maleyat

عدالت مالیاتی در کشور وجود ندارد

تصویر روز: عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس می گوید یکی از مشکلات کشور در تامین درآمدها نبود عدالت مالیاتی است چرا که فردی که میلیاردها تومان درآمد دارد به راحتی از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی می کند.

به گزارش تصویر روز عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به درآمدهای مالیاتی کشور، بیان داشت: موضوع این است که آیا باید برای هزینه تراشی ها و افزایش هزینه های کشور از محل درآمد نفت و مالیات، بودجه تعریف کرد؟ یعنی هر چه میخواهیم برای کشور هزینه ایجاد کنیم وبگویم باید بودجه این هزینه به هر طریقی تامین شود.

هزینه تراشی باعث دست درازی به جیب مردم می شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بنابراین راه کاهش هزینه ها، قناعت کرد، اگر بخواهیم بی حد و حصر خرج کنیم و هزینه تراشی داشته باشیم طبیعی است که در دخل و خرج به مشکل می خوریم بنابراین مجبور می شویم به اسم مالیات به جیب مردم دست اندازی کنیم یا از سرمایه ملت یا همان نفت برداشت های بیشتری داشته باشیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه دولت بیش از ۳ میلیون حقوق بگیر دارد، اظهار داشت: ۳ میلیون حقوق بگیرد در بدنه دولت در دنیا کم نظیر است و برای آنکه حقوق این میزان کارمند تامین شود مجبورند بر مردم فشار بیشتری بیاروند تا بودجه لازم برای اداره وزارتخانه های ۳۰ طبقه با هزاران نفر کارمند با بهره وری نیم ساعته تامین شود.

وی با انتقاد از این میزان کارمند دولتی، گفت: عریض و طویل بدون دبنه دولت باعث می شود که میزان دریافت مالیات از مردم بیشتر شود در حالی که می توان با کاهش هزینه های جاریف تا حدودی از هزینه تراشی ها کاست.

مصری با اشاره به نبود عدالت مالیاتی در کشور، بیان داشت: اگر در کشور نظام ها و سیستم های مانند اروپا، آمریکا و بسیاری از کشورهای آسیایی داشتیم، عدالت مالیاتی محقق می شد، اما در کشور ما عده ای مالیات می پردازند که حقوق شان به نسبت سال های گذشته افزایش چشم گیری پیدا نمی کند در حالی که داریم کسانی که درآمد های میلیاردی دارند و زیر بار مالیات نمی روند و پیگرد قانونی صورت نمی گیرد.

این نماینده مجلس بیان داشت: عده ای یک شبه با دستور دولت ۱۰۰میلیارد تومان از خرید سکه به جیب شدند و ۱۵ هزار میلیارد تومان سود بردند و یک ریال مالیات ندادند، اما یک بقال در ده کوره باید ثابت کند درآمدش نسبت به سال گذشته افزایش نیافته تا مالیات پرداخت نکند، این روند حاکی از آن است که عدالت مالیاتی در کشور ما نیست.

فرار مالیاتی به دلیل نبود سیستم

وی ادامه داد:اگر کسی یک میلیارد تومان در واحد تولیدی سرمایه گذاری کند باید ۲۵ درصد مالیات بر سود پرداخت کند اما اگر همین رقم در بانک ها سپرده گذاری شود مالیاتی دریافت نمی شود، این بی عدالتی از نبود مالیات بر عایدی سرمایه است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: بیشتر فرار مالیاتی کشور به دلیل نبود سیستم ها و روش هایی است که بتوانیم عدالت مالیاتی در کشور ایجاد کنیم، متاسفانه افراد به طور سلیقه ای تصمیم می گیرند افراد چه میزان مالیات بدهند در حالی که اگر این امر سیستمی شود مردم با خیال راحت مالیات می پردازند چرا که می دانند کسی نمی تواند از پرداخت مالیات سیستمی فرار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *