bank tejarat

درآمدهای بانک تجارت ۲۴ درصد بیشتر شد

تصویر روز: «رشد ۱۴ هزار میلیارد ریالی درآمد تسهیلات، رشد ۱۰۵ درصدی کارمزد عملیات قرض‌الحسنه، ۱۸۴ درصدی سود فروش املاک مازاد، ۲۲ درصدی کارمزد ضمانت‌نامه‌ها و ۴۲ درصدی کارمزد اعتبارات اسنادی از دلایل اصلی افزایش چشمگیر درآمدهای بانک تجارت است.»
امیرمسعود رزازان معاون مالی بانک تجارت در گفتگویی، ضمن اشاره به بهبود وضعیت عمومی این بانک طی شش ماهه ابتدای سال جاری به تشریح نشانه‌های این بهبود براساس شاخصهای مالی و عملکردی بانک تجارت پرداخت. وی در این زمینه گفت: با وجود اینکه از ابتدای سالجاری شرایط اقتصاد کلان کشور با تنگناها و مشکلات بیشتری نسبت به سال قبل مواجه شده است؛ با برنامه‌ریزی های دقیق‌تر و افزایش تلاش و کوشش همکاران در همه سطوح این بانک و ارتقاء بهره‌وری عوامل، وضعیت بانک تجارت در شش ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود چشمگیری داشته‌است.
رزازان کاهش ۵۱ درصدی زیان و بهبود ۳۰ درصدی جریان نقدینگی بانک تجارت در شش ماهه منتهی به پایان شهریور ۱۳۹۷ نسبت به شش ماهه اول سال ۱۳۹۶ را از مهمترین شاخص‌ها و نشانه‌های بهبود وضعیت و حرکت رو به رشد بانک برشمرد و افزود: کاهش ۵۱ درصدی زیان شش ماهه نسبت به دوره مشابه سال قبل نتیجه رشد ۲۴ درصدی درآمدها در مقابل کاهش شش درصدی هزینه‌های بانک تجارت بوده است.
معاون مالی مدیرعامل بانک تجارت عمده دلایل رشد ۲۴ درصدی درآمدهای این بانک را ناشی از برآیند رشد ۱۴ هزار میلیارد ریالی درآمد تسهیلات به میزان ۲۴% و رشد ۱۰۵ درصدی کارمزد عملیات قرض‌الحسنه، ۱۸۴درصدی سود حاصل از فروش املاک مازاد و تملیکی، ۲۲ درصدی کارمزد ضمانت‌نامه های صادره و ۴۲ درصدی کارمزد اعتبارات اسنادی عنوان کرد و مهمترین دلیل کاهش شش درصدی هزینه‌ها را کاهش ۱۰ درصدی سود پرداختی به سپرده‌گذاران برشمرد.
وی در این زمینه افزود: در حالی که میانگین مانده سپرده‌های سرمایه‌گذاری در شش ماهه نخست سالجاری ۹ درصد نسبت به شش ماهه ابتدایی سال ۹۶ رشد داشته و انتظار می‌رفت با این افزایش سپرده‌ها، شاهد افزایش سود پرداختی باشیم، اما با همت و تلاش خالصانه کارکنان بانک تجارت بویژه بخش شعب و برنامه‌ریزی ها و پیگیری‌های مستمر مدیریت ارشد این بانک، نرخ هزینه جذب سپرده‌ها بطور بی‌سابقه‌ای ۱/۳ واحد درصد کاهش یافته و این امر با وجود رشد سپرده‌ها، موجب کاهش ۱۰ درصدی سود پرداختی شده است.
محدودکردن رشد هزینه‌های اداری به شش درصد در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته علیرغم افزایش قابل توجه در بهای کالا و خدمات مصرفی بانک، از دیگر نکات مثبت در کنترل هزینه‌ها بود که رزازان به آن اشاره کرد.
معاون مالی بانک تجارت همچنین با تاکید بر کاهش رشد مطالبات غیرجاری این بانک و افزود: با وجود سخت‌تر شدن فضای اقتصادی کشور به‌دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا و ایجاد آشفتگی در بازارهای ارز و طلا که قطعاً اثرات منفی بر بازپرداخت اقساط مشتریان داشته است، با اجرای برنامه‌های وصول مطالبات، رشد مطالبات غیر جاری بانک تجارت در پایان خرداد ۹۷ نسبت به پایان سال ۹۶، به ۳ درصد محدود شده در حالیکه این نسبت در سال گذشته ۱۴ درصد بوده است. وی ابراز امیدواری‌کرد با شدت گرفتن اقدامات در زمینه وصول مطالبات، نه تنها این رشد به صفر برسد بلکه انتظار مدیریت ارشد بانک در خصوص کاهش مانده مطالبات در ماههای بعدی نیز تحقق یابد.
رزازان در ادامه گفت: علاوه بر موارد یادشده که بیانگر ارتقاء وضعیت بانک در ۶ ماهه‌ی اخیر نسبت به سال گذشته است، در سه ماهه دوم این شش ماه نسبت به سه ماهه نخست نیز بهبود چشمگیری را شاهد بوده‌ایم، به نحوی که زیان ایجادی طی سه ماهه اول سالجاری که ۱۷٫۵ هزار میلیاردریال بوده است طی سه ماهه دوم به ۴٫۷ هزار میلیارد ریال تقلیل‌یافته که بهبود ۷۳درصدی وضعیت کلی درآمدها و هزینه‌ها را در مقایسه با سه ماهه اول سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد و این امر نشان از اثربخشی سیاستهای اتخاذ شده و کارآمدی عملکرد بانک برای خروج از زیاندهی تا پایان سال ۱۳۹۷ دارد.
وی افزود: اگر مسیر برنامه‌ریزی شده در خصوص مدیریت هزینه‌ها و افزایش درآمدها به همین شکل پیش برود و متغیرهای اقتصادی برون‌زا نیز اختلالی در مسیر حرکت بانک تجارت ایجاد نکند، انتظار می‌رود نتیجه‌ی عملیات این بانک طی شش ماهه‌ دوم سال مطلوب‌تر نیز شود. ضمن آنکه در حال انجام اقدامات لازم برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت هستیم تا در صورت امکان و پس از اتمام عملیات ارزیابی، تصمیم قطعی در این خصوص اتخاذ شود. بدیهی است در صورت انجام این امر و اجرایی شدن افزایش نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی به نرخ بازار ثانویه که در دست بررسی و اقدام است، بخشی از زیان انباشته سنوات قبل جبران خواهد شد که نتایج آن متعاقباً به استحضار سهامداران و مشتریان محترم خواهد رسید.
رزازان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بهبود وضعیت نقدینگی این بانک اشاره کرد و گفت: در حالیکه بانک تجارت مدت‌های مدیدی با کسری نقدینگی قابل توجه هم در بخش بدهی به بانک‌ها و هم در بخش اضافه برداشت مواجه بود، با یک برنامه مدون در زمینه تشویق شعب به جذب منابع بویژه منابع ارزان قیمت و همچنین مدیریت مصارف بانک، در مرحله اول اضافه برداشت از حساب بانک مرکزی رفع گردید و با استمرار برنامه‌های فوق در مرحله بعد بدهی به بانک‌ها نیز تسویه شد. به طوری که هم اکنون با سپرده‌گذاری در بازار بین بانکی، درآمد حاصل از محل مذکور ۱۲۵% رشد یافته است که این توفیق مهم نیز مرهون تلاش و زحمات تمامی کارکنان بانک تجارت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *