، چون منافع قابل توجهی برای کشور دارد، بنابراین باید سفر در کشور حفظ شود؛ حال اگر در سبد تخصیص ارز دولت، شرکت‌های ریلی در بخش کالاهای اساسی و ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار نگیرند، حرکت قطارها متوقف می‌شود.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر میزان استفاده بخش ریلی از ظرفیت‌های قانونی نظیر بند «ق» تبصره بودجه و یا سهم ۱۰ درصدی از قیمت سوخت، گفت: حدود چهار سال از مصوبه بند «ق» گذشته، اما ریالی به شرکت‌های ریلی اختصاص نیافته است.

بابایی اضافه کرد: همچنین مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های ریلی که قرار بود صفر باشد، از سوی سازمان امور مالیاتی اجرا نمی‌شود و این جای تأمل دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *