imani

رعایت استقرار و توسعه بانکداری اسلامی

تصویر روز: صنعت بانکداری به عنوان یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد، نقش بسزایی در بسیج امکانات مالی و سرمایه ای در جهت تخصیص بهینه منابع به منظور رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد.

توجه به جایگاه مهم بانکداری در اقتصاد کشورها و منافع آن، از چند دهه پیش، اندیشمندان مسلمان را بر آن داشت تا با حفظ کارکردهای بانک، موازین و اصول شریعت اسلام را در آن رعایت کنند و با حذف ربا از بانک، صنعتی با نام «بانکداری بدون ربا» یا «بانکداری اسلامی» طراحی و در کشورهای اسلامی پیاده سازی شد که امروزه شاهد رشد روزافزون آن در کشورهای اسلامی و غیراسلامی هستیم، به گونه ای که برخی بانک های غربی صاحب نام نیز طی سال های گذشته بخش های جداگانه و در عین حال ویژه ای جهت ارائه خدمات بانکی و مالی بر مبنای موازین شریعت اسلام تاسیس کرده اند که نشان دهنده کارآمدی و رشد این صنعت نوظهور در جهان است.
در ایران به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۶۲ قانون عملیات بانکداری بدون ربا به تصویب مجلس شورای اسلامی و متعاقب آن به تایید شورای نگهبان رسید و از ابتدای سال ۱۳۶۳ به دنبال تهیه و تصویب دستورالعملهای اجرایی و آیین نامه های عملیاتی توسط هیئت وزیران، به مرحله اجرا گذاشته شد.
امروز پس از گذشت بیش از سه دهه از قانون عملیات بانکداری بدون ربا، شاهد آن هستیم که صنعت بانکداری ایران در پیاده سازی این قانون با چالش های جدی مواجه است و تحقق کامل بانکداری اسلامی در صنعت بانکداری جمهوری اسلامی ایران مستلزم تلاش و باور بیشتری می طلبد.
بطور حتم، رشد و موفقیت بانکداری بدون ربا، مستلزم ایجاد زیرساخت های فنی، حقوقی و قانونی لازم، آموزش کارکنان و مشتریان بانکی، فرهنگ سازی و پژوهش و مطالعه مستمر در جهت طراحی محصولات و خدمات بانکی متناسب با نیازهای مشتریان و سازگار با شریعت اسلام است. در این راستا، برخی بانک ها بصورت جدی و عملیاتی رعایت موازین شرعی در عملیات بانکداری را سرلوحه عمل و ماموریت خود قرار داده و به توفیقات ارزشمندی در این زمینه دست یافته اند.
بانک مهر اقتصاد به عنوان یک بانک ایرانی- اسلامی و بعنوان طلایه دار حوزه بانکداری اسلامی با الهام از ارزش های متعالی اسلام و با رویکرد تطبیق فعالیت های بانکی با موازین شرع مقدس، هدف اول راهبردی خود را «استقرار و توسعه بانکداری اسلامی» تعیین نموده و «رعایت بانکداری اسلامی» را جزو ارزش ها و اصول حاکم تعریف نموده است. این بانک با تکیه بر موازین شریعت مقدس اسلام، پایبندی کارکنان خود به ارزش های دینی را ارتقا داده و تحولی چشمگیر در زمینه بانکداری بدون ربا به وجود آورده است و توانسته است، کارنامه موفقی در این زمینه بر جای بگذارد و بیش از یک دهه، در جهت پیاده سازی قانون عملیات بانکی بدون ربا و نهادینه سازی و ترویج فرهنگ آن، اقدامات ارزشمندی را انجام دهد.

سید ضیاء ایمانی

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *