startup

راه اندازی کارخانه نوآوری سامانی ها برای استارتاپ ها

تصویر روز: آمادگی لازم برای توسعه استارتاپ ها و سرمایه گذاری روی ایده های نو و جایگاه سازی این ایده ها درگروه مالی سامان و شرکت های تحت پوشش آن فراهم شد.

به گزارش تصویر روز پارک فناوری پردیس با استقرار و عضویت هلدینگ سرمایه‌گذاری سرآمد و واگذاری فعالیت‌های حوزه فین تک به این شرکت در اولین شعبه خود در تهران واقع در کارخانه نوآوری آزادی موافقت و توافق نامه امضا شد. این توافق نامه هم زمان با انعقاد قرارداد اجاره یک باب سوله کارخانه نوآوری آزادی با شرکت هم‌آوا انجام شد ، بدین ترتیب این امکان برای گروه مالی سامان فراهم آمد تا فعالیت‌های تخصصی خود در زمینه فین تک را در یکی از ده سوله این کارخانه راه‌اندازی نماید و هم زمان از امکانات و مزایای عضویت در پارک فناوری پردیس استفاده کند.

راه اندازی کارخانه نوآوری سامانی ها برای استارتاپ های مالی و بیمه ای

براساس این گزارش، هلدینگ سرمایه‌گذاری سرآمد به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های شرکت بیمه سامان در نظر دارد با بکارگیری از توان ظرفیت‌های تخصصی،‌ پتانسیل‌های بالقوه و امکانات مالی درگروه مالی سامان بتواند در ایجاد و توسعه کسب وکارهای فناورانه و نوآورانه در زمینه‌های مالی و بیمه‌ای (فین تک) و در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی، توسعه خدمات نوین مالی- بیمه‌ای و استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، گام های موثری بردارد که برای دستیابی به این هدف ، اقدام به تاسیس و راه‌اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی سرآمد نموده است. تا از این طریق بتواند با درکنار هم قرار دادن انسان‌های مبتکر و نوآور و خلاق، با تنوعی از تخصص ها وگرایش های تحصیلی مختلف ، فضایی مناسب برای این گونه کسب و کارهای جدید و نوپا و ارایه خدمات تخصصی به آن‌ها را فراهم آورد .

در این خصوص احمدرضا ضرابیه، مدیر عامل بیمه سامان گفت: « هدف ما حمایت از نخبگان و کارآفرینانی است که در حوزه صنایع مالی ایده های نوآورانه دارند. امکانات و زیرساخت‌های گروه مالی سامان در کارخانه نوآوری متمرکز می شود تا استارتاپ ها بتوانند با بهره گیری از این امکانات ایده‌های خود را تجاری سازی نموده و کسب و کارهای جدید در کشورمان ایجاد کنند. بانک سامان، بیمه سامان، شرکت پرداخت الکترونیک سامان، کارگزاری بانک سامان، صرافی سامان، شرکت سامانتل اپراتور تلفن‌های همراه گروه مالی سامان، شرکت نویان سیستم و شرکت درمانت ارائه کننده خدمات درمانی، همگی در این فضا حاضر خواهند شد تا به همراه سایر نخبگان و کارآفرینان و فعالان افتصادی کشورمان بتوانند با حضور در بخش فین تک کارخانه نوآوری از ظرفیت‌های گروه مالی سامان برای تجاری سازی ایده های خلاقانه خود و ایجاد کسب و کارهای جدید مبتنی بر فناوری اقدام کنند. این نوع کسب و کارهای جدید قادرند که برای مردم عزیز کشورمان ارزش خلق کنند.»

عضو رسمی انجمن حرفه ای صنعت بیمه ادامه داد: « ما در گروه بیمه سامان اعتقاد داریم یکی از اصلی ترین گروه کارآفرینان موجود در کشورمان ، نمایندگان و کارگزاران صنعت بیمه هستند. این گروه از فعالان اقتصادی استعدادهای کارآفرینی بالایی دارند و یکی از سختکوش ترین و مقاوم ترین فعالان بخش خدمات مالی – بیمه ای محسوب می شوند. عرضه بیمه با وجود این که جذابیت های بسیار بالایی در بخش ایجاد درآمد، تنوع و هم چنین خدمت به جامعه دارد، از طرف دیگر یکی از پیچیده ترین مشاغل محسوب می شود که با چالش های فراوانی نیز همراه است. افرادی که توانسته اند با وجود این پیچیدگی و چالش ها ، یک کسب و کار بیمه ای راه اندازی کنند . لذا جزو فعالان اقتصادی بسیار توانمند کشورمان محسوب می شوند و این کارآفرینان قطعاً اگر توانسته اند در حوزه بیمه یک نمایندگی و یا کارگزاری ایجاد کنند حتماً استعداد های نهفته دیگری برای خلق، راه اندازی، توسعه و مدیریت کسب و کارهای پیچیده دارند. اگر مجموعه ای بتواند این استعدادهای نهفته را در کنار یکدیگر قرار دهد و آنها را شکوفا کند و از آنها بهره برداری نماید قطعاً می تواند ارزش های بی شماری را برای جامعه و کشورمان خلق کند. این هدفی است که ما در گروه بیمه سامان با ایجاد مرکز نوآوری و کارآفرینی سرآمد در هلدینگ سرمایه گذاری سرآمد دنبال می کنیم . علاوه بر آن ، مرکز نوآوری و کار آفرینی سرآمد از نخبگان و کارآفرینان کشور و علاقمند به فعالیت در حوزه فین تک حمایت خواهد کرد، ضمن این که ظرفیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری، توسعه و حمایت واقعی از نمایندگان و کارگزاران صنعت بیمه خواهد داشت.»

حسین علیمی مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری سرآمد با بیان این که توافق نامه امضا شده با پارک فناوری پردیس در راستای حمایت از فرهنگ نوآوری و کارآفرینی کشور در حوزه فین تک می باشد ، عنوان کرد: بیش از یک سال است که مطالعات تخصصی در حوزه نوآوری‌های مالی و تامین مالی آن از طریق سرمایه‌گذاری خطرپذیر را به عمل آورده ایم و طی این مطالعات به این نتیجه رسیده ایم که برای افزایش ضریب موفقیت درزمینه زایش ایده ها ، شکل گیری محصول ، ایجادکسب وکارهای تازه و نوپا و شرکت های استارت آپی وتجاری سازی محصول، لازم است کل چرخه نوآوری از مرحله زایش ایده تا مرحله تجاری سازی محصولات و خدمات ، مورد حمایت و تامین مالی قرار گیرد. از این رو ، برنامه ریزی نمودیم تا از ظرفیت‌ های کارخانه نوآوری آزادی برای حمایت از طرح های نوآورانه مالی بهره برداری کنیم که با امضای قرارداد اجاره یک باب سوله ۱۰۰۰ متر مربع با شرکت هم آوا و امضای هم زمان توافق نامه با پارک فناوری پردیس، ضمن پذیرش عضویت و اخذ مجوز فعالیت به عنوان عضو مستقر در اولین شعبه پارک فناوری پردیس در تهران ، شعبه کارخانه نوآوری آزادی قرار شده عملیات و فعالیت های فناورانه و نوآورانه به منظور ایجاد و توسعه زیست بوم کارآفرینی، انتخاب استارت آپ ها و غربالگری تیم-ایده، عملیات اجرایی شتابدهی محصول، اجرای طرح های نوآورانه با فناوری بالا، مشارکت در تامین مالی استارت آپ ها ، حمایت و راهبری استارت آپ‌ها برای تبدیل شدن به یک شرکت بالغ و آماده سازی بسترهای مناسب برای آنها را از اوایل بهمن ماه سال جاری در کارخانه نوآوری آزادی آغاز نماییم.

عضو نهاد مالی سازمان بورس در ادامه افزود، هلدینگ سرمایه گذاری سرآمد، مدل خاص خود را به منظور حمایت از طرح‌های نوآورانه و فناورانه در حوزه فین تک طراحی کرده است تا بتواند نوآوری باز را در گروه مالی سامان پیاده سازی نماید. در این مدل هم از ایده‌هایی که درون سازمان متولد می‌شوند و هم از ایده‌هایی که همراه با یک تیم توانمند از بیرون از سازمان قادر به تحول در صنعت مالی – بیمه ای کشور باشند حمایت کرده و سرمایه‌گذاری خواهد نمود. بدین منظور جذب کارآفرینان و استارت آپ‌ ها را از دو طریق استارت‌آپ استودیو و هم چنین از طریق برگزاری رویدادها و برنامه‌های پیش شتابدهی و شتابدهی پیش خواهد برد .

عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، از برگزاری رویدادها و کارگاه‌های تخصصی در حوزه فین تک جهت شناسایی ایده‌های خلاقانه و تیم‌های توانمند را در آینده نزدیک از طریق مرکز نوآوری و کارآفرینی سرآمد خبر داد و اظهار داشت : از تمام کارآفرینان و جوانان فعال در این زمینه دعوت بعمل خواهد آمد تا در این رویدادها شرکت نمایند به طوری که پس از ارزیابی‌های اولیه جواز حضور در مرکز نوآوری و کارآفرینی سرآمد و استفاده از برنامه‌های شتابدهی این مرکز را به دست آورند. این مرکز، بستری را فراهم خواهد آورد تا شرکت‌های نوپایی که در این مرکز پذیرفته می‌شوند با همکاری پارک فناروری پردیس از امکانات و تسهیلات مناسبی که در این زمینه پیش بینی شده است برای پیشبرد اهداف و رشد خود استفاده کنند.

حجت جاهد، معاون توسعه کسب و کار بیمه سامان، در خصوص خدمات و نوع حمایتی که کارخانه نوآوری از استارتاپها خواهد کرد گفت: « یکی از مهمترین مسائلی که استارت آپها با آن مواجه هستند، اتصال به سامانه های سرویس دهنده در شرکتهای بیمه و دریافت مشاوره و سرویهای آنلاین مبتنی بر نیاز استارت آپهاست، به گونه ای که تیم استارت آپ بتواند با کمترین زمان و حداقل تغییرات، سرویسهای آنلاین را دریافت کرده و بر پیاده سازی ایده و اصل کسب و کار خود تمرکز نماید و درگیر موارد تکراری و دست و پاگیر برای دستیابی به سرویسها نشود. برای این منظور در شرکت سرآمد زیرساختی فناورانه برای ارائه API ها و سرویسهای کاملا آنلاین ایجاد شده است که با اتصال به سامانه های هسته بیمه و همچنین سرویسهای تکمیلی مانند Internet of Things (IoT) و زیرساخت ارائه بسته های ترکیبی محصولات پایه، بستری یکپارچه برای ارائه APIهای متنوع و سازگار فراهم نموده است. ضمنا تیم متخصص بیمه، مالی، فناوری اطلاعات، تحلیل و طراحی فرایندها، آنالیز مدل کسب و کار و مدیریت برای ارائه مشاوره و همفکری با استارت آپها تجهیز شده است که می توانند همراه مناسبی برای توسعه و به بارنشستن آنها باشند. با استعانت از خداوند متعال و تلاش و همیاری همه عوامل، مفهوم )Insurance as a Service IaaS) به صنعت بیمه کشور معرفی شده است »

وی اضافه کرد: «هم اکنون بیمه سامان با استفاده از بستر اشاره شده و همکاری چند استارت آپ، محصولات فروش کاملا آنلاین بیمه عمر و سرمایه گذاری و فروش کاملا آنلاین بیمه ثالث را تهیه کرده است و در مراحل پایانی تهیه محصول بیمه پیمایشی خودرو بر اساس Usage-Based Insurance (UBI)است، در این محصول حق بیمه بر مبنای مسافت پیموده شده خودرو محاسبه می شود که به یاری خداوند بعنوان اولین شرکت بیمه ای موفق به انجام اینکار خواهیم شد. »

ایمان ارسطو، مدیر توسعه کانالهای شرکت بیمه سامان، ایجاد کارخانه نوآوری را شروع یک تحول بزرگ درکشور دانست، اظهار داشت: «بیمه سامان در یک سال گذشته نسبت به عرضه بیمه از طریق اپلیکیشن های تلفن های هوشمند، از جمله اپ های ۷۲۴، جیرینگ، نوین پی ، اقدام نموده است. با همکاری شرکت همراه اول برای اولین بار فروش بیمه موبایل از طریق پیامک را فراهم کرده است. در حال حاضر بیمه تلفن همراه و تبلت را به صورت آنلاین و الکترونیک در سایت بیمه سامان فراهم نموده و هم چنین این شرکت فروش بیمه شخص ثالث، زندگی، مسافرتی، درمان خانواده و منازل مسکونی را از طریق سامانه های آنلاین امکان پذیر کرده است. موارد مذکور همگی ایده ها و پیشنهاداتی بوده است که یا از طریق عوامل فروش و یا از مطالعه تجریبات موفق سایرکشورها به بیمه سامان ارائه شده و این شرکت تنها با حمایت از این ایده ها توانسته هر یک از آنها به کانالهای جدید توسعه خدمات تبدیل نماید.

کارخانه نوآوری آزادی با بهره‌گیری از الگوی Station F پاریس (بزرگترین ایستگاه استارتآپی جهان) بنا به پیشنهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همت شرکت سرآوا پارس و همکاری شرکت هم آوا با تغییر فضای کاربری کارخانه صنعتی الکترودسازی آما (با قدمتی بیش از ۵۰ سال) از شهریور ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز و از تاریخ شهریور ۱۳۹۷ به عنوان اولین شعبه پارک فناوری پردیس به فعالیت خود ادامه می‌دهد.. این کارخانه با دارا بودن ۱۰ سوله مجزا در مساحتی بیش از ۱۸۰۰۰ مترمربع بزرگترین مرکز استارت‌آپی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بشمار میرود و در واقع به یک مرکز و پل ارتباطی بین استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاران و فعالین حوزه فناوری و زیست‌بوم کارآفرینی تبدیل شده است که در نوع خود در منطقه بی نظیر می باشد.

لازم بذکر است کارخانه نوآوری در بزرگراه شهید لشکری (جاده مخصوص کرج) نبش خیابان شهید آزمون‌نیا واقع‌ میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *