china us ap

ادامه جنگ تجاری آمریکا و چین

تصویر روز: تا اجلاس G۲۰ فقط دو هفته باقی مانده و به نظر می‌رسد پیشرفت چندانی در مورد مسائل اساسی در زمینه تجارت طی مذاکرات بین ترامپ و رئیس جمهور چین در گردهمایی رهبران جهان صورت نگیرد .

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، به نظر نمی رسد پاسخ کتبی چین به درخواست های آمریکا در مورد اصلاحات تجاری، پیشرفتی در مذاکرات بین دونالد ترامپ و زی جین‌پینگ، رییس جمهور چین در اواخر ماه جاری به وجود آورد .
پکن در پاسخ به تقاضای یک ماهه مقامات آمریکا برای شروع مذاکرات تجاری، در اوایل هفته جاری اسناد خود را در اختیار دولت ترامپ قرار داد .
یک مقام ارشد دولت ترامپ گفت که این نشانه خوبی است که پکن حالا پس از ماه ها مخالفت، یک سند کتبی در اختیار ما گذاشته است .
این سند چین شامل ۱۴۲ مورد می شود که به سه بخش تقسیم شده اند: مدارکی که نشان می دهند چین تمایل به مذاکره برای اقدامات بیشتر دارد، اسنادی که نشان می‌دهند چین از قبل روی این موضوع کار کرده است و آنهایی که حاکی از توجه به محدودیت‌های موجود هستند .
مواردی که چین به عنوان «غیرقابل مذاکره» لیست کرده بود، برای آمریکا غیرقابل قبول بودند و کل لیست باید با دقت بررسی شود چون چین قبلا هم قول هایی برای اصلاحات اقتصادی و تجاری داده و به آنها عمل نکرده بود .
این مقام آمریکایی به عنوان نمونه به یکی از پیشنهادهای قبلی چین اشاره کرد مبنی بر آسان کردن محدودیت مالکیت آمریکا بر شرکت های چینی و گفت که چین بعدها به این تعهد خود عمل نکرد .
مقامات آمریکا هنوز در حال مطالعه این لیست هستند .
تا اجلاس G20 فقط دو هفته باقی مانده و به نظر می‌رسد پیشرفت چندانی در مورد مسائل اساسی در زمینه تجارت طی مذاکرات بین ترامپ و زی در گردهمایی رهبران جهان در آرژانتین در اواخر نوامبر صورت نگیرد.
این مقام دولت آمریکا گفت که بهترین سناریو این است که رهبران این دو کشور همچنان به مذاکره ادامه دهند و اظهار کرد که این مسئله در جهت مثبت پیش می رود .
خیلی زود است که بگوییم پیشنهاد چین برای حذف افزایش عوارض آمریکا در اوایل ۲۰۱۹ کافیست.
ترامپ بر ۲۵۰ میلیارد دلار واردات چین عوارض وضع کرده تا پکن را مجبور کند با لیست درخواست هایی که تجارت بین دو کشور را تغییر می‌دهد، موافقت کند. چین هم پاسخ آن را با وضع عوارض بر کالاهای آمریکایی داد .
نرخ عوارض بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالاهای چینی قرار است از ۱۰ درصد در ماه ژانویه به ۲۵ درصد افزایش یابد .
ترامپ همچنین تهدید کرده در صورت عدم پاسخگویی پکن به لیست درخواستهایش، بر سایر واردات چین هم به ارزش ۲۶۷ میلیارد دلار عوارض وضع می کند .
ترامپ تأکید کرد که او به روابطش با زی اهمیت می دهد و به احتمال امضای یک قرارداد خوشبین است .
یک مقام دولتی آمریکا گفت یک گزینه برای رسیدن به قرارداد، توقف بالا بردن نرخ عوارض در قبال یک سری اقدامات توسط چین در حین مذاکره دو طرف بر سر مسائل بلندمدت و پیچیده‌تر است .
انتهای پیام/۶۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *