razavi

تقدیر معاون توسعه روستایی رییس جمهور از پست بانک

تصویر روز: دکتر رضوی؛ معاون توسعه روستائی و مناطق محروم ریاست جمهوری یکی از چهره های محبوب نزد روستاییان و اهالی رسانه ایران است.

عشق و علاقه ایشان به توسعه و رونق اقتصادی روستاها و رفتار بی تکلفش با مردم و خبرنگاران باعث شده که چهره و نامشان تداعی کننده مباحث تولید و اشتغال روستاها باشد . به منظور تبیین اهمیت ارائه خدمات بانکی در روستاها و ایجاد انگیزه بیشتر در کارکنان پست بانک ایران و مسئولان باجه های روستایی این بانک برای استمرار و افزایش کیفیت خدمات بانکی به مناطق دورافتاده سراغ دکتر رضوی رفتیم و در یک گفتگوی صمیمانه درباره مسائل بانکی و اشتغال روستاییان به بحث نشستیم. حاصل این گفتگو را با هم می خوانیم .
* آقای دکتر رضوی ضمن تشکر از اینکه وقت خودتان را دراختیار مخاطبان نشریه و سایت پست بانک ایران قرارداده اید لطفاً بفرمائید چه شد که تصمیم گرفتید این بانک را به عنوان یکی از بانک های عامل برای پرداخت تسهیلات ایجاد اشتغال پایدار روستائی و عشایری و تسهیلات اشتغالزائی صندوق توسعه ملی انتخاب کنید؟
با تشکر از مدیرعامل، هیئت مدیره و مجموعه همکاران پست بانک ایران، بی شک این بانک امروز نقش مهمی در زندگی روستائیان کشور دارد و از معدود بانکهائی است که روستائیان بطور مستمر با آن ارتباط دارند، بخاطر همین ارتباط و گستردگی باجه های روستائی از همان زمانی که دولت لایحه دوفوریتی را درخصوص اشتغال روستائی به مجلس ارائه کرد تقاضا داشتیم که حتماً پست بانک از بانک های عامل تسهیلات اشتغال زائی باشد.
* نظر شما درخصوص ضرورت حضور این بانک در روستاها چیست؟
وجود یک بانک به عنوان بانک روستائی یک ضرورت است و اگر جای هیئت مدیره پست بانک بودم نام این بانک را به بانک روستا تغییر می دادم،زیرا اولاً تشکیل یک بانک روستایی نشان دهنده اهمیت و توجه کشور به روستائیان و عشایر به عنوان یک مرکز بزرگ تولیدی است. دوماً درحال حاضر ۶۰ درصد مساحت کشور دراختیار روستاییان است که بین ۹۰ تا ۹۳ درصد گندم، بیش از ۹۵ درصد میوه و بخش قابل توجهی ازسایر محصولات کشور را تولید می کنند و گردش مالی عظیم ناشی از این تولیدات نیاز به یک بانک تخصصی دارد که تأمین سرمایه و گردش مالی آن را مدیریت کند. به نظر می رسد علت کم توجهی به حضور بانک ها در روستاها در گذشته این ذهنیت بوده که کار روستاها فقط کشاورزی است و روستاها فقط کشاورزی است. درحالیکه روستا یک واحد تولیدی بزرگ است که در این واحد هم تولیدات و هم محصولات متنوع و گوناگون است و علاوه بر کشاورزی و دامداری و صنایع تبدیلی در سال های اخیر گردشگری بومی هم به آن افزوده شده و نیاز به حضور یک بانک قوی در این مناطق کاملاً احساس می شد که حضور پست بانک به آن جامه عمل پوشاند.
* عملکرد پست بانک ایران در پیشبرد برنامه های دولت در روستاها چگونه بوده است؟
بنده تصمیم و اراده مدیرعامل و هیئت مدیره پست بانک ایران در خدمت رسانی به روستاییان را درحد بسیار خوب می بینم و آرزو می کنم که در شعب شهرستانی و باجه های روستائی این اراده هم منتقل شود و هم به یک باور تبدیل شود. تلاش و پیگیری دکتر فرحی بعنوان مدیرعامل بانک برای پرداخت تسهیلات اشتغالزائی در روستاها و جلب رضایت روستاییان قابل تحسین بوده و اگر این تفکر و انگیزه به بدنه کارشناسی بانک نیز تزریق شود هم در عملکرد بانک و هم در اقتصاد روستاها شاهد تحولات بزرگی خواهیم بود.
* تلاش ها و پیگیری هایتان طی سال های اخیر موجب شده که شما بعنوان چهره ای غیرسیاسی و فردی دلسوز و حامی توسعه روستاها درسطح جامعه شناخته شوید، آیا برنامه ای دارید که درصورت تغییر مسئولیت یا در زمان بازنشستگی همچنان در عرصه توسعه روستاها فعالیت داشته باشید؟
من خودم روستازاده هستم، اهل روستای آشمسیان از توابع شهرستان خمین استان مرکزی، تمام کارهایی که روستاییان انجام می دهند با دستان خودم انجام داده ام. شخم زدن با گاوآهن، خرمن کوبیدن سنتی، شب آبیاری، دروکردن گندم و یونجه، گوسفند چراندن و بسیاری از کارهای دیگر را تجربه کردم و همیشه تاکید دارم که گذشته ام پنهان نشود و علت هم این است که اولاً به خودم یادآوری کنم یک روستائی هستم که روزی دنبال گوسفند می دویدم، بعد از مدرسه باید سریع سرمزرعه یونجه و شبدر می رفتم، شب آبیاری می کردم و نباید برای مردم غرور داشته باشم، من همانم که دستانم پینه‌بسته بود. دوم هم اینکه با بیان گذشته‌ام به بچه‌های روستائی نوید بدهم که ما تافته جدابافته نبودیم که به اینجا رسیدیم و اگر آنها هم اراده کنند می‌توانند از نظر علمی و اجرائی به جاهایی به مراتب بالاتر از من و امثال بنده برسند. البته یکی از آرزوهایم این است که اگر فرصت سرمایه گذاری را پیدا کنم یک مزرعه ۳ هزار هکتاری با عنوان دهکده ملی یا دهکده جهانی ایجاد کنم و در آن تمام فعالیتها و تولیدات کشاورزی، دامداری، صنعت و معدن و گردشگری روستاها را انجام دهم. با این کار حداقل ۷ هزار نفر مشغول به کار می شود و شاید بزرگترین مرکز تولیدی و محلی برای گردشگری فراهم می گردد. به عبارتی نمایشگاه توانمندی های روستائیان کشور که اسفند ماه ۱۳۹۶ در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار گردید درسطح وسیع‌تری در این دهکده اجرائی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *