lavazem khanegi

قیمت لوازم خانگی داخلی واقعی نیست

تصویر روز: دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اعلام اینکه قیمت لوازم خانگی مشخص نیست و اختلاف قیمت بین کالای داخلی و خارجی بسیار زیاد و قابل تامل است، گفت: تولیدکنندگان داخلی با حداقل سود کالای خود را عرضه می‌کنند.

به گزارش تسنیم، حبیب‌الله انصاری امروز در نشستی خبری با اشاره به جدیدترین وضعیت تولید لوازم خانگی، اظهار داشت: با شرایطی که در بازار ارز پیش آمد رشد قیمت‌ها غیرمنتظره بود و شرایط تولید و بازار لوازم خانگی را با چالش ایجاد کرد و باعث شد تا تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه به مشکل بخورند.

وی با بیان اینکه در حوزه لوازم خانگی باید نگاه صادرات‌محور باشد، افزود: البته ابتدا باید در زمینه‌ تولید هم بسترهای لازم ایجاد شود تا پس از آن به صادرات دست یابیم. در مجموع افزایش قیمت ارز برای صادرات مطلوب است اما این مساله زمانی رخ می‌دهد که تولیدکننده از لحاظ تامین مواد اولیه نگرانی نداشته باشد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه از ابتدای سال جاری افزایش ۹٫۶ درصدی در قیمت لوازم خانگی ایجاد شده است، گفت: این رقم با واقعیت بازار فاصله بسیار زیادی داشت و پس از آن برنامه‌ای توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مدنظر قرار گرفت تا در نهایت قیمت‌ها در اواخر شهریورماه سال جاری به تعادل رسیده و طبق بند «ج» کارگروه تنظیم بازار، قیمت‌ها منطقی شد.

وی اضافه کرد: در آن زمانی که هنوز قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده بود، با کاهش شدید تولید مواجه بودیم و در حوزه تولید لوازم خانگی رکود شدید ایجاد شد که افزایش شدید قیمت‌ها را در بازار به دنبال داشت . خوشبختانه در حال حاضر با منطقی شدن قیمت‌ها، رکود شدید تولید در لوازم خانگی نسبت به قبل بهتر شده اما صنعت لوازم خانگی همچنان در رکود است.

انصاری در مورد قیمت‌های در نظر گرفته شده توسط تولیدکنندگان لوازم خانگی، گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی سود متعادلی را برای محصولات خود در نظر می‌گیرند که به مراتب کمتر از آن چیزی است که باید اعمال شود، اما آن‌ها ناگزیر هستند با توجه به لزوم حفظ سرمایه و گردش نقدینگی، محصولات خود با حداقل سود بفروشند.

انصاری خصوص قیمت بالای لوازم خانگی خارجی و داخلی در بازار و کاهش قدرت خرید مردم، افزود: تولیدکنندگان داخلی با حداقل سود کالای خود را عرضه می‌کنند اما در مورد لوازم خانگی خارجی نه خودشان تعیین قیمت کرده‌اند و نه قیمت این لوازم خانگی مشخص شده و اختلاف بین کالای داخلی و خارجی بسیار زیاد و قابل تامل است.

وی همچنین در مورد وضعیت قیمت ارز در سامانه نیما، تاکید کرد: باید در سامانه نیما شاهد سرعت‌ بخشیدن به تخصیص ارز باشیم و علاوه بر این بررسی‌های لازم صورت گیرد تا بدانند کدام صادرکننده ارز خود را به کشور باز نگردانده است.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در مورد میزان تولید لوازم خانگی در نیمه نخست سال جاری، اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان تولید به شدت کاهش یافته است هرچند که پس از منطقی شدن قیمت‌ها شرایط مطلوب‌تر شده است. علاوه بر این باید بدانیم که ۷۰ تا ۷۵ درصد نیاز مصرف‌کنندگان در بازار توسط تولیدکنندگان ایرانی تامین می‌شود.

انصاری در مورد برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی نیز گفت: این نمایشگاه با حضور ۲۵۹ شرکت داخلی و ۵۳ شرکت خارجی از ابتدای آذرماه سال جاری به مدت چهار روز برگزار می‌شود و در بخش‌های مختلفی نظیر محصولات گرمایشی و سرمایشی به عنوان لوازم انرژی‌بر، ماشین‌های شوینده، لوازم پخت و پز، قطعات، انواع سرویس و لوازم آشپزخانه محصولات عرضه خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *