erdoghan

برنامه ریزی قبلی برای کشتنِ خاشقجی

تصویر روز: رئیس جمهور ترکیه در مجلس این کشور اعلام کرد: از عربستان می‌خواهیم محاکمه ۱۸ سعودی عامل قتل خاشقچی را به ترکیه بسپارد.

به گزارش صداوسیما رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنانی در مجلس این کشور گفت به پادشاه عربستان اعلام کرد ترکیه به تحقیقات خود برای بیان جزییات و همه ابعاد جنایت ادامه خواهد داد و از هیچ اقدامی در این باره فروگذار نخواهیم بود. تحقیقات امنیتی نشان می دهد پانزده نفری که وارد کنسول گری عربستان در استانبول شده اند جمال خاشقجی را به قتل رسانده اند .دوربینها نشان داده که خاشقجی از کنسولگری خارج نشده است. وی افزود باز کردن درهای کنسولگری عربستان بر روی دوربین خبرنگاران (رویترز) و باز کردن در کمدها در برابر آنها، اقدام سخیفی بود. زمانی که پرده از جزئیات برداشته شد، تغییر موضع عربستان آغاز شد. نباید فراموش کنیم که کنسولگری عربستان در خاک ترکیه قرار دارد.

دوربین های کنسول گری پیش از وقوع جنایت برداشته بودند

رئیس جمهور ترکیه گفت دوربین های کنسولگری سعودی را در استانبول پیش از کشتن خاشقجی برداشته بودند.متهم کردن چند عامل امنیتی و اطلاعاتی در ماجرای قتل خاشقجی، قابل قبول نیست. وی گفت این جنایت در خاک ترکیه رخ داده است و قوانین بین المللی اجازه نمی دهد تحت عناوین دیپلماتیک جنایاتی صورت بگیرد. سعودی گام مهمی در این مرحله برداشته است و باید جزئیات کسانی را که مرتکب این جنایت شدند ارائه دهد و آنان را بازخواست کند. رئیس جمهور ترکیه گفت ما از عربستان می‌خواهیم محاکمه ۱۸ سعودی عامل قتل خاشقچی را به ترکیه بسپارد . اگر در جنایت قتل خاشقجی از کشورهای دیگری نیز شرکت داشته اند باید آنها نیز محاکمه شوند. رجب طیب اردوغان با طرح سوالاتی رژیم آل سعود را به چالش کشید و گفت چرا اظهارات ضد و نقیضی از سعودی درباره کشته شدن خاشقجی مطرح شد در صورتی که این جنایت روشن است؟چرا به ما اجازه ندادند همان روز وقوع جنایت کنسولگری را بازرسی کنیم و چرا بعدا اجازه دادند؟ رئیس جمهور ترکیه روایت سعودی ها از قتل خاشقجی را قانع کننده نداست و از همکاری نکردن سعودیها برای شناسایی محل جسد خاشقجی انتقاد کرد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ­گفت وجدان بشریت زمانی آسوده خاطر خواهد شد که دستور دهنده و مجری قتل خاشقجی محاکمه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *