طهایی از روسیه دست ُپر برگشت

تصویر روز: استاندار البرز ضمن اشاره رهاوردهای سفر اخیر هیات اقتصادی استان به کشور روسیه، مقصد مسکو – استان ایوانوا گفت: مقدمات انعقاد پیمان خواهر خواندگی بین دو استان فراهم شده است و این سرآغازی برای گسترش تعاملات البرز و مسکو خواهد بود.

“سیدحمیدطهائی” در نشست خبری تشریح رهاوردهای سفر به روسیه، که در سالن شهدای دولت برگزار شد، اظهار داشت: در طول دو سال اخیر، هیات های تجاری و اقتصادی متعددی از کشورهای مختلف به استان سفر داشته و مذاکرات مستقیم و غیر مستقیم بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و… در کنار اعزام هیات ها صورت گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت موقعیت اقتصادی روسیه و گسترش روابط تجاری بالاخص بعد از برجام، این سفر را نقطه آغازی برای گشایش مسیر توسعه در استان خواند و تصریح کرد: با بسترهایی که از سوی دکتر سنایی سفر کشور جمهوری اسلامی در مسکو فراهم شد، سفری چهار روزه با همراهی هیاتی ۲۵ نفره با رویکرد معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های اقتصادی این استان به کشور روسیه داشتیم.

طهائی با تأکید بر لزوم بهره مندی از فرصت ایجاد شده برای گسترش تعاملات اقتصادی با دنیا، گفت: این حرکت آغاز خوبی برای ارتباطات اقتصادی بین استان البرز و کشور روسیه و استان ایوانوف بود.به همت دولت تدبیر و امید شرایط برای مذاکره با کشورهای خارجی مهیا شده است و ایجاب می کند که استانها نیز در زمینه توسعه روابط، گام های بلندی بردارند.

وی افزود: در این سفر با مسئولان اتاق های بازرگانی و گروه تجاری اوراسیا که نماینده ۵ کشور است دیدار داشته و طرف مذاکره آماده عقد تفاهم نامه همکاری شد.

استاندار البرز هدف اصلی این سفر را تقویت بخش خصوصی و آشنایی با بازار و شرایط روسیه به منظور توسعه همکاری ها و صادرات خواند.

سرپرست هیات اقتصادی استان در سفر به روسیه، با اشاره به برنامه ریزی چندین ماه برای انجام این سفر گفت: در این سفر تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی در حوزه های کشاورزی، محصولات غذایی، دارویی، لوازم بهداشی، ساختمان، گردشگری و صنایع دستی با بخش خصوصی روسیه گفت و گو کردند و با شرایط و نیاز های روسیه آشنا تر شدند.

طهائی گفت: جمعیت بیش از ۱۷۰ میلیون نفری روسیه و به ویژه استان یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفری ایوانوا نیازها و پتانسیل های فراوانی برای همکاری و تجارت دارند که در راستای اقتصاد مقاومتی میتوان با بهبود کیفیت بسته بندی محصولات، صادرات قابل توجهی به این کشور انجام داد.

وی با اشاره به قطع روابط ترکیه و روسیه گفت: اجرای پروژه هایی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار در ترکیه توسط روسیه گویای خلا های تجاری و اقتصادی این دو کشور بوده و فرصت برای تجارت روسیه و ایران است و در این فضای ایجاد شده ایران میتواند سهم قابل توجهی از بازار تجارت ۸۵۰ میلیارد دلاری اقتصادی روسیه را به خود اختصاص دهد.

سرپرست هیات اقتصادی اعزامی به روسیه، افزود: از آنجا که تا پیش از این ترکیه تأمین کننده بخشی از بازار روسیه بود، اکنون این ظرفیت برای جمهوری اسلامی فراهم شده و می توان این خلاء را با گنجاندن تولیدات داخلی در بازارهای مقصد پُر کرد.

وی تأکید کرد: نیاز روسیه در تأمین میوه جات، محصولات کشاورزی، لبنی و… است و استان البرز نیز با ظرفیت هایی که در این زمینه دارد می تواند بخشی نیازهای روسیه را تأمین کند.

طهائی در ادامه به بخشی از دیدار ها و مذاکرات در این سفر نیز اشاره کرد و گفت: دیدار با استاندار ایوانوا(ایوانوف)، نشست مشترک با رئیس اتاق بازرگانی مسکو، روسای اتاق های بازرگانی دو استان و همچنین دیدار با اعضای اتحادیه تجار ارواسیا در کنار بازدید از ظرفیت های گردشگری روسیه، کارخانجات تولیدی ماشین آلات مکانیکی و.. تنها بخشی از محورهای دیدارهای چهار روزه در این سفر بود.

وی بیان کرد: عمده مذاکرات با اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی مسکو و تجار روسی صورت گرفت و پیشنهادات ما به طرف های روسی اعلام شد که البته با انعقاد پیمان خواهرخواندگی که مقدمات آن در این سفر ایجاد شد، بزودی شاهد گسترش تعاملات اقتصادی البرز و روسیه خواهیم بود.

استاندار البرز گفت: طی هفته های آتی با بررسی بیشتر گفتگوها، طی سفر هیئت تجاری و اقتصادی استان ایوانوا به البرز تفاهم نامه ای میان مسئولان دو استان به امضا طرفین می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *